چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۱ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

محرم امسال و روضه‌خواني خانگي

روضه خواني خانگي كه يك روضه خوان براي تعظيم شعائر به سخنراني بپردازند و اهل خانه‌اي را از حقايق آگاه سازد از ديرباز در جاي جاي كشور پهناور اسلامي ايران،…

روضه خواني خانگي كه يك روضه خوان براي تعظيم شعائر به سخنراني بپردازند و اهل خانه‌اي را از حقايق آگاه سازد از ديرباز در جاي جاي كشور پهناور اسلامي ايران، استان فارس و لارستان بزرگ مرسوم بوده و چيز تازه‌اي نبوده و نیست. اما سال جديد با توجه به شيوع ويروس كرونا تغييراتي در اين برنامه بايد داد.

۱-گردانندگان روضه‌هاي خانگي افراد بيروني نبوده و نيستند. بلكه افرادي از درون منزل، دختران يا پسران، پدران يا مادران و… اين مسئوليت را به عهده گرفته و مراسم را اجرا کرده و از ميان خودشان خوش صوت‌ها و باسوادترها را انتخاب ‌نمايند.

۲-در گذشته در روضه‌هاي خانگي برخي همسايگان شركت مي‌كردند.  در حال حاضر فقط خانواده‌ها بايد مجري، گرداننده و عمل كننده باشند و اگر چيزي هم تهيه گردد در محدوده خانواده باشد كه مشكل آفرين نشود و اين ويروس منحوس فرصت انتقال نيابد.

۳-سزاوار است خانواده‌ها از انسان‌هاي مطلع كمك بگيرند و در تهيه كتاب‌هاي نفيس و ارزشمند در رابطه با امام حسين(ع) همت نموده و به مطالعه آن بپردازند و براي فرزندان، دوستان و آشنايان بازگو كنند و به اين وسيله به رشد و تعالي فرهنگ اسلامي كمك نمايند.

۴-بديهي است از رادیو و تلويزيون بخصوص شبكه‌هاي افق ، قرآن و راديو معارف مي‌توان بهره‌برداري كرد و آگاهي خود و اجتماع كوچك خانواده را بالا برد و به بركت نام اهلبيت و شهداي كربلا رشد كرد. طبعا در دهه اول محرم اكثر شبكه‌هاي تلويزيوني به تحليل و بررسي جريان عاشورا خواهند پرداخت به همين خاطر از همه شبكه‌ها مي‌توان استفاده كرد.

۵-بعضي كتابها پر محتوا و با حجم كم چاپ شده، مثلاً روضه‌هاي آقاي فاطمي نيا كه هم مستند است و هم محتوا دارد و هم سازنده است. مي‌توان از اين گونه منابع بهره برد. كتابهایي مانند نفس المهموم (شيخ عباس قمي)- لهوف (سيد بن طاووس) – فرهنگ عاشوار، پيشواي شهيدان آيه‌الله سید رضا صدر و … كتابهاي نفیسی در اين مورد مي‌باشند.

اميدواريم كه از اين پيشنهادها استفاده لازم به عمل آيد و از پيروان راستين امام حسين (ع) باشيم.

 

سردبیر

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۳ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۴:۵۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین