جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 14 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

مرمت سقف بازار قیصریه لار با همراهی بازاریان در حال اجراست

مرمت،تعمیر و بازسازی سقف و پشت بام بازار تاریخی قیصریه لار که سالها دچار وضعیتی بغرنج شده بود اکنون از حدود ۲ ماه پیش تاکنون با مشارکت و سهیم شدن…

مرمت،تعمیر و بازسازی سقف و پشت بام بازار تاریخی قیصریه لار که سالها دچار وضعیتی بغرنج شده بود اکنون از حدود ۲ ماه پیش تاکنون با مشارکت و سهیم شدن خود بازاریان و نوید مشارکت مسئولان و دستگاه‌های متولی آغاز شده است.

به گزارش میلاد لارستان، نوید عباس پور، عضو هیات امنای بازار قیصریه در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: بازار قیصریه مشکلات و چالش های فراوانی دارد اما به دلیل وضعیت اسفناک سقف و پشت بام این بازار ، کار مرمت و بازسای آن توسط پیمانکار و با نظارت و هماهنگی اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان آغاز شده است.

وی البته همراهی و مشارکت بازاریان در احیای این بافت تاریخی را منوط به همراهی، مشارکت و جدیت بیشتر از سوی دستگاه ها از جمله اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری لارستان، شورا و شهرداری لار و همچنین فرمانداری ویژه لارستان دانست و گفت: بازاریان نیز به قول مساعد مسئولان در زمینه مرمت و احیای بازار قیصریه امیدوارند.

عباس پور گفت: بر اساس توافقی که با هیات امنا و بازاریان این بنای تاریخی انجام شده هر یک از مغازه داران مبلغ ۲۰ میلیون ریال برای مرمت و بازسازی این بازار تقبل کردند که تاکنون بیش از ۷۵ درصد آنها این مبلغ را پرداخت کرده اند.

وی بدون اشاره به مبلغ جمع آوری شده بازاریان گفت: بدون شک سهم بازار و مشارکت بازاریان برای ساماندهی و احیای این بافت ارزشمند تاریخی قابل ملاحظه خواهد بود.

عباس پور گفت: آنچه که بیشتر بازاریان لاری را رنج می دهد برخی بی عدالتی ها و عدم توزیع عادلانه منابع و اعتبارات و همچنین بی مهری برخی مسئولان استانی و ملی نسبت به مردم لارستان در زمینه ساماندهی و احیای بافت ها و بناهای تاریخی این دیار کهن است.

وی با بیان اینکه بازار قیصریه لار با پیشنیه تاریخی اش و عمق و تاثیربسزایش در هویت تاریخی و فرهنگی استان فارس ولارستان و حتی الگویی برای سایر بازارهای کشور همچنان مورد بی مهری و مظلومیت و مهجوریت قرار دارد.

وی خواستار تمرکززدایی و تخصیص اعتبارات ویژه برای ساماندهی بازار قیصریه لار شد و گفت: اعتبارات قطره چکانی برای ساماندهی، تعمیر و بهبود وضعیت این بازار به جز تلف کردن وقت چیز دیگری به دنبال نداشته و با ادامه چنین روندی از آثار وبناهای تاریخی لار و همچنین بازار قیصریه چیزی باقی نخواهد ماند.

عباس پور بیان کرد: ۱۸۰ مغازه دار در قالب حدود ۱۲ صنف اعم از پارچه فروش، مسگر، عطاری و لوزام آرایشی در این بازارفعالیت دارند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان گفت: اگرچه از حدود ۲ ماه پیش کار مرمت و بازسازی این اثر تاریخی توسط پیمانکار و با نظارت استادکاران مرمت شیراز آغاز شده اما به هیچ وجه اعتبار موجود جوابگوی کار مرمت و احیای این اثر نیست.

محمد ابراهیم کیان ، عملیات اجرایی برای مرمت و بازسازی بازار قیصریه را که با مشارکت بازاریان در حال اجراست شامل اندود وسفید کاری بدنه، کاهگل پشت بام(چهارسوق) اجرای سنگ آبچک، تعمیرات سنگی بدنه گنبد، سفیدکاری بدنه گنبد ، تعمیر پله های گنبد و تعویض سنگهای فرسوده پله عنوان کرد.

وی گفت: میزان اعتبار تخصیص یافته برای اجرای این مرحله افزون بر ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و با مشارکت خود بازاریان است.

بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی از معماری قرون اولیه اسلام است که در شیوه معماری گذشته از دوران صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می‌شود، نمای داخل گنبد بازار از سنگ‌تراش است که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می‌سازد که این دالان‌ها در محل یک چهارسوق یکدیگر را قطع می‌کنند و در طرف دیگر دالان جنوبی، شرقی و غربی ۱۳ باب مغازه و در طرف دیگر دالان شمالی ۱۴ باب مغازه ساخته شده است.

بازار قیصریه لار در فارس به عنوان یک مجموعه نفیس و متنوع معماری قدیم ایران شناخته می شود.

این بازار یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران است و جلوه های بارزی از شیوه ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در این مجموعه تاریخی دیده می شود.

بازار قیصیریه شامل دو شبکه شمالی و جنوبی است که مدخل ورودی جنوبی آن از میدان جدیدالاحداث لار شروع و به محل های شمالی قدیمی بازار ختم می شود.

رشته دیگر شرقی و غربی است که در تقاطع بازار شمالی جنوبی دارای یک چهارسوق وسیع است. چهارسوق به صورت هشت گوش است و در چهار گوش آن چهار باب مغازه در هر سمت احداث شده است.

جالب ترین بخش بازار قیصریه لار طرح چهارسوق آن است که در نوع خود از نظر معماری منحصر به فرد است و همچنین گنبد سنگی چهارسوق دارای طرح بسیار جالبی است و ارتفاع آن از ۱۸ متر تجاوز میکند.

بازار تاریخی قیصریه لار با شماره ۳۱۵ در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۵:۲۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین