سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۱ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

پیشنهاد 4 جشنواره برای تقویت زیرساخت های فکری و فرهنگی گردشگری لارستان

ابوذر سوری از کارشناسان ارشد مدیریت و برنامه ریزی گردشگری با تهیه مقاله ای زیرساخت های فکری و فرهنگی گردشگری در مردم لارستان را مورد بررسی قرار داده است. به…

ابوذر سوری از کارشناسان ارشد مدیریت و برنامه ریزی گردشگری با تهیه مقاله ای زیرساخت های فکری و فرهنگی گردشگری در مردم لارستان را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش میلاد لارستان، ابوذر سوری از کارشناسان ارشد مدیریت و برنامه ریزی گردشگری با تهیه سلسله مقاله‌هایی زیرساخت های فکری و فرهنگی گردشگری در مردم لارستان را مورد بررسی قرار داده است. بخش نخست این مقاله اینجا چند روز پیش در سایت میلاد لارستان منتشر شد. در زیر متن ارسالی در بخش دوم و در ادامه بخش قبلی را می خوانیم:

در گفتار قبل عنوان شد که ایجاد زیرساخت های گردشگری هم برای میهمان(گردشگر) صدق می کند و هم میزبان(جامعه مقصد). در این نوشتار سعی داریم با ایده ها و طرح هایی که در ایجاد این نوع زیرساخت ها موثرند، آشنا گردیم. ابتدا ایجاد زیرساخت های فکری و فرهنگی جهت میهمان( گردشگر).همانطور که بیان شد جامعه مقصد باید به نحوی خود را به گردشگر معرفی کند تا سبب ایجاد انگیزه شود برای دیدار از آن. برای این منظور طرح‌های ذیل در شهر لار انجام شده یا در حال انجام است:

  • جشنواره حلوا مسقطی لاری:

گردشگری به عنوان یکی از نیازهای اجتناب ناپذیر جامعه بشری و منبع درآمد و کلید اقتصادی بسیاری از کشور ها در تلاش و تکاپو برای پیشرفت، جلب مخاطب بیشتر، ماندگاری بیشتر (توسعه پایدار) و در نتیجه درآمدزایی بالاتر است و هر روز به دنبال راهی جدید برای دستیابی به این مهم می باشد. یکی از این راهها برپایی جشنواره و نمایشگاه است. یکی از زمینه های توسعه ی گردشگری، گردشگری «جشنواره ها» و وقایع است که در مدیریت مقصدهای گردشگری اهمیت زیادی دارد.

جشنواره ها بر حسب اهمیت می توانند در سطح های منطقه ای یا محلی ایفای نقش کنند که علاوه بر جاذبه فرهنگی، از جنبه اقتصادی و فنی نیز اهمیت دارد. فستیوال ها می توانند در کنار هزینه ی بالایشان، ایجاد شغل کنند و نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشند.

جشنواره حلوا مسقطی لاری، جشنواره ای که با طرح مدون و بصورت پیوسته از فروردین ماه ۱۳۹۹ کار خود را آغاز کرده و در کنار معرفی و برندسازی حلوا مسقطی لاری به عنوان اصیل و قدیمی ترین حلوای مسقطی در ایران به دنبال معرفی شهر لار، جاذبه های گردشگری و جذب و ماندگاری بیشتر مسافران در ایام عید هر سال است. این طرح از سمت صنف قنادان شهر لار و اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان به شورای شهر و شهرداری شهر لار در بهمن ماه ۱۳۹۸ ارائه گردید و نخستین دوره آن در تاریخ ۷ تا ۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ در محل پارک شهر برگزار شد.

اهداف اصلی و فرعی این طرح به صورت فایل پیوست در انتهای متن ارائه می گردد تا خوانندگان محترم پس از مطالعه آن، خود قضاوت نمایند که این جشنواره در سال اول، چقدر به این اهداف نزدیک و یا حتی رسیده است. چشم انداز این طرح برای افق ۱۰ ساله به شرط استمرار، برگزاری جشنواره حلواهای ایرانی به مرکزیت شهر لار می باشد که با افق دید و نگرش مثبت صنف قنادان لار و رییس این صنف جناب آقای قدسی، به شرط همکاری ارگان های مربوطه، دور از دسترس نیست.

اصل این طرح در یکی از سازمان های فرهنگی وابسته به شهرداری شهر لار موجود است. پیگیری ها جهت برگزاری سال دوم این جشنواره در اسفندماه سال گذشته در حال انجام بود که متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و شرایط خاص کشور، به طور کامل کنسل شد. ان شاالله با گذر از این دوران و بهبود شرایط بتوانیم دوباره این جشنواره را برگزار کنیم.

  • جشنواره یلدای برکه ها:

 گروهی از هنرمندان منطقه قصد دارند برای نخستین بار رویدادی فرهنگی و هنری به منظور آشنایی با پیشینه تاریخی و آداب و رسوم منطقه لارستان با عنوان جشنواره یلدای برکه ها را در شب یلدا با همکاری نهاد های دولتی و شهری و فرهنگی برگزار کنند .

این جشنواره که قرار است به صورت مداوم و هر ساله در شب یلدا برگزار گردد شامل ورکشاپ هایی در زمینه های هنرهای محیطی وهنرمفهومی,  هنر تجسمی و موسیقی است که با حضور افراد متخصص هر رشته ، داوری وبرگزار می شود. هدف از این جشنواره ارتقای سطح هنری، جاذبه گردشگری و جذب گردشگر، تبادل فرهنگی منطقه لارستان است.

در حال حاضر پیگیری های این گروه جهت برگزاری اولین دوره این جشنواره برای شب یلدای امسال ادامه دارد و تنها خواسته این گروه همراهی و همکاری مادی و معنوی مسئولین مربوطه است تا این رویداد برای نخستین دوره خود با کیفیت هر چه بهتر برگزار گردد.

طی سال های گذشته جشنواره های دیگری نیز برگزار گردیده است از قبیل: جشنواره ملی کارآفرینی و گردشگری در اسفندماه ۱۳۹۸، جشنواره خرک و رطب در مهرماه ۱۳۹۵، جشنواره بازی های بومی محلی در دهه فجر و سایر جشنواره های فرهنگی و هنری که در نوع خود بسیار اقدام و حرکت پسندیده ای بوده است اما عدم استمرار در برگزاری آنها، عدم تبلیغات مناسب، عدم معرفی شهر و جاذبه های آن به عنوان اهداف اصلی، برگزاری در زمان نامناسب با توجه به شرایط آب و هوایی لار و تعطیلات رسمی و … نتوانسته اند خود را به عنوان یک رویداد قوی در جذب گردشگر و رونق صنعت گردشگری شهر و منطقه، معرفی کنند.

  • برگزاری تورهای لارگردی ایام عید جهت مسافران نوروزی

معمولا هر ساله با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان و شیرینی سرای فدک به عنوان اسپانسر (که تمام هزینه های ایاب و ذهاب و پذیرایی را به عهده می گیرد و در قبال آن عایدی چندانی حداقل در کوتاه مدت از نظر مالی ندارد و بیشتر جهت شهر و دغدغه مندی شخصی این هزینه ها را متقبل می شوند)تورهای لارگردی جهت معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهر برگزار می گردد که با استقبال مسافران نوروزی و مردم شهر لار مواجه گشته است و سعی شده است در کنار جاذبه های تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم منطقه نیز معرفی گردد.

  • تولید محتوا جهت فضای مجازی با موضوع شهر لار و جاذبه های آن

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، معمولا با نزدیک شدن ایام عید، گروه های داوطلب به صورت خودجوش سعی در تولید محتوا جهت فضا و گروه های مجازی می کنند که بسیار اقدام ارزشمندی است، اما باید هدفمندتر و با کیفیت بهتر صورت بگیرد. صرفا ضبط یک پادکست و پخش آن به همراه چند عکس با کیفیت های مختلف نمی تواند سبب انگیزه در مسافران گردد. چرا که هر گروهی از گردشگران به دنبال هدف خاصی است، برخی به دنبال مکان های ناشناخته اند، گروهی صرفا طبیعت دوست اند، گروهی به دنبال خرید و عده ای دنبال سرگرمی، برخی نیز مکان های تاریخی و فرهنگی، پس باید متناسب با هر گروه اقدام به تولید محتوا کرد.

نرم افزار اینستاگرام بهترین بستر جهت معرفی قابلیت ها و جاذبه ها است. متناسب با هدف معرفی ایران، پویش ایران را باید دید به راه افتاده است و به دنبال این پویش هر شهر به دنبال هشتگ کردن شهر خود است، لار نیز دارای پیج رسمی از این پویش با عنوان لارستان را باید دید، است اما متاسفانه همانند مسئولان، این پیج  نیز حالت انفعال به خود گرفته و هیچ فعالیتی در جهت معرفی هر چه بیشتر لارستان نداشته است.

خلاصه اینکه باید تمامی این فعالیت ها هدفمدتر،منسجم تر، با کیفیت عالی تر و توسط نیروهای متخصص گردشگری و رسانه صورت بگیرد تا به اهداف عالیه خود که همانا ترغیب گردشگران به سفر و دیدار از این منطقه است،برسد.

پانوشت: به دلیل طولانی شدن این نوشته، به شرط حیات، قسمت سوم و آخر این سلسله گفتار، با موضوع طرح ها و ایده هایی جهت فرهنگ سازی جامعه مقصد در روزهای آتی انتشار می یابد.

نگارنده: ابوذر سوری؛ کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی گردشگری

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۹:۳۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین