پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

داستان بی‌پایان آب‌رسانی به بیرم

شهر بیرم با وجود وعده‌های داده شده از ابتدای دهه ۹۰ اما هنوز مشکل تامین آبش پابرجا است و در این سال‌ها مردم جز وعده و وعید و پاسکاری از…

شهر بیرم با وجود وعده‌های داده شده از ابتدای دهه ۹۰ اما هنوز مشکل تامین آبش پابرجا است و در این سال‌ها مردم جز وعده و وعید و پاسکاری از این اداره به آن اداره چیزی نشنیده‌اند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، مسئله آب و آبرسانی به شهرها و روستاهای استان فارس مسئله جدیدی نیست، حداقل در یک دهه گذشته که استان فارس با خشکسالی روبه‌رو بوده این موضوع به کرات تکرار شده و در رسانه‌ها نیز منعکس شده است.

شهر بیرم در فاصله ۱۴۰ کیلومتری مرکز لارستان یکی از آن شهرها است که با وجود وعده‌های داده شده از ابتدای دهه ۹۰ اما هنوز مشکل تامین آب پابرجا است و در این سال‌ها مردم جز وعده و وعید و پاسکاری از این اداره به آن اداره چیزی نشنیده‌اند.

امسال اما وضعیت به مرحله بحران و هشدار رسیده و این شهر علاوه بر اینکه با کمبود آب مواجه است، با آب شرب ناسالم نیز دست و پنجه نرم کرده است. با وجود اینکه از تابستان امسال هر چند روز یک بار این موضوع در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما باز هم مشکل آب بیرم همچنان وجود دارد.

وعده داده شده به مردم این شهر آبرسانی از سد هایقر فیروزآباد است که از سال ۹۳ تاکنون هر سال گفته شده که سد تکمیل و به محض آبگیری آب به بیرم می‌رسد اما سد هنوز آبگیری نشده و در تازه‌ترین اظهارات عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس در ۱۳ مهرماه امسال اعلام کرده «با نخستین بارندگی آبگیری سد هایقر را شروع کنید و بارندگی امسال را از دست ندهید».

این در حالی است که به گفته حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان فارس در همان تاریخ برای بهره‌برداری از سد هایقر را منوط به تملک بخشی از اراضی و آزاد شدن بخشی از تجهیزات جامانده در گمرک اعلام کرد.

وعده دروغ به مردم ندهید؛ مسئولان انصاف داشته باشند

حجت‌الاسلام سید حسین زندوی امام جمعه بیرم در گفت‌وگو با تسنیم با ابراز گلایه از وعده‌های بی‌اساس مسئولان می‌گوید: سد هایقر را از نزدیک دیده‌ام چگونه ممکن است از سدی که هنوز آبگیری نشده بتوان آب مورد نیاز و شرب مردم یک بخش ۱۷ هزار نفری را تامین کرد.

وی خطاب به مسئولان استانی بیان کرد: چند سال باید طول بکشد تا سد آبگیری شود، خودتان انصاف داشته باشید، نماینده دور پیشین لارستان نیز وعده داده بود برای آبرسانی از سد هایقر استفاده می‌شود، این چه وعده و دروغی ست که به مردم می‌گویند.

به گفته زندوی آب بیرم از هر لحاظ قابل شرب نیست و مردم مجبور به استفاده از آب شیرین کن هستند، برخی از اوقات هم با کمبود آب مواجه می‌شوند. مسئولان زیاد صحبت کردند اما هیچ چیز عاید مردم نشده است.

آب گران‌تر از بنزین

مردم بیرم نیز از گرانی آب شیرین‌کن‌ها گلایه دارند، آنها اعلام می‌کنند که آب‌شیرین‌کن‌های خصوصی آب را گران به مردم می‌فروشند به گونه‌ای که آب از بنزین گران‌تر شده است. آنگونه که مردم بیرم اعلام کردند برخی از خانواده‌ها در یک ماه تا یک‌ میلیون تومان هم هزینه آب می‌دهند در حالی‌ که دیگر هزینه‌های زندگی سبب شده روزگار را به سختی بگذرانند.

امام جمعه بیرم با تاکید بیان می‌کند که آب بیرم نه قابل شرب است و حتی در برخی از روستاها آبی نیست به گونه‌ای که در ماه رمضان سال گذشته برخی از روستاها حتی آب برای وضو نداشتند.

وی از رسانه‌ها نیز دلگیر و معتقد است که این صحبت‌ها تا زمانی که پیگیری نشود و به نتیجه نرسد، فایده ندارد. به گفته زندوی طومارها و نامه‌ها نوشته شده، قول و وعده بسیار دادند ولی هیچ ترتیب اثری به هیچ کدام داده نشده است.

امام جمعه بیرم سه راه برای حل مشکل آب این منطقه بیان می‌کند، نخستین راه آبرسانی از سد سلمان فارسی است که نسبت به بیرم نیز فاصله زیادی ندارد. وی می‌گوید: طرح دیگر این است که از طرح‌های آبخیزداری کمک بگیرند تا در فصول بارندگی این آب‌ها جمع و پس از آن قابل استفاده باشد.

راه سومی که حجت‌الاسلام زندوی برای حل مشکل آب بیرم مطرح می‌کند، کف شکنی چاه‌های موجود است. وی البته تاکید می‌کند که این موضوع نباید منجر به قطع پیگیری مسئله آبرسانی به بیرم باشد.

آبرسانی از خط یک سد سلمان فارسی

حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم آخرین وضعیت تامین آب این شهر را تشریح کرد. به گفته وی اهمیت آب بیرم و محرومیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست و پیگیری برای حل آن ادامه دارد.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی بر عدم هماهنگی و عدم همکاری بین مسئولان استانی به عنوان مانع اصلی حل مشکل بیرم اشاره می‌کند و معتقد است که در حال حاضر برای حل این مشکل گرفتن انشعاب از خط یک سد سلمان فارسی از شهر خنج است که نزدیک به ۵۰ کیلومتر با بیرم فاصله دارد و به یک ایستگاه پمپاژ آب نیازمند است و هزینه کمتری هم نسبت به مسیر قبلی که ۶۰ کیلومتر بود، دارد.

حسین‌زاده از رایزنی و مطالعه طرح این مسیر خبر می‌دهد و می‌گوید: امیدواریم که مسئولان استانداری به ویژه استاندار فارس، آبفا و آب منطقه‌ای استان همکاری کنند، انتظار داریم که پاسکاری نکنند تا با صحبت‌های انجام شده بتوانیم مشکل آب بیرم را حل کنیم.

به گفته نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با انجام این طرح علاوه بر شهر بیرم ۳ شهر علامرودشت، خیرگو و چاهورز از حوزه انتخابیه لامرد هم مشکل آبشان حل می‌شود و نامه مشترکی نیز با نماینده لامرد نوشته و امضا شده است.

وی معتقد است اگر اراده‌ای در استان باشد مشکل خیلی زود برطرف می‌شود اما در حال حاضر اراده مسئولان استانی ضعیف است.

حسین‌زاده درباره آبرسانی به بیرم از سد هایقر نیز می‌گوید: از سد هایقر بازدید کردم و آنجا پیوست‌هایی دارد و باید بخشی از اراضی تملک شود که زمان بر است و با وجود اینکه کار سد خوب پیش می‌رود اما آبرسانی از سد هایقر برای بیرم در حال حاضر شدنی نیست.

به گفته نماینده مردم لارستان بیرم بنا بوده از خط دوم سد سلمان آبرسانی شود که مطالعات شروع شده و فاز یک انجام شده اما هزینه‌ای نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در حال حاضر شدنی نیست اما از خط یک اگر بتوانیم انجام دهیم و مشکل آب این شهر برطرف می‌شود.

مردم بیرم سال‌هاست که چشم انتظار هستند، چشم انتظار آبی سالم و قابل شرب. همکاری دستگاه‌های استان به ویژه آبفا و آب منطقه‌ای می‌تواند این چشم انتظاری را پایان بخشد در حالی که اکنون به مانع اصلی تبدیل شده است.

گزارش از حلیمه زارع

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۲۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین