شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

خانه لاری ها در یزد: نگینی از مردم لارستان در دل کویر!

در تاریخچه خانه لاری های یزد چنین آمده است که حدود ۲۷۰ سال پیش گروهی از مردم لار برای تجارت، از فارس به یزد می آیند. حاج محمد ابراهیم لاری،…

در تاریخچه خانه لاری های یزد چنین آمده است که حدود ۲۷۰ سال پیش گروهی از مردم لار برای تجارت، از فارس به یزد می آیند. حاج محمد ابراهیم لاری، خانه لاری ها را در سال ۱۲۸۶ بنا می کند. این بنا در ۲۴ بهمن ۱۳۷۵ با شماره ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش گروه وب گردی  میلادلارستان، خانه لاری ها و بادگیر آن بنایی متعلق به دوران قاجاریه است و همانند اکثر خانه های ساخته شده در یزد حیاط مرکزی دارد  و البته در حال حاضر مسکونی نیست. این خانه شش باب دارد و فضای آن مناسب خانه های کویری است. این خانه با مساحت ۱۷۰۰ متر، ۱۲۰۰ متر زیربنا دارد. قسمت عمده بنا زیرزمین دارد. این خانه دو حیاط اندرونی و بیرونی و اتاق های سه دری دارد و بخش اندرونی مخصوص محارم و بیرونی مختص میهمانان بوده است.

در خانه اعیان برای سرگرمی و تفنن فضای هنری ایجاد می شده و تزیینات آن با گچ بری یا آیینه کاری انجام می شده است. آیینه کاری و نقاشی های درها، پنجره ها، ارسی ها و اتاق ها بسیار زیبا و همانند خانه های اعیانی قرن سیزدهم است. آیینه کاری ها مربوط به سال ۱۲۸۶ هجری قمری است.

اطراف حیاط مرکزی این خانه قسمت های اعیان نشین چهارفصل وجود دارد. از قسمت شمالی آن در زمستان، از قسمت جنوبی در فصل تابستان، از قسمت شرقی در پاییز و از قسمت غربی در بهار استفاده می شده است. بخش تابستانه شامل تالار و بادگیر، بخش پاییزه شامل اتاق آیینه، مطبخ، سرداب و فضاهای دیگر و بخش بهاره شامل بهارخواب می شود.

خانه لاری ها در شهر یزد، خیابان امام خمینی، محله فهادان و نزدیک بناهای تاریخی زندان اسکندر، سید گلسرخ، عمارت کلاه فرهنگی و برج و باروی شهر است. این بناهای تاریخی ۶۰۰۰ مترمربع وسعت دارند

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین