پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 56 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 21

ایده جالب تیم «تولک» در فروش و معرفی خرمای لارستان+تصاویر

تیمی متشکل از جوانان تحصیل‌کرده و ایده‌پرداز با تأسیس یک مجموعه‌ توانسته‌اند علاوه‌بر کسب درآمد، خرما و محصولات بومی ناشی از آن را از لارستان به اقصی نقاط کشور معرفی…

تیمی متشکل از جوانان تحصیل‌کرده و ایده‌پرداز با تأسیس یک مجموعه‌ توانسته‌اند علاوه‌بر کسب درآمد، خرما و محصولات بومی ناشی از آن را از لارستان به اقصی نقاط کشور معرفی کنند.

به گزارش میلاد لارستان، این گروه که سال نخست فعالیت خود را پشت سرمی‌گذارد توانسته با کسب تجربه‌های جدید، موفقیت‌های در خور توجهی را بدست آورد و نشان دهد  خرمای لارستان دارای ظرفیت برجسته‌ای برای اشتغالزایی است.

به منظور آشنایی با فعالیت‌های تیم «تولک» خبرنگار میلاد لارستان مصاحبه‌ای را با اعضای این گروه ترتیب داده است که در زیر می‌خوانیم:

میلاد لارستان: در ابتدا خود را معرفی نمایید:

در حال حاضر مجموعه تولک متشکل از تیمی چهار نفره به عنوان هسته مرکزیست که ایده پردازی های اولیه خود را از اسفند ماه سال گذشته آغاز نمودند. در ابتدای کار اعضای تیم ما متشکل از هادی شریعتی‌راد فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی به همراه فاطمه محبی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مواد و متالورژی و محمدهادی طاهری فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی برق بود. در ادامه راه و اوایل خرداد ماه به منظور فراهم نمودن بخشی از زیر ساخت‌ها مراجعاتی به شهرک صنعتی داشتیم که منجر به آشنایی با سهراب نوبخت شد و در ادامه ایشان نیز به تیم اضافه شد. بی شک یکی از شروط موفقیت کسب و کارها، تیم‌سازی صحیح است و بر این باور هستم موفقیتی که تا به اینجا مجموعه تولک به آن دست یافته ماحصل تلفیق تجربه، نیروی جوانی و همین کار تیمی است که همه افراد نقشی متناسب با توانمندی های خودشان در آن ایفا می­کنند.

میلاد لارستان: در مورد محصولات و برند «تولک» توضیح دهید؟

بالطبع مهم ترین هدف از شکل گیری یک بنگاه اقتصادی، کسب درآمد و سودآوری است اما از همان ابتدا بنا بر دغدغه هایی که داشتیم، دو موضوع مهم را به عنوان خط مشی مجموعه تعریف کردیم. ابتدا معرفی خرمای لارستان در کشور بود، چرا که با توجه به مطالعات بازاری که در دو شهر شیراز و تهران به عمل آوردیم شاهد اجحاف در حق این شهرستان بودیم به طوری که حتی در شیراز نیز به خوبی خرمای لارستان شناخته شده نیست، حال آنکه خرمای  سایر شهرهای استان، بعضا با کیفیت پایین شناخته شده تر هستند یا حتی در تهران خرمای کبکاب لار به عنوان خرمای گچساران بسته بندی و عرضه می‌شود.

نام (تولک) نیز دقیقا بر پایه همین دغدغه انتخاب شده است. نامی کاملا محلی تا ضمن عرضه خرمای لارستان، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه را نیز صادر کنیم. دومین سیاست مجموعه تولک بر پایه خرید خرما فقط از باغداران محلی پایه ریزی شده است. در حالی که امکان تهیه خرما از سایر شهرهای استان با قیمت و حتی کیفیتی متفاوت را داشتیم از خط مشی مجموعه تخطی نکردیم. در کنار این موضوع تلاش کردیم تا آنجایی که می توانیم از باغدارانی که شرایط مناسبی برای فروش محصولاتشان نداشتند خرید و حمایت کنیم. اگرچه بخش عمده محصولات ما از چند باغ­دار بزرگ خریداری شده است اما تلاش کردیم تا آنجا که می توانیم از باغ شهری­هایی که محصولات آن­ها هر ساله به دلیل کمبود فرصت باغ­داران برای عرضه مناسب زایل می­شده نیز خرید کنیم. امید است که در سال­های بعد باغ­داران بیشتری را به عنوان همکار در کنار خود داشته باشیم.

 

موضوعی که علاقه­مند هستیم به آن اشاره کنیم ظرفیت های تولیدی و اقتصادی بالای این رشته فعالیت است. یعنی تولید، بسته بندی و فرآوری خرما. ظرفیت هایی که اگر نگاه سیستمی درستی از جانب مسئولان لارستان به آن شود گام های بلندی را می توان در جهت اشتغال زایی و تولیدی شدن لارستان برداشت و کمی از رشد لجام گسیخته سرانه تجاری شهرستان کاست.

همچنین شاهد اتفاقات مثبت زیادی هم در این مدت بوده‌ایم، از جمله زیر کشت بردن باغ‌های لارستان توسط ادارت مربوطه با خرماهایی همچون مجول که سودآوری بالاتری دارند و فرآوری خرما توسط برندهایی که قبل از تولک شروع به کار نموده همچون تولید قهوه هسته خرما و تاسیس یک برند جدید برای بسته بندی خرما که از همین جا به تمامی برندهای فعال تبریک و خداقوت گفته و امیداریم روزی صنفی مستقل را در لارستان تشکیل دهیم و تشکر ویژه ای هم داشته باشم از مسئولینی که با حضور خود در فروشگاه تولک ما را بیشتر از قبل دلگرم به ادامه و توسعه فعالیت کردند.

 

میلاد لارستان: چه توقعی را از مسئولین دارید؟

از همان ابتدا بنا را بر آن گذاشتیم که با ارزیابی تمامی جوانب و چیدمان درست تا آنجا که می‌توانیم خود را بی نیاز از حمایت‌ها کنیم. البته که تسهیلات و امتیازات، ما را سریع تر به اهدافمان می رساند و حتما در زمان خود از آن­ها استفاده خواهیم کرد ولی سعی مان بر آن بوده سرمایه خود را به گونه ای مدیریت کنیم که نیازی نباشد تحقق رویاهایمان را به حمایت ها گره بزنیم. اما همان­گونه که قبل تر نیز اشاره کردم خواهشی نه برای خودمان که برای همه‌ی هم صنفی های خود از مسئولین داریم و آن هم معرفی هر چه بیشتر محصولات خرما محور لارستان است. حداقل کار می تواند این باشد که خرما جزئی از هدایای مهمانان ادارات باشد یا به عنوان سوغاتی در سفر مسئولین به سایر شهرها، خرما سهم بخصوصی داشته باشد.

میلاد لارستان: در حال حاضر از چه نوع خرماهایی استفاده می کنید؟

۹ نوع رطب شاهانی، خاصویی، خنیزی، گنتال، هلیله، مرزبان، کبکاب، برهی و مضافتی را بسته بندی و عرضه کرده­ایم. لازم به ذکر است علی رغم نوبرانه بودن و محدودیت زمانی برداشت رطب، مجموعه «تولک» طبق برنامه­ریزی­های قبلی خود امکان عرضه تمامی انواع رطب­ها را به صورت بسته­بندی در طول سال دارد. در زمینه خرما تنوع کمتری داریم و بر سه خرمای زاهدی، پیارم و خاصویی تمرکز بیشتری داشته ایم. غیر از این دو گروه فرآورده هایی همچون رنگینگ، خرما شیره‌ای، شیرینی های خرمایی و سایر محصولات شناخته را تولید و در حال حاضر در فروشگاه به صورت حضوری و یا به صورت مجازی  در اینستاگرام به فروش می رسانیم.

 

میلاد لارستان: نحوه کار شما بصورت سنتی است یا از ماشین های بسته بندی بهره می برید؟

با توجه به نوپا بودن این فعالیت، تصمیم اعضا بر این شد که مجموعه­ی تولک، سال اول فعالیت خود را به صورت سنتی سپری کند اما رعایت نکات بهداشتی به خصوص با شیوع ویروس کرونا سرلوحه کار بوده و خواهد بود. محیط کارگاهی تمیز، استفاده از ماسک، دستکش و کلاه، شستشوی روزانه کارگاه و به عبارتی رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی را به طور کامل وظیفه خود می­دانیم. در زمینه بسته بندی هم با سلفون پیچ کردن تمامی محصولات به مخاطبانمان این اطمینان خاطر را می­دهیم که محصول تا زمانی که به دست آنها می رسد سربسته و بدون تماس با محیط خواهد ماند. در این راستا  توانستیم  در دوماه گذشته زمینه اشتغال ۱۰ نفر را نیز فراهم آوریم.

شعاری که در حوزه کارآفرینی به درستی بیان می شود این است که بزرگ فکر کرده و کوچک عمل کنیم.  قطعا به فضل الهی با محقق شدن اهداف کوتاه مدت و میان مدت شاهد خط تولید مکانیزه و صنعتی محصولات تولک خواهیم بود و به اهداف بزرگ‌تر مجموعه دست خواهیم یافت.

میلاد لارستان: نقش صنایع دستی همچون تولک در کار شما چیست؟

واقعا نخل درختی سراسر نعمت است. نه تنها میوه آن که بقیه اجزای آن نیز را می توان فرآوری کرد. شاهد هستیم که صفحه­ های زیادی در اینستاگرام محصولات حصیری با برگ درخت نخل را به قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسانند. ما در این زمینه هم سعی کردیم اقدامی هر چند کوچک داشته باشم. متاسفانه حصیربافان منطقه همگی پا به سن گذاشته هستند و این هنر در منطقه مغفول واقع شده است در حالی که می تواند  منشا درآمد خوبی باشد. در حال حاضر تولک در ابعاد مختلف را  به تنهایی یا به عنوان ظرف بسته بندی خرما به فروش می رسانیم.

میلاد لارستان: محصولات شما به کجاها ارسال می شود؟

خدارا شکر از همان ابتدا توانستیم محصولات خود را به خارج از لارستان ارسال و به فروش برسانیم. ارسال رطب به دلیل نیازمندی به یخچال به مقصد تهران با پرواز و سایر شهرها  با اتوبوس صورت می­گیرد به این ترتیب محصولات در کمتر از ۴۸ ساعت به دست مشتریان می­رسد. با آغاز فصل برداشت خرما و سایر محصولات جانبی ارسال پستی نیز اضافه شده است و تاکنون علاوه بر مراکز استان ها به شهرهای کوچک و بزرگی در اقصی نقاط کشور ارسال داشته ایم.

میلاد لارستان: نحوه سفارش توسط مشتری به چه صورت است؟

همشریان عزیز می توانند با مراجعه حضوری به فروشگاه ما به آدرس ۱۲ متری بانک صادرات نبش بلوک اول یا از طریق آدرس اینستاگرامی به نام Toolak.shop یا از طریق شماره تماس ۰۹۱۷۰۷۰۰۱۵۹ ثبت سفارش کنند. سایر شهرها نیز عموما از طریق اینستاگرام ثبت سفارش های خود را انجام می‌دهند.

 

میلاد لارستان: برنامه آینده شما چیست؟

ما برنامه یک ساله، دوساله، پنج ساله و ده ساله ترسیم کرده‌ایم. برنامه های بلند مدت بعد از ارزیابی نقاط قوت و ضعف و آنالیزی که از بازخوردهایی که تا به اینجا از بازار داشته ایم می‌تواند دست­خوش تغییرات شود. اما در کوتاه با عبور از فصل برداشت رطب و خرما و کاهش فشار کاری در حال تولید محصولات جدید و تجهیز فروشگاه تولک هستیم. فروشگاهی تخصصی از محصولات مرتبط با نخل و خرما که خوشحال می شویم میزبان همه­ی عزیزان باشیم.

 

میلاد لارستان: کلام پایانی؟

سپاس از شما بابت ترتیب دادن این مصاحبه و تشکری ویژه از تمام دوستان و همشهریانمان. عزیزانی که هم با معرفی ما در پیج‌های شخصی اشان و فضای مجازی به شناساندن ما کمک کرده و هم طیف گسترده ای از مخاطبین در تمامی نقاط کشور را برای ما به ارمغان آوردند. از تمام پیام های مثبتی که برای ما فرستادند و از همه مهم­تر نقدهای دلسوزانه ای که به ما داشتند تشکر می کنیم و دستان پر مهر همه دوستان رو می­فشاریم و قدردان محبت هایشان هستیم.

ح ۳۱۳/ف ۱۱۰

#جهش_تولید

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

4 Responses to “ایده جالب تیم «تولک» در فروش و معرفی خرمای لارستان+تصاویر”

  1. ناشناس گفت:

    نواوری یا خلاقیت در کارها چند فایده برای جامعه دارد اول اینکه باعث افزایش رشد اقتصادی می شود. دوم بهره وری را بالا می برد و سوم اینکه باعث به وجود آمدن کالاها و خدمات جدید می شود که همه اینها در راه اندازی تولک قابل مشاهده است.
    احسنت و دست مریزاد خدمت این جوانان تلاشگر که با عزم و اراده خود در قالب خلاقیت و نواوری ضمن اینکه مروج عرضه محصولات بومی شده اند موجب گردیده نام لار و لارستان در کشور بیشتر دیده شود.آرزوی موفقیت بیشتر و روزافزون دارم برای اعضا .

  2. ناشناس گفت:

    سلام… واقعا محصولات خوب وتمیزی دارن و انشاالله باحمایت مسیولین بتونن خرما لارستان را به خوبی معرفی کنند…

  3. س راضی گفت:

    سلام و احسنت بر شما جوانان انشا.. که محصولات شما و حلوا به عنوان سوغات لار باشد و هر لارستانی با خود انرا به شهرهای محل کار یا تحصیل ببرد

  4. شهروند گفت:

    عرض خسته نباشید دارم خدمت این عزیزان و امید وارم روز به روز در کارشان پیشرفت کنند.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین