چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۱ق.ظ
::آخرین مطلب 44 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

نگهداري اسناد و كتب

وقتي به منازل، صندوقچه‌ها و داخل كتابهاي قديمي سرك مي‌كشيم كاغذهاي پيچيده شده و تاخورده را مي‌بينيم كه سند خريد و  فروش املاك و منازل يا مداركي است كه به…

وقتي به منازل، صندوقچه‌ها و داخل كتابهاي قديمي سرك مي‌كشيم كاغذهاي پيچيده شده و تاخورده را مي‌بينيم كه سند خريد و  فروش املاك و منازل يا مداركي است كه به وسيله جمعي از معتمدين يا علما و  متنفذين شهرستان امضا و مهر شده است و ثبت اسناد يا دفترخانه‌هاي اسناد رسمي براساس همين نوشته‌ها، سند صادر كرده و به مالك تسليم نموده‌اند و عملاً اين كاغذهاي پيچيده از حيّز انتفاع خارج شده‌اند .

طبعاً اين نوشته‌ها چند صباحي مي‌مانند سپس از بين مي‌روند يا مورد  تغذيه موريانه‌ها قرار مي‌گيرند.

اما اگر بتوان هم‌اكنون آنها را به موزه‌ها سپرد و نگهداري نمود به عنوان يك سند زنده كه تاريخ فرهنگ منطقه را به نمايش  مي‌گذارد ماندني خواهد شد و سالها باقي خواهد ماند.

اين نه تنها در مورد اسناد و مدارك و قباله‌جات و وصيت‌نامه و قراردادها و تفاهم‌نامه و… است، بلكه در مورد كتابها، وسايل و ابزار قديمي، ساعت‌ها و مانند آن نيز صدق مي‌كند.

به عنوان نمونه كتابهايي كه ۵۰ سال يا ۱۰۰ سال قبل به عنوان كتاب درسي مورد استفاده قرار مي‌گرفته و اكنون منسوخ شده يا دعاها و قرآن‌هايي كه با دست نوشته شده يا ماهنامه و هفته‌نامه‌هايي كه ۶۰ يا ۷۰ سال قبل در لارستان منتشر  شده و اكنون در پستوهاي منازل خاك مي‌خورد مي‌توان به موزه سپرد و نگهداري نمود.

خوشبختانه اداره آموزش و پرورش لارستان با تأسيس موزه فرهنگيان، گام مهمي در حفظ و صيانت از اين ميراث گرانبهاي منطقه برداشته و اميد مي‌رود با مساعدت و همراهي عامه مردم منطقه پهناور به اين گام مهم پاسخ مناسب داده شود و آثار فرهنگي اين ديار كهن را جمع و به عنوان يك گنجينه باارزش نگهداري گردد و هرچه بيشتر به تعالي فرهنگ  منطقه افزوده شود.

سردبير

س-۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین