شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۲۳ق.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

نيمه دوم فروردين ماه 1375 – شماره 40( اي قوم به حج رفته …)

همه ساله براساس سنت ابراهيم بت‌شكن، جمعي كه از هر جهت استطاعت يابند و عنايت الهي نيز آنان را ياري نمايد، براي زيارت كوي دوست مشرف مي‌شوند و خودرا در…

همه ساله براساس سنت ابراهيم بت‌شكن، جمعي كه از هر جهت استطاعت يابند و عنايت الهي نيز آنان را ياري نمايد، براي زيارت كوي دوست مشرف مي‌شوند و خودرا در حرم امن الهي لبيك گويان و هروله‌كنان پيش مي‌روند و انشاءا… در نهايت، قرب حق را ديده و به موطن خويش باز گردند و براساس رسم كهن كه در‌آغاز سنتي حسنه بوده به اطعام طعام مبادرت مي‌نمايند و در حد امكان از اقشار مختلف دعوت به عمل مي‌آورند. طبيعي است خانواده محترم حجاج با خرسندي مشقتي طاقت فرسا را تحمل مي‌كنند كه بحث آن بگذار تا وقت دگر»

نكته مهم اين كه: آيا هيچ انديشيده‌ايم كه وقتي اين سنت ابداع شده وضعيت اقتصادي مردم چگونه بوده و تعداد حجاج هر شهرستان چند نفر بوده‌اند.
خوب است جوانان از سالخوردگان پرسش نمايند كه مثلاً در گذشته نه چندان دور، چند درصد مردم از غذاي كافي بهره مي‌بردند و به عنوان نمونه تهيه چند مرتبه مرغ، گوشت، ماهي و … در هفته براي مردم ممكن بوده است حتي كساني كه عمر چهل يا پنجاه ساله دارند نيز مي‌توانند به راحتي پاسخ گويند كه متمولين اين شهر معمولاً هفته‌اي دو بار بيشتر از مرغ و گوشت استفاده نمي‌كردند، فقرا كه جاي خود دارد به همين خاطر بازگشت حجاج وسيله‌اي بوده براي رسيدگي به غالب كساني كه امكان استفاده از غذاي كافي را نداشته‌اند. آيا مردم در حال حاضر چه وضعيتي دارند. درصد خانواده‌اي كه امكان تغذيه متعادل ندارد چه قدر است؟ مسلماً بايد ضمن بررسي به آنان رسيدگي كامل نمود. اما به طور مسلم وضعيت با گذشته تفاوت بسيار كرده است و بايد جريان اطعام را تغيير داد. براي جهت دادن به طعام‌ها، به عنوان پيشنهاد مي‌گوييم:
آيا بهتر نيست به جاي پخت و پز چند صد كيلو برنج و گوشت و ۱۰ يا ۲۰ خانوار بي‌بضاعت راشناسايي نموده و براي هر يك غذاي ۵۰ نفر به صورت (خشكه) به آنان رساند يا بهتر نيست براي عروسي يا دامادي يك يا دو نفر افراد بي‌بضاعت وسايل مورد لزوم را مهيا نمود و امكانات اوليه آنان را فراهم ساخت. يا بهتر نيست به بيماران بي‌بضاعت كمك كرد يا براي ادامه تحصيل جمعي از فقرا و ايتام و محرومين از همين وجه‌ها سرمايه‌گذاري نمود. يا تشكيلاتي زير نظر روحانيت محترم ايجاد كرد  و در اثناء تشرف شخص مستطيع به حج، وجهي كه به عنوان پخت و پز در نظر گرفته شده به حساب معيني واريز نمايند و از نيازهاي عام‌المنفعه به مصرف برسانند.
اينجانب به عنوان يك شهروند از قاطبه مردم به ويژه روحانيت معظم استدعا مي‌كنم در جهت دادن اين گونه مسائل گام موثر بردارند و بدانند كه نتيجه ان نيز عايد عموم مردم خواهد شد.
به عنوان نمونه اگر فرض كنيم در سال جاري از لارستان ۲۰۰ نفر به حج مشرف شوند و از اين تعداد فقط ۷۰ نفر به اطعام بپردازند و هر يك به طور متوسط پنج ميليون ريال براي اين كار اختصاص داده باشند مي‌توان رقم ۳۵۰ ميليون ريال براي خيرات و مبرات و … جمع‌آوري نمود و حتي با مشورت خود حجاج به مصرف رساند.
به اميد روزي كه جلو هرگونه اسراف و تبذير گرفته شود و فرهنگ خرج كردن در جهت محو فقر و جهل و بيماري و… جايگزين آن گردد

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۳:۵۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین