سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۶ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

منطقه حفاظت شده هرمود لارستان، زیستگاه کوچکترین قوچ جهان

میلاد لارستان: منطقه حفاظت شده هرمود لارستان با وسعت تقریبی ۱۵۰۰۰۰ هکتار  در بین استانهای فارس و هرمزگان واقع است. اين منطقه که در ۴۰ کیلو متری شرق لارستان و…

میلاد لارستان: منطقه حفاظت شده هرمود لارستان با وسعت تقریبی ۱۵۰۰۰۰ هکتار  در بین استانهای فارس و هرمزگان واقع است. اين منطقه که در ۴۰ کیلو متری شرق لارستان و در مرکز مشترک استان فارس و هرمزگان قرار گرفته در حدود ۶۲۵‚۲۰۱ هکتار وسعت دارد.

به گزارش میلاد لارستان؛ منطقه حفاظت شده هرمود لارستان؛ به علت شرايط خاص اکولوژيکى، از نظر برخوردارى از گونه‌هاى گياهى و جانورى خاص مناطق گرمسيرى و قوچ لارستان، يکى از مناطق بی نظير و قابل توجه گردشگاهى و پژوهشى است.

وضعیت اب و هوایی منطقه گرم و خشک است بارندگی در ان بسیار کم و سیلابی است وجود گنبد های نمکی باعث شور شدن رودخانه های فصلی و کوچک شده است.  بخشي از رودخانه شور كه از غرب به شرق جاري است سراسر مرز شمالي منطقه را تشكيل مي دهد. مرز غربي و جنوبي  جاده لارستان ـ بندرعباس است. 

پس از اینکه مشخص گردید قوچ لارسان زیر گونه ای از قوچ و میش جهان است در سال های ۱۳۵۰تا ۱۳۵۱ سازمان حفاظت محیط زیست مصمم شد که منطقه ای حفاظت شده در لارستان و یا در ان بخش از استان هرمزگان که زیستگاه این گونه است تاسیس نماید در تاریخ ۴/۱۰/۵۳ شورای عالی محیط زیست این منطقه را به عنوان منطقه حفاظت شده هدمد لارستان به تصویب رساند. هرچند هدف از منطقه حفاظت شده هرمود حفاظت از قوچ نادر جهان يعني قوچ لارستان بوده ولي انتخاب بسيار عالي بوده است ; چون چشم اندازهاي زيباي منطقه به خصوص كوه شب به ارتفاع ۲۶۸۲ متر بلندترين كوه لارستان در دشت جيحون با پوشش گياهي عالي است .

از گياهان منطقه مي توان آكاسيا، كُنار، كهور، استبرق، بادام كوهي، بنه، كيكم، زيتون، سروكوهي، مورخش، شاخ غزالي، گياهان شورپسند؛ گز، قيچ، نخل و نيزار پده، انار شيطان، گياهان صخره چسب پامچال ها و لكچي ها نام برد.

همچنین از حيات وحش؛ بز قوچ و ميش لارستان، جبنير،  پلنگ، كفتار، گرگ، روباه معمولي، شاه روباه و شغال انواع گربه وحشي تشي، خارپشت هوبره، چاخ لق، كوكر، كبوتر،  قمري، چكاوك، چك چك، جغد، زنبور، خور سبزقبا، زرده پره، سنگ چشم، كبك، تيهو،  ليكو، انواع پرندگان شكاري و لاشخور شهدخوار،  سسك، توكا، طرقه، كمركولي، داركوب و انواع پرندگان مهاجر مانند: حواصيل، لك لك سياه، اردك، آبچليك، ديدومك و خزندگان مانند: مارمولك ها، مارها و اخيرا گزارشاتي در مورد يوزپلنگ و خرس سياه داده شده است.

 به منظور تامين آب حيات وحش غير از چشمه ها و منابع آب موجود سه آبشخور مصنوعي و دو تلمبه بادي طراحي و نصب و آب انبار موجود مرمت و بازسازي شده است.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین