چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

اطلاعاتی کاربردی درباره گیاهان داروئی از زبان پژوهشگر لارستانی

پژهشگر لارستانی اطلاعات جالب توجهی درخصوص گیاهان داروئی موجود در لارستان بیان کرده است. به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ به گفته عالیه سادات رفعت حقیقی کارشناس…

پژهشگر لارستانی اطلاعات جالب توجهی درخصوص گیاهان داروئی موجود در لارستان بیان کرده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ به گفته عالیه سادات رفعت حقیقی کارشناس ارشد گیاهان دارویی از سالیان دور درمان بیماری‌ها از جمله دغدغه‌های بشر بوده و همین امر باعث شده که انسان بـرای بقـا و بهبـود شـرایط خـود راهکارهـای درمـانی متفاوتی را با توجه بـه نـوع اقلیم و پوشش گیاهان موجود در منطقه به کار گیرد؛ بنابراین می‌توان گفت قدمت مصرف گیاهان دارویی با تاریخ خلقت انسان برابر است و تقریبا در تمام اقوام و قبایل، انسان‌ها از گیاهـانی که در طبیعت اطراف آن‌ها رویش داشته، استفاده می‌کرده اند.

از آنجایی که کشور مـا دارای تنـوع اقلیمـی گسترده‌ای است، گونه‌های گیاهی فراوانی در طبیعت اطراف ما رویش دارند که افراد هر منطقه بنا به باور‌ها و فرهنگ‌های موجود که نسل به نسل از گذشتگان تا به امروز رسیده است از گیاهان علاوه بر تامین غذا در بحث دارو و درمان بهره می‌گیرند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی می‌گوید: جوامع روستایی به دلیل ارتباط تنگاتنگ با طبیعت هم از لحاظ شناخت و هم از لحاظ مصرف گیاهان اطلاعات بومی بیشتری دارند و نوع اقلیم، بر نوع گیاه و شکل مصرف تاثیر گذار بوده است مثلا در مناطق سردسیر استفاده از جوشانده‌ها بیشتر از مناطق گرمسیر و در عوض مصرف عرقیات در اقلیم گرم از اقبال بیشتری برخوردار است.

این بانوی پژوهشگر درشرح گیاهان دارویی منطقه‌ای که درآن زندگی می‌کند می گوید: در منطقه لارستان که منطقه‌ای غنی از گیاهان دارویی است افراد بومی از گیاهان به شیوه‌های مختلف در درمان درد‌ها استفاده می‌کنند.

او از آنغوزه نام می‌برد که در ارتفاعات رویش دارد. بـرای اسـتفاده از شـیره آن، سـاقه آن را کمـی خراش می‌دهند، شیرابه ساقه در چنـد مرحلـه قابـل برداشـت است؛ مراحل خراش دهی تا برداشت از اصول خاصی برخوردار است که باید افراد با تجربه اقدام به این کار کنند. از شـیرابه این گیاه بـرای درمـان دنـدان درد، دل درد، معـده درد و زخـم استفاده می‌شود.

به گفته او جوشانده این گیاه برای درمـان بیمـاری هـای درد استخوان مفید است اگر بـر دنـدان کـرم خـورده گذارده شود درد آن را تسکین می‌دهد. اگر با زردة تخـم مـرغ خورده شود برای تسکیل سرفة خشک موثر است.

مورتلخ یکی دیگر از گیاهان دارویی بومی این منطقه است که به گفته این پژوهشگر گیاهان دارویی در فصل بهار برگ‌های آن را از شاخه جدا کرده و می‌کوبند و چند بار الک می‌کنند تا به اصطلاح شیرین شود. درمانگران بومی از جوشانده این گیاه در درمان بیماری‌های گوارشی استفاده می‌کنند و کاربرد‌های دیگری هم دارد.

او از گیاهان دیگری از جمله کریشک، آویشن، اسفرزه، پنیرک، علف شور، شیرین بیان، علف شور، شوید وحشی و گیاهان دیگری نام برده و از کاربرد‌های آن‌ها در این منطقه می گوید .

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین