جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۲ق.ظ
::آخرین مطلب 15 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ائمه جمعه نقش اساسی در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دارند

امام جمعه لارستان، تشکیلات ائمه جمعه و نهاد نماز جمعه را بزرگترین نهادی دانست که می‌تواند در گام دوم انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از…

امام جمعه لارستان، تشکیلات ائمه جمعه و نهاد نماز جمعه را بزرگترین نهادی دانست که می‌تواند در گام دوم انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین سیدمختار موسوی در تبیین بیانیه دوم گام دوم انقلاب گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک نقشه راه و مانیفست انقلاب اسلامی در چهل سال دوم انقلاب است و در این نقشه راه اهدافی بیان شده و می توان به عنوان الگو در همه بخش های کشور از آن بهره گرفت.

وی درباره اهداف بیان شده در گام دوم انقلاب اسلامی که در آن نقش علما به طور عام و ائمه جمعه به صورت خاص مهم شمرده شده است، اظهار داشت: اهداف خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی از اهداف مهم این بیانیه است  و یکی از ضروریات و لوازم مهم این سه هدف، آشنا شدن با نوع نگاه و شناختی است که دین درباره انسان، خلفت او و اهداف او دارد.

امام جمعه لارستان درباره تعریف اسلام از انسان گفت: اسلام انسان را یک موجودی می‌داند که از ابتدا با هدفی خلق شد، برای او وظیفه‌ای تعریف شد و به سوی هدفی در حال حرکت است. بر خلاف نظام‌های مادی که انسان را یک موجود سردرگم بدون هدف و محدود در این جامعه مادی و نظام مادی می‌بیند، آنها جهان را مجموعه‌ای محصول یک اتفاق و بی‌هدف تعریف می‌کنند و نظام حاکم فعلی بر دنیا، با نگاه انسان‌شناسی مادی صرف و جهان‌شناسی مادی صرف صورت گرفته است؛ بر اساس این نگاه مادی صرف که درباره انسان و جهان دارند، هم خود‌سازی و هم جامعه پردازی و هم تمدن‌سازی کرده‌اند.

وی با اشاره به کتاب «انسان‌شناسی قرآنی» شهید مطهری که انسان را از نگاه قرآن تعریف کرده است و جهان‌شناسی که در این کتاب تعریف می‌شود گفت: این انسان‌شناسی و جهان‌شناسی با نگاه قرآنی و دینی لازمه گام دوم است که قرار است به تمدن اسلامی منتهی شود، تمدن‌سازی یعنی نگاهی همه جانبه به دین در این حرکت وجود دارد؛ نگاه فعلی به دین که البته در حال گسترش است، یک نگاه محدود است؛ این نگاه به جامعه سکولار مربوط است حتی متدینان ما یک اعمال عبادی صرف را انجام می‌دادند، اما احکامی که در مباحث حکومتی به معنای عام آن و هم در قوه قضائیه امروز و هم در قوه مجریه و هم در قوه مقننه جایی نداشت.

استاد حوزه علمیه، لازمه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی را نگاه همه‌جانبه به دین توصیف کرد و اظهار داشت: با این نگاه باید دین را در همه ابعاد در جامعه فعال کنیم؛ انسان‌سازی با نگاه دین داشته باشیم؛ جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی با نگاه دینی داشته باشیم، عالمان دین هستند که می‌توانند خودسازی را با نگاه انسان‌شناسی دینی و ماورائی، انسان را برای ما تعریف کنند و این تمدن‌سازی با به فعلیت در آوردن تمام ابعاد دین محقق شود؛ نقش علما به طور عام برجسته است؛ به طور خاص ائمه محترم جمعه به عنوان بخشی از عالمان دین می‌توانند تأثیرگذاری مستقیم داشته باشند.

وی مخاطب اصلی ائمه جمعه را مردم عنوان کرد و گفت: وظیفه اصلی امامان جمعه نیز تربیت عمومی است؛ نخستین وظیفه ائمه جمعه تربیت دینی مردم است؛ اگر ما بتوانیم یک جهت‌دهی صحیح داشته باشیم و تبیینی صحیح از خودسازی داشته باشیم موفق خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه در بخش دوم سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه یک بیان توصیفی از گام اول نظام اسلامی و دستاوردهای نظام با تکیه بر ارزش‌های انقلابی و اسلامی داشتند که البته این عوامل هم عامل حدوث نظام اسلامی بودند و هم عامل بقای نظام اسلامی هستند که این عوامل همچنان باید مورد توجه باشد؛ باز از این جهت، یعنی حفظ عوامل محدثه انقلاب یک مسأله مهمی است که در گام دوم همچنان مورد نیاز است که این باید به وسیله ائمه جمعه حفظ شود.

وی با اشاره دوباره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه دو عامل تبدیل جامعه نبوی به یزیدی که یکی ضعف معنویت و اخلاق و دیگری میل به دنیا و دنیا‌گرایی بود گفت: این دو عامل دست به دست هم داد و جامعه نبوی را با آن عظمت به جامعه یزیدی تبدیل کرد، برای جلوگیری از استحاله نظام در گام دوم، نقش ائمه جمعه برجسته است، هم از حیث گفتمانی و گفتمان‌سازی و هم از حیث زی طلبگی، سیره، منش و رفتار امام جمعه؛ اینها عواملی هستند که همچنان در گام دوم مؤثر هستند برای اینکه بتوانیم این گام را برداریم و این عوامل باید حفظ شود.

حجت الاسلام موسوی خرم با اشاره به قسمت دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب جوانان را محور تحول نظام پیشرفت اسلامی معرفی می‌کنند و آنها را مخاطب قرار می‌دهند، گفت: رهبر معظم انقلاب جوانان را به چند سرفصل توصیه می‌کنند که ائمه جمعه در برخی از این سرفصل‌ها نقش مستقیم و در برخی تأثیرگذاری کمتری دارند.

وی به هفت توصیه رهبر معظم انقلاب به جوانان اشاره کرد و گفت: اگر این هفت سرفصل محقق شود، ما شاهد افق تمدن اسلامی خواهیم بود. ائمه جمعه در تحقق بعضی از این سرفصل‌ها نقش مستقیم دارند و مردم معنویت و اخلاقی را که غیر عالمان دین عرضه کنند، نمی‌پذیرند؛ تجربه هم نشان داده است که اگر غیر عالمان دین به این فضا وارد شوند، نحله‌های فکری یا گروه‌های انحرافی در جامعه ایجاد می‌شود.

امام جمعه لارستان، خطبه‌های نماز جمعه را در تربیت عمومی جامعه و جهت‌دهی افکار عمومی به سوی اهداف نظام اسلامی در تربیت نیرو بسیار تأثیرگذار توصیف کرد و افزود: ائمه جمعه در علم و پژوهش، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد به صورت مستقیم می‌توانند نقش داشته باشند؛ برای مثال عدالت موضوعی است که بیش از همه به تبیین مفاهیم نیاز دارد؛ مفاهیمی که شهید مطهری در آثار خود آورده است درباره تمام این مسائل است که قابل عرضه به جامعه هست؛ اینطور نیست که مباحث تئوریک صرف باشد.

وی، استقلال و آزادی، عزت ملی روابط خارجی مرزبندی با دشمنان را نیز از موضوعاتی دانست که ائمه جمعه می‌توانند در این‌ها نقش ایفا کنند و افزود: سرفصل هفتم یکی از موضوعات مهمی است که نقش ائمه جمعه در تبیین آن بسیار برجسته است و پیشنهاد می‌کنم که شورای سیاستگذاری سرفصل هفتم و سرفصل دوم را به عنوان موضوع خطبه به ائمه جمعه پیشنهاد دهد، سرفصل هفتم سبک زندگی اسلامی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سبک زندگی امروزی گفت: ما با معلول مبارزه می‌کنیم؛ مشکل طلاق، مسائل اخلاقی، روابط ناسالم، خیانت و عوامل مختلف و آسیب‌های مختلف اجتماعی داریم که همه این‌ها ایجاد شده است چون ما در جامعه مشکلات عامی مانند تغییر سبک زندگی اسلامی به سبک زندگی غربی داریم؛ که نقش ائمه جمعه در این موضوع بسیار مؤثر و جدی است.

وی کادرسازی، هویت‌سازی و تربیت عمومی را از الزامات اجرای بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و گفت: همان طور که ما در گام اول، متناسب با گام اول هم کادرسازی، هم هویت‌سازی و هم تربیت عمومی داشتیم، همین اقدام در گام دوم نیاز است؛ یعنی در بحث هویت‌سازی باید هویت دینی شکل بگیرد. مانند کادرسازی شهید بهشتی برای انقلاب اسلامی، اکنون نیز باید جوانانی را تربیت کنیم که بتوانند بار انقلاب را به دوش بگیرند و به سر منزل مقصود برسانند و دستاوردهای نظام را حفظ کنند. همچنین تربیت عمومی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به مراکز هویت‌ساز زیر نظر ائمه جمعه که حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، مساجد، ائمه جماعات اظهار داشت: این کادرسازی خصوصی در حوزه‌های علمیه، عمومی در مساجد و عام‌تر در خطبه‌های نماز جمعه می‌تواند اتفاق بیافتد که ظرفیت بسیار عظیمی در اختیار ائمه جمعه است که هم بتوانند بسترسازی کنند و هم با عرایضی که داشتم به کادرسازی و هویت‌سازی و تربیت عمومی بپردازیم.

وی به شرط نگاه اینچنین به تشکیلات ائمه جمعه، نهاد نماز جمعه را بزرگترین نهادی دانست که می‌تواند در گام دوم انقلاب اسلامی تأثیرگذار باشد و در ادامه گفت: انسان‌ها قبل از اینکه کاری انجام دهند، نخست به دنبال فکر و ایده و اندیشه‌ای هستند که او را پذیرفته‌اند؛ ‌این فکر و ایده و اندیشه که عقاید را تشکیل می‌دهد، دست ائمه جمعه است؛ اگر حضور داشته باشند در حوزه علمیه، اگر مساجد زیر نظرشان باشد در مساجد با تربیت عمومی می‌تواند اتفاق بیفتد که این نقش بسیار پررنگ و مهم در گام دوم انقلاب است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “ائمه جمعه نقش اساسی در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دارند”

  1. لاری. مطلع گفت:

    نقشه راه. ومانیفست برای تحول. وپیشرفت جامعه باید. در دستور کار مسولان. اجرایی مملکت باشد زیرا آنها عوامل. اجرا. وطرح وبرنامه جامعه هستند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین