پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۰ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

شرحی کوتاه از زندگی آیت‌الله ادیب لاری

مرحوم آیت‌الله نعمت‌الله ادیب لاری مجاهدی راستین در راه اسلام و از مؤسسان جامعه روحانیت شیراز قبل از پیروزی انقلاب بود، وی همچنین از یاران امام خمینی(ره) و هم‌حجره مقام…

مرحوم آیت‌الله نعمت‌الله ادیب لاری مجاهدی راستین در راه اسلام و از مؤسسان جامعه روحانیت شیراز قبل از پیروزی انقلاب بود، وی همچنین از یاران امام خمینی(ره) و هم‌حجره مقام معظم رهبری بود.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری رسا، مرحوم آیت‌الله ادیب لاری از علمای برجسته استان فارس و از شخصیت‌های برجسته علمی بود.

آن عالم ربانی در سال ۱۳۱۱ شمسی در لارستان متولد شد و آغاز دوران طلبگی‌اش نیز در این شهرستان بود و سپس به شیراز آمد و در محضر آیت‌الله‌ حاج شیخ ابوالحسن حدائق و مرحوم آیت‌الله‌العظمی شیرازی کسب فیض کرد، بعد هم به قم هجرت کرد و در دوران طولانی که در قم مشغول به تحصیل بود در محضر آیت‌الله‌العظمی بروجردی، امام خمینی(ره)، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی، آیت‌الله‌العظمی حاج میرزا هاشمی آملی کسب فیض و مدارس عالی علمیه را تحصیل کرد.

ایشان از مدرسان برجسته حوزه علمیه بود که بیش از ۴۰ سال سابقه تدریس دروس در حوزه‌های علمیه شیراز و استان فارس داشت که تألیفات متعددی از وی منتشر شده و برخی نیز هنوز انتشار نیافته است.

سوابق مبارزاتی آیت‌الله ادیب لاری

آیت‌الله ادیب از شخصیت‌هایی بود که از سال ۴۲ از جمله شاگردان و یاران امام خمینی(ره) محسوب می‌شد و در جریان فیضیه و حمله کماندوهای رژیم پهلوی به این مدرسه، یکی از جانبازان هجوم ددمنشانه حکومت طاغوت بود.

وی از فضلای شیرازی در قم بود که وقتی امام(ره) را در قم دستگیر کرده و به تهران و زندان منتقل کردند، به همراه جمعیتی از یاران امام(ره) نامه‌ای سرگشاده در آن شرایط خفقان سال ۴۲ نوشته و آن را امضا کردند که این نامه در کتاب «تحلیلی بر نهضت امام خمینی(ره)» تألیف حمید روحانی آمده است.

آن مرحوم زمانی که به شیراز هجرت کرد، منشأ خدمت بود و از آثار ارزشمند باقیمانده وی مسجدالرجایی است که اکنون در شیراز شاهد فعالیت آن هستیم و آن مرحوم با بانیان خیر آن صحبت کرده و این مسجد را بنا نهادند؛ لذا این مسجد سنگر ۴۰ ساله ایشان جهت نشر و تبیین معارف اسلامی محسوب می‌شود.

تأسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) شیراز

از دیگر خدمات ایشان می‌توان به تأسیس حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) شیراز با پول تبلیغ و هزینه شخصی خود وی اشاره کرد که سالیان متمادی نیز در این حوزه به تعلیم و تربیت طلاب علوم دینی اشتغال داشت.

وی یکی از روحانیانی بود که در دهه ۶۰ توسط گروهک‌های منافقین مورد ترور قرار گرفت که در این جریان چندین گلوله به وی اصابت کرد اما به لطف الهی آن خطر برطرف شد.

آن عالم ربانی یکی از چهره‌های برجسته روحانیت بود که در ایام دفاع مقدس حضور چشمگیری در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل داشت، وی با کاروان‌های مردمی حرکت می‌کرد و به دفعات مکرر در این جبهه‌ها حضور داشت و حتی حادثه‌ای نیز برای او رخ داده بود.

راه‌اندازی ستاد حمایت از جنگ‌زده‌های دوران دفاع مقدس در شیراز

وی در اوایل جنگ که جنگ‌زده‌های ما از شهرهای مرزی به سمت مراکز استان‌ها هجرت کردند یکی از چهره‌های برجسته شیراز بود که با تمام وجود در خدمت این آسیب‌دیدگان جنگ بود و مرکزی را راه‌اندازی کرد و جمعیت زیادی از جنگ‌زده‌ها را تحت پوشش قرار داد و برای رسیدگی به امرار معاش آنها ستادی تحت نظر او تشکیل شد.

آن عالم ربانی در عرصه تبلیغ و ترویج از مبلغان برجسته بود و در سنگر ۴۰ ساله خود یعنی مسجدالرجاء شیراز در طول هفته کلاس‌های تفسیر قرآن، جلسات اخلاق و جلسات متعددی برگزار می‌کرد ضمن اینکه از مؤسسان جامعه روحانیت شیراز قبل از انقلاب بودند.

آن مرحوم از چهره‌هایی بود که با مقام معظم رهبری در مدرسه حجتیه، هم‌مدرسه‌ای بود و مقام معظم رهبری نیز کاملاً ایشان را می‌شناخت؛ آیت‌الله ادیب خاطرات فراوانی از دوران طلبگی و مجالست با معظم‌له داشت.

ویژگی‌های اخلاقی آن مرحوم

وی از روحانیان شب‌زنده‌دار بسیار متواضع، با اخلاق و بدون تکبر بود که به طلاب احترام می‌‌گذاشت و بارها نیز مشاهده می‌کردیم که بر دست افراد ساده‌ای که اعتبار اجتماعی نداشتند، بوسه می‌زد به‌ویژه در برابر افراد با ایمان بسیار متواضعانه برخورد می‌کرد.

در روزهای آخر عمر با برکتشان نیز به دلیل بیماری که داشت و در بیمارستان بستری بود مرتب از فرزندان خود عذرخواهی می‌کرد و حتی در روز آخر نیز جریان عجیبی رخ داد و از وی جمله‌ای شنیدیم که می‌فرمودند من اینجا تنها نیستم و اهل بیت(ع) کنار من هستند و اینها حکایت از معنویت ایشان داشت.

یادآور می‌شود، مرحوم آیت‌الله نعمت‌الله ادیب لاری ۲۶ مرداد بر اثر ایست قلبی در بیمارستان شهید فقیهی شیراز دار فانی را وداع گفت.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۰۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “شرحی کوتاه از زندگی آیت‌الله ادیب لاری”

  1. لاری گفت:

    معمولا پس از مرگ افراد ایشان. را معرفی میکنند

  2. ناشناس گفت:

    سلام حجت الاسلام حدائق هم دامادایشان هستند.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین