پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

حجم ۳۰ درصد ترافیک جنوب کشور از محور بندرعباس-لارستان به جهرم

معاون فرماندار ویژه لارستان در خصوص اهمیت و ضرورت تکمیل این محور ملی می گوید: تاریخ نشان داده که مسیر بندرعباس –لارستان- جهرم- شیراز از مهمترین راههای سده های پیش…

معاون فرماندار ویژه لارستان در خصوص اهمیت و ضرورت تکمیل این محور ملی می گوید: تاریخ نشان داده که مسیر بندرعباس –لارستان- جهرم- شیراز از مهمترین راههای سده های پیش بوده است.

به گزارش میلاد لارستان احمد دلاور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود ۱۷ کاروانسرا در مسیر بندرعباس و بیش از دهها کاروانسرا در طول مسیر لارستان به جهرم بیانگر اوج اهمیت این شاهراه تاریخی و حکایتی از گذشته های دور بوده است.

این مسئول یادآور شد: احداث باند دوم بزرگراه جهرم لار بندرعباس به یکی از دغدغه های بحق مردم استانهای فارس و هرمزگان و حتی بسیاری از مناطق جنوب کشور تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار، این پروژه ملی از سال ۱۳۹۱ در قوانین بودجه سالیانه کشور و در ردیف طرح های ملی تملک دارایی سرمایه ای مدنظر قرار گرفته است.

معاون فرماندار ویژه لارستان خاطر نشان کرد: اگرچه طی سالهای قبل تاکنون، محور شیراز- جهرم با تلاش و پیگیری های مسئولان وقت به سرانجام رسید؛ اما پیشرفت بسیار کند محور جهرم – لا ر- بندرعبا س به ویژه طی پنج سال اخیر از یک سو و مشاهده افزایش محسوس ترددها و به دنبال آن افزایش آمار تصادفات و فوتی ها در این محور موجی از نارضایتی میان مردمان خونگرم جنو ب فارس و هرمزگان به همراه داشته است.

معاون فرماندار ویژه لارستان در این باره گفت: بر اساس بررسی های میدانی و آمارهای موثق به ویژه در پایانه خلیج فارس بندرعباس طی سال جاری و پرسش از تمامی شرکتهای مسافربری این ترمینال در زمینه مسیر انتخابی شرکتها برای سفر به شهرهای مهم کشور (تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، شهرکرد، یاسوج، همدان، یزد، کرمان و اهواز) نشان می دهد که بیش از ۵۰ درصدِ رانندگانِ اتوبو س، مسیر سیرجان، ۳۰ درصد مسیر لار- جهرم و۲۰ درصد مسیرهای دیگری از سمت بندرعباس را انتخاب می کنند.

رشد ۲ برابری تردد محورجهرم- لار- بندرعباس در سال ۱۴۰۰

با بررسی آمار تردد کل ماشین های سبک وسنگین در محور لار به بندرعباس در سالهای ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ نتایج قابل تامل دریافت شده است  که در تسریع تخصیص بودجه به این محور اهمیت بسزایی خواهد داشت.

معاون فرماندار ویژه لارستان در این باره تصریح کرد: برهمین این اساس و مطابق ارزیابی ها، در سال ۱۳۹۸ آمار تردد ماشینهای سبک و سنگین در محور لار بندرعبا س – ۴۴۲ هزار و در محورسیرجان بندرعباس حدود ۲ میلیون و ۵۰ هزار خودرو بوده است .

وی ادامه داد: طی سال ۱۳۹۹ و درحالیکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، آمار تردد محور سیرجان بندرعبا س روند کاهشی به خود گرفته، اما این ترددها با شیب بالایی در محور لار به بندرعباس در حال افزایش بوده است به نحوی که در آمار چهار ماهه گذشته سال ۱۴۰۰ میزان تردد در محور رفتِ جاده لار به بندرعباس از سیرجان به بندر)مهمترین شریان ترانزیتی کشور پیشی گرفته است؛‌ این نکته نیز حائز اهمیت است که محور لار به بندرعباس هم اینک یک بانده و جاده سیرجان به بندر عباس نیز چهار خطه است.

وی اظهار داشت: از طرفی نیز تراکم  تردد در محور لار به بندرعباس به بیش از ۲ برابرِ محور سیرجان به بندرعباس رسیده و این در حالی است که بخش قابل توجهی از تردد در جاده لار به بندرعباس نیز مربوط به ماشین های سنگین و بویژه نفتکش ها بوده است.

بدیهی است که کوچکترین حادثه در یک نفتکش می تواند خسارت و فاجعه ای جبران ناپذیر را منجر شود؛ امری که در سالهای اخیر و به طور میانگین در طول هفته و شاید روزانه در این محور به وقوع پیوسته است.

این مسئول همچنین یادآور شد: بررسی آماری از منابع موثق از مراکز تردد شمار محور رفتِ جهرم به لار نشان می دهد که تردد خودروهای سبک و سنگین از جهرم به لار در سال ۱۳۹۸ ، به یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو رسیده است.

دلاور گفت: در سال ۱۳۹۹ با افزایش بیش از۱۰۰ هزار تردد، میزان تردد در محور لار به بندر عباس نیز به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو افزایش یافته است.

او گفت: موضوع حائز اهمیت، رشد یکبارۀ آمار تردد خودروهای سنگین در این مسیر است که طی یک سال به ۲ برابر افزایش یافته است و همچنین بر اساس آمار موجود، میزان تردد خودروهای سنگین در سال ۹۹ از تردد خودروهای سبک بیشتر بوده که بدون شک مقصد بخش عمده این خودروها ،بندرعباس ، پالایشگاه ها و گمرکات هرمزگان است.

به گفته این مقام مسئول، رانندگان این خودروها که بخش قابل توجهی از آنها وسایل نقلیه سنگین هستند نیز  از مسیر دو بانده و خطرناک لار به هرمزگان را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کرده اند.

آمار سه برابری فوتی در سال ۱۴۰۰ در محور جهرم-لار به بندرعباس

معاون فرمانداری ویژه لارستان تصریح کرد: همچنین بر اساس بررسی های آماری در استان های هرمزگان و فارس، آمار تلفات تنها در ۲ ایستگاه اورژانس جاده ای جهرم – لار ( بریز) و لار – بندرعباس (چهاربرکه) نشان می دهد که میزان تلفات و فوتی های جاده ای در پنج ماه گذشته  سال جاری به سه برابر همین مدت در سال گذشته رسیده و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، شهرستانهای لارستان و جهرم در لیست بحرانی ترین شهرستانهای کشور از نظر افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی قرار گرفته اند.

می توان این برآورد هشدارگونه را نیز یادآوری کرد که پس از گذر از دوران کرونا و افزایش بیش از پیش ترددها در این محور مهم مواصلاتی، اگر وضع جاده به همین حالت بماند و دو بانده نشود، این امکان وجود دارد که همچنان سیر صعودی در آمار تصادفات جاده ای در منطقه جنوب فارس به دلیل نا ایمن بودن این مسیر به شدت ادامه یابد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۳:۳۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین