جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۳ب.ظ
::آخرین مطلب 42 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

بررسی کارشناسی برای ایمن‌سازی منطقه سیل‌زده «پاقلعه» لار آغاز شد

 گروهی از کارشناسان و ارزیابان مرکز پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور برای بررسی آخرین وضعیت بافت های فرسوده لارستان به ویژه محله سیل زده پاقلعه در شهر…

 گروهی از کارشناسان و ارزیابان مرکز پژوهشکده سوانح طبیعی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور برای بررسی آخرین وضعیت بافت های فرسوده لارستان به ویژه محله سیل زده پاقلعه در شهر قدیم لار جمعه ۲۴ دیماه ۱۴۰۰ در این شهرستان حضور یافتند.

به گزارش میلاد لارستان، رئیس بنیاد مسکن لارستان در این زمینه گفت: هدف اصلی از اعزام این گروه کارشناسی به محله سیل زده پاقلعه شهر لار در حقیقت بررسی علمی ، موشکافانه و فنی در خصوص ساماندهی و احیای این بافت قدیمی و ایمن سازی و بازسازی خانه های موجود اما ناایمن در این محله است.

برومند تصریح کرد: با توجه به تاکید رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور این گروه اعزامی که از استادان و کارشناسان خبره در حوزه فنی و ساخت و ساز و احیای بافت های فرسوده هستند به دنبال راهکاری علمی و عملی در راستای حمایت از ساکنان این مناطق پرخطر هستند.

وی تصریح کرد: پس از ارزیابی کارشناسان نتایج پژوهش ها و کارشناسی آنها در بنیاد مسکن کشور مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت بازسازی و احیای این بافت های فرسوده تصمیم لازم گرفته می شود.

او بیان کرد: رویکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به جای دور ساختن ساکنان از این منطقه و ممنوعیت ساخت و ساز در این محله که سالیان متمادی در آن سکنی یافته اند، بر احیای مجدد و ایمن سازی و بازسازی خانه های مسکونی استوار است.

برومند ابراز داشت: بنیاد مسکن نیز برای ساماندهی و احیای بافت های فرسوده با تخصیص اعتبارات ویژه و همچنین کمک های بلاعوض در کنار مردم و ساکنان این مناطق خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته بنیاد مسکن لارستان در سال های گذشته حدود ۶۷ فقره وام کم بهره به مردم و ساکنان این منطقه اعطا کرده بود.

محله پاقلعه لار یکی از مناطق آسیب پذیر و قدیمی در شهر قدیم لار است که در بارش های سیل آسای اخیر به دلیل ریزش و پرتاب پاره سنگ هایی در بالادست این محله چندین خانه آسیب دید و یک نفر هم جان باخت.

هم اینک و با تصمیم ستاد مدیریت بحران استان فارس و شهرستان لارستان ۱۳ خانواده از ساکنان این محله نیز خانه های خود را ترک کرده اند، چون هر لحظه احتمال خطر و ریزش سنگ به سر این خانه ها وجود دارد.

سیل روزهای ۱۲ و ۱۳ دیماه جاری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت ها و بخش های مختلف امور زیربنایی از جمله در حوزه راه و کشاورزی در شهرهای جنوبی فارس خسارت زد و موجب کشته شدن پنج نفر در این مناطق شد.

پیش از این، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در سفر به مناطق جنوبی فارس وعده اعزام این گروه را برای ارزیابی و ساماندهی بافت فرسوده شهر لار داده بود.

 

خبرنگار: سحر طاهری

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲:۴۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “بررسی کارشناسی برای ایمن‌سازی منطقه سیل‌زده «پاقلعه» لار آغاز شد”

  1. مدینه صابری گفت:

    در تشریح واژه و مفهوم گسترده شوک و ضربه جای گفتن دارد که شوک در شهرهای غیرتاب آور به مفهوم وسیع آن بیشتر و عمیق تر رخ می دهد ؛ چنانکه می دانیم آثاری چون ایجاد ترس، دلهره و استرس نسبت به آن ثمراتش محسوب می شود و شوک در زمان بروز و ظهور حادثه، با این تفکر که ممکن است هویت یک منطقه را در دامان خود نابود یا کم رنگ کند؛ ممکن است موجبات وحشت جمعی و یا وحشت فردی را فراهم کند و احتمالا یکی از دلایلی که در زمان وقوع حوادث این چنینی فورا کمیته ها و شوراهای بحران و حوادث غیرمترقبه تشکیل می شود نیز همین است یعنی: مقابله با شوک بوجود آمده ناخواسته و مقابله با آثار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و هویتی ناشی از شوک!!!! و صد البته دلایل دیگری . دیگر اینکه با توجه به اینکه بسیاری از اقدامات در بخش دولتی و برخی نیز در شرف تفویض اختیار به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این بخش است، و اصلاح و یا تحول در ماهیت مناطق با توجه به کمبود فعلی منابع مالی و اعتباری هر دو بخش پروسه‌ای زمانبر قلمداد می‌شود خود ممکن است موجب شوک ناخواسته کوتاه مدت یا بلندمدت شود و بحران محیطی قلمداد شود چرا که همه شهروندان نیز در حمایت از حقوق شهروندی و با علم به اینکه هویت شهری و تلاش برای تثبیت آن نقشی اثرگذار برای ترسیم هویتی مطلوب و ممانعت از بروز و ظهور شوک های خواسته و ناخواسته دارد بر انسان و نقش‌پذیری انسان در امور محوله شهری تصریح کردند و این تفکر و عمل در مباحثات، مصوبات و جلسات و محتوای پروژه‌ها،، در عمل خود را نشان می دهد و اینگونه است که مقوله‌های محیط فرهنگی، انسان و فرهنگ، هویت فرهنگی، هویت انسانی همه و همه از برهم‌کنشی و تعامل بخش‌های مختلف ، به منظور مقابله با شوک نمود پیدا می‌کند که هر چه بهتر بتواند مقوله تفکیک و تمایز و حتی اتحاد رویه را در بخش‌های مختلف ، در مسیر نشو و نمو منطقه‌ای با هویت جذاب و گیرا، به همه‌جای جهان مخابره کند.ناگفته نماند که شوک هرچند به نوبه خود، یک مقوله انتزاعی است و با تعریف شاخص های خود به یک مفهوم یا واژه قابل درک تبدیل می شود ولی، بکارگیری کمی انعطاف و انعطاف پذیری و مقداری استفاده از تعقل و خرد جمعی و خرد فردی مدیران و اشخاص دست اندرکار، نقش موثری در برطرف شدن شوک ایجاد شده در مرحله بروز حوادث دارد که به بقبن حضور مسئولان منطقه ای و مسئولان استان و مسئولان ارشد کشوری در مناطق حادثه دیده، یک رکن از ارکان مختلف و متعددِ بازگشت به وضعیت قبل از شوک دارد که چه بسا همین یک سطر بیانگر این مطلب است که این چنین حضور همه جانبه ای که لازم و کافی است و ضرورت قطعی و یقینی نیز دارد؛ آنچنان عمیق در جای جای مناطق حادثه دیده نمود یافته است که در دیدگاه اول نه تنها وضعیت فیزیکی مناطق حادثه دیده بهتر شده است بلکه در دیدگاه دوم، همین حضور همه جانبه در مناطق حادثه دیده ، از منظر روانی و اجتماعی و رفتاری، مقوله همبستگی و درون نگری همدلانه مسئولان را در قبال مردم نمایان می کند که بتواند گاهی اساسی برای تعمیق و نهادینه کردن ارزش های انسانی و انسان دوستی را به منصه ظهور نهد و آن بعد روانی حاصل از برز و ظهور شوک را که بعد اقتصادی و اجتماعی و هویتی و فرهنگی است را ترمیم و بهبود بخشد و یک نوع دلگرمی را نسبت به حفظ میراث فرهنگی و گردشگری بر جای نهد که به واقع ، در لارستان بزرگ، و مناطق چندگانه آن، این امر، محقق شده است و در شرف تثبیت است . انشاء الله

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین