پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۱ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

در سایه سار وحدت و همدلی … (بخش دوم)

ویژگی‌های جهاد تبیین جهاد تبیین یا در واقع روشنگری مقدمه ‌ای برای اصلاح ، تحول و مطالبه گری در جامعه جهت رسیدن به توسعه و پیشرفت می باشد که بایستی…

ویژگی‌های جهاد تبیین

جهاد تبیین یا در واقع روشنگری مقدمه ‌ای برای اصلاح ، تحول و مطالبه گری در جامعه جهت رسیدن به توسعه و پیشرفت می باشد که بایستی به عنوان یک فریضهُ دینی در جامعه و در بین تمام افراد آن از هر قشر و گروهی نهادینه و استمرار یابد.

جهاد تبیین دارای ویژگی های مهمی است که برای اثربخش تر بودن آن بایستی به آنها اهتمام ورزید و در عمل مورد استفاده قرار داد. لذا در اینجا به اختصار به بعضی از آنها اشاره می کنیم :

 – جنگ شناختی :

فرمان تبیین در برابر جنگ شناختی که همان زدودن شناخت غلط و نادرست از جامعه و مسائل مربوط به آن در افکار عمومی و شناساندن درست و واقعی مسائل به آنها در قالب جهاد تبیین می باشد.

جنگ شناختی یکی از مهم ترین حربه های دشمنان برای وارونه جلوه دادن حقایق ، کوچک کردن محاسن و بزرگ کردن معایب و رواج احساس یاُس و نا امیدی در بین افراد جامعه است. لذا نگاه تهدید آمیز به جنگ شناختی از عواملی است که باعث می شود یک جامعه همواره در موضع دفاع و یا یک جنگ خستگی ناپذیر فرسایشی قرار گیرد.

بنابراین بایستی از این تهدید به عنوان یک فرصت برای شناخت درست و واقعی مسائل و تنویر افکار عمومی در جامعه استفاده نمود.

-نقشهُ راه مجاهدان  عرصهُ تبیین :

یکی از ویژگی هایی که هدف از آن شناخت واقعیت های جامعه می باشد نقشهُ راه مجاهدان عرصهُ تبیین و روشنگری بین مردم جامعه می باشد. همانطوری که خداوند از ابتدای خلقت ، قرآن را به عنوان یک مبین معرفی کرده است که در آیات متعددی بر پیغمبر (ص) نازل  شده است، برای تبیین بیشتر آن به انسان نیز به همهُ پیامبران و انبیاء ماُموریت به جهاد تبیین داده است و آنها نیز طبق سفارش خداوند در قرآن به آن عمل نموده و با جهاد تبیین به روشنگری اذعان و افکار انسانها پرداخته اند.

ضمناً با توجه به اینکه انسان دارای ایمان ، درک و فهم  و عاطفه است زمانی به انجام عملی آن تن در می دهد که قلباً به آن ایمان و اعتقاد داشته باشد. البته در طول تاریخ نیز نمونه های زیادی از جهاد تبیین توسط رهبران مذهبی و غیر مذهبی سراغ داریم که منجر به اقدام و عمل توسط مخاطبانش شده است.

قیام ائمه و در راُس آنها قیام امام حسین علیه السلام که با جهاد تبیین و روشنگری میان مردم انجام شد و یا در دوران معاصر که انقلاب اسلامی ایران را می توان به عنوان نمونه ای که با روشنگری توسط امام خمینی (ره) انجام پذیرفت و توسط امام خامنه ای (مدظله العالی) ادامه دارد نام برد.

ضمناً از آنجایی که امر تبیین به مذاق افراد اهل باطل خوش نمی آید و با مقاومت آنها روبرو می شود گاهی باید جان خود را در طبق اخلاص گذاشت و متحمل رنج ها نیز شد.

در واقع رمز ماندگاری قیام امام حسین (ع) و انقلاب اسلامی ایران قدرت تبیین و اقناع سازی مردم بوده و است.

بنابراین مبارزه بدون روشنگری منجر به شکست و روشنگری بدون مبارزه به پوچی می انجامد و بایستی این دو در کنار و به موازات هم اقدام و عمل نمایند.

-مردمی ‌بودن جهاد تبیین:

موضوعی که هرکس در حد توان و در هر کجا که لازم باشد باید نسبت به آن اقدام نماید جهاد تبیین است.

البته در این راه دستگاه ها و افرادی مانند ( امام جمعه ، نماینده ، فرماندار ، شورای شهر و سایر افراد و گروه های مطالبه گر و تاثیر گذار جامعه) که برد بیشتری دارند اثر بخش ترند که بایستی به وظایف خود عمل نمایند.

 -بیان حقایق و بصیرت افزایی :

 در جهاد تبیین ضمن بیان حقایق بایستی نسبت به بصیرت افزایی افرادی که ضعف تحلیل و عدم آگاهی از مسائل جامعه دارند اهتمام ویژه‌ای داشت چرا که روشنگری درست و دقیق عامل قدرتمندی در جهت بصیرت افزایی و تجزیه و تحلیل مسائل جامعه است، ولی متاُسفانه دشمنان چنان واقعیت های جامعه را وارونه جلوه می دهند که در اذعان مردم کار های خوب انجام شده را انجام نشده جلوه می دهند و بالعکس …

بنابراین یکی از بهترین راهبرد ها این است که باید توجه داشت دشمنان چه نقشه ای طراحی کرده و چگونه با سیاه نمایی ، حقایق جامعه را وارونه جلوه می دهند.

در جهاد تبیین وقتی دشمن در مقابل ما حرکتی را آغاز کرد و با ما وارد رقابت شد باید اول نقشه های او را خنثی کنیم بعد به مردم جامعه بگوییم آنچه دشمن می گوید درست نیست و واقعیت چیز دیگری است یعنی اول واقعیت را برای مردم تبیین کنیم سپس در بعد اثباتی اقدامات و کارهایی را که انجام شده به صورت مثبت مطرح کنیم.

در واقع جهاد تبیین هم یک روشنگری معمولی است و هم یک تبیینی در جهت خنثی کردن اهدافی که دشمنان ما آن را دنبال می کنند.

حبیب سمیعی

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۸:۴۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین