پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۸ب.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

در بررسی صورت گرفته در 15 کشورمطرح دنیا 4 مدل مدیریت فضای مجازی تبیین شده ولی در کشورمان با مدیریت فضای مجازی برخورد میشود؛ آمریکا 170 قانون در فضای مجازی دارد و این یعنی وجود قانون در این خصوص الزامی است

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو شورای عالی فضای مجازی در سخنان مهی با بیان اینکه تنها در کشور ایران در هر دقیقه ۳۰ کانال اپلیکیشی در فضای مجازی…

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو شورای عالی فضای مجازی در سخنان مهی با بیان اینکه تنها در کشور ایران در هر دقیقه ۳۰ کانال اپلیکیشی در فضای مجازی اضافه می شود اظهار داشت:در بررسی صورت گرفته در شورای عالی فضای مجازی  ۱۵ کشور  مختلف و مهم در دنیا ارزیابی شده و  ۴ مدل در خصوص حکمرانی فضای مجازی در کشورهای مورد بررسی مشخص گردید و این بدان معنی است که کشورهای مختلف به هر حال جهت حکمرانی فضای مجازی دارای قانون و مدل مشخص می باشند ولی در کشور ما این موضوع با برخوردهای بی محتوا برخورد میشود

به گزارش میلاد لارستان اولین گردهمایی سراسری فعالین فضای مجازی بسیج استان فارس با عنوان” یاران منتظر” روز گذشته با حضور دکتر تقی پور وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، عضور شورای عالی فضای مجازی و نماینده فعلی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی،‌حسین زاده نماینده مردم شهرستان های لارستان،خنچ،‌گراش،‌اوز و جویم در مجلس،‌ افسری فرمانده سپاه لارستان،‌ سلمانپور فرمانده سپاه اوز،‌ اکبری نژاد فرماندار جویم، طاهری معاون فرماندار ویژه لارستان و برخی دیگر از مسئولین و با اصحاب فضای مجازی بسیج فارس در تالار وحدت لارستان برگزار شد.

 

در این نشست تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی در سخنان مهمی با بیان اینکه فضای مجازی تمام عرصه های زندگی را امروزه در برگرفته است اظهار داشت: غرب فضای مجازی را به عنوان زندگی دوم معرفی می کند و شاید به صورت نانوشته این حالت برای بسیاری از افراد در کشورهایی نظیر ایران نیز ایجاد شده و زمان زیادی را در فضای مجازی صرف می کنیم

وی با بیان اینکه مفهوم حاکمیت در تمدن بشری از قرن های گذشته ایجاد شده و امروزه در فضای کشورمان یکی از مهمترین ابزارهای حاکمیت اعمال قانون می باشد افزود: در فضای تقیین و قانون گذاری تاکنون ۱۱۸۰۰ قانون در کشور طی سالهای مختلف به تصویب رسیده است و اساسا یکی از ابزارهای حاکمیت و قانونمندی وجود قانون است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در این میان سوال مهمی که در حوزه فضای مجازی با گستردگی زیاد امروزی مطرح میشود وجود و یا عدم وجود قانون در راستای مدیریت صحیح آن می باشد و موضوع فوق در جوامع مختلف بشری مورد بحث قرار گرفته است.

 

 

وی با ذکر بیاناتی از رهبری معظم انقلاب که بیان داشته اند:” اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است و اگر بنده مسئولیت رهبری را به عهده نداشتم مسئولیت فضای مجازی را به عهده می گرفتم” . وی با بیان اینکه سخنان رهبری مربوط به حدود ۱۱ سال پیش می باشد اظهار داشت: این سخنان بسیار مهم که توسط ایشان در آن زمان مطرح شده اهمیت توجه ویژه به فضای مجازی را نشان می دهد.

تقی پور با ذکر این داده که تنها در کشور ایران در هر دقیقه ۳۰ کانال اپلیکیشی در فضای مجازی اضافه می شود و این سرعت بالای فضای مجازی را در کشور و دنیا نشان می دهد گفت: موضوع با این حد گستردگی کلیه ساختارهای اساسی جوامع بشری را به فرموده رهبری تغییر می دهد.

وی با تاکید مجدد بر سخنان رهبری در جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۶ اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب در آن جلسه خطاب به شخص رئیس جمهور بیان داشتند: اگر با دقت و تمرکز حرکت صورت نگیرد دیری نخواهد پایید که تهران را دیگر دولت اداره نمی کند و بلکه حمل و نقل و خدمات و… هر کدام توسط شرکتهای بین المللی اداره خواهد شد.

وزیر اسبق ارتباطات با بیان اینکه بسیاری از این برنامه های کاربردی در این خصوص خوشبختانه در کشور ساخته و جود دارد اظهار داشت: این در حالی است که بسیاری کشورهای همسایه به عنوان مثال در زمینه حمل و نقل از نرم افزارهای آمریکایی انگلیسی بهره می برند و اگر اداره حمل و نقل درون شهری ما به دست شرکت های بین المللی خارجی باشد تکلیف حاکمیت ما دچار ابهاماتی شده و حکمرانی کشور در فضای مجازی از خارج خواهد بود.

وی در ادامه با گریز دیگری بر سخنان رهبری معظم انقلاب بیان داشت: معظم له در ابتدای سال ۱۴۰۰ بیان داشتند که در تمام کشورها مدیریتی بر فضای مجازی وجود دارد و ما متاسفانه اقتخار میکنیم که فضای مجازی را رها کرده ایم و فضای مجازی را باید مدیریت کرد و مردم به خوبی از آن استفاده نمایند و این محدودیت برای مردم نبوده و نباید فضای مجازی را در اختیار دشمن گذاشت

این نماینده مجلس در ادامه بیان داشت: با توجه به شرایط موجود و سخنان ایشان حال ما چه اقداماتی در این زمینه انجام داده ایم؟ وی گفت: شاید این سوال پیش بیاید که این موارد از جمله وظایف مسئولین می باشد و باید گفت: این غفلت هم تا حد زیادی به عهده مسئولین و از کم کاری مسئولین می باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: متاسفانه در این خصوص نتوانسته ایم به خوبی کشور را به پیش ببریم و به نظر می آید ریشه اصلی آن غفلت از حکمرانی فضای مجازی در کشور می باشد. تقی پور با بیان اینکه رهبری در سال ۱۳۹۵ نیز بیان داشته اند فضای مجازی قتلگاه جوانان کشورمان شده و بایستی برای مبارزه با دشمن در این فضا کارها و اقدامات ابتکاری انجام داد افزود: سخنان رهبری در این خصوص فصل الخطاب بوده و همگان در این خصوص گام بردارند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طی بررسی که در شورای عالی فضای مجازی کسب نمودیم و در بررسی صورت گرفته ۱۵ کشور مورد ارزیابی قرار گرفت و در آن ۱۵ کشور ۴ مدل در خصوص حکمرانی فضای مجازی در کشورهای مورد بررسی مشخص گردید و این بدان معنی است که کشورهای مختلف به هر حال جهت حکمرانی فضای مجازی دارای قانون و مدل مشخص می باشند ولی در کشور ما این موضوع با برخوردهای بی محتوا برخورد میشود

وی گفت در نشست ( IGF 2018 (internet Governance Froum در کشور فرانسه بسیاری از کشورها بر مقوله حکمرانی و کنترل فضای مجازی در کشورهای خود تاکید نموده اند و این در حالی است که ما وقتی در این خصوص صحبت می کنیم عده ای می گویند حاکمیت قصد محدود کردن فضای مجازی در کشور را دارد.

تقی پور بیان داشت: یک نظریه در خصوص اینترنت این است که این امر هدیه ای است که کشور امریکا به کل دنیا داده و باید از ان استفاده نماییم و متاسفانه عده ای در کشور نیز همین نظریه را دنبال می کنند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در مجلس یازدهم نیز به موضوع حاکمیت فضای مجازی ورود کردیم ولی یک هجمه سنگین با این عنوان که کشور قصد بستن اینترنت را دارد وارد شده و متاسفانه موضوع را به بیراهه برده و معکوس جلوه دادند و مقام معظم رهبری نیز به این فکر پاسخ دادند که مگر عاقل از فرصت پیش آمده در خصوص استفاده از اینترنت می گذرد و بلکه موضوع چیز دیگری است

وی بار دیگر به سخنان رهبری معظم انقلاب اشاره نموده و افزود: رهبری معظم انقلاب بیان داشتند اگر باران این نعمت الهی درست مورد استفاده قرار گیرد مفید و اگر در مسیر باران شدید سدی به منظور مدیریت و کنترل آن قرار نگیرد سیل ویرانگر را به دنبال خواهد داشت و تمام سخن در خصوص فضای مجازی نیز همین است و اگر ما این فضا را مدیریت نکنیم مانند سیل مشکل زا می شود

تقی پور گفت : با توجه به سخنان گذشته باید گفت: باید در فضای مجازی به هر حال در جمهوری اسلامی نظام حکمرانی داشته باشیم و ابتدا در این خصوص ۳ موضوع ساختار، اصول و وظیفه حکمرانی در کجاست را مشخص نماییم که آیا تنها در داخل فضای مجازی است و یاکلی تر است.

وی افزود: در خصوص ساختار طی بررسی صورت گرفته در کشورهای هدف (۱۵ کشور) ، ۳ نوع مدل ساختاری در فضای مجازی مشخص گردید که کشورهایی مانند چین، فرانسه و عربستان ساختار حاکمیت فضای مجازی فرادولتی می باشد که در این خصوص باید گفت کشور ما نیز به همین نحو می باشد چرا که در شورای عالی فضای مجازی در کشور ایران روسای هر سه قوه عضو می باشند و عملا بالاسری قوا می باشد.

وزیر اسبق ارتباطات در ادامه بیان داشت: ساختار حاکمیت فضای مجازی در برخی کشور ها مانند مالزی و کره جنوبی دولتی و در برخی کشورها نیز در حیطه یک وزارتخانه ادازه می شود و عملا فرودولتی (مانند استرالیا) می باشد.

تقی پور با بیان اینکه اصول حکمرانی به عنوان بخش بعدی در مدیریت فضای مجازی اصول حکمرانی می باشد که سالهاست در کشورهایی مختلف مورد توجه بوده و ایجاد شده است گفت: اصول حکمرانی فضای مجازی در جمهوری اسلامی متاسفانه پس از ۱۱ سال از ایجاد شورای عالی فضای مجازی هنوز مشخص نیست.

وی در ادامه افزود: ما تلاشمان را انجام داده ایم و این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی که بنده نیز یکی از آنها هستم ۲۷ عضو دارد و شاید تلاش دیگر مسئولان نیز باید در این خصوص صورت پذیرد.

نماینده مردم تهران بیان داشت: سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی و تربیت افسران جنگ نرم از وظایف ما می باشد که باید در این خصوص گام برداریم. وی در بخش دیگری از سخنان مهم خود به چند فعالیت مهم در خصوص حکمرانی و مدیریت فضای مجازی اشاره نموده و بیان داشت: سیاست گذاری، قانون گذاری، رگولارتوری و تنظیم گری خرد، اجرا، نظارت و ارزیابی

وی با ذکر این نکته که مطالبه گری را از مسئولین و حتی نماینده خود نیز درخواست نمایید بیان داشت: سیاست گذاری با شورای عالی فضای مجازی است ولی این سوال باید از نماینده مردم صورت بگیرد که شما برای قانون گذاری در این خصوص چه اقدامی نموده اید و حتی در دوره های قبلی مجلس چه شده است و شما نیز از نماینده خود مظالبه نمایید.

نماینده فعلی مردم تهران در مجلس  گفت: آمریکا ۱۷۰ قانون مستقل در فضای مجازی دارد و باید گفت اگر قانون نوشتن و تببین موارد محدودیت است پس کشور امریکا محدودترین کشوز است. این در حالی است که وجود قانون یعنی این که هر فعالیتی و کسب و کاری و… در فضای مجازی به نحو ساختار یافته و مشخص باشد که منافع حداکثری تامین گردد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب عنوان جنگ رسانه ای را مطرح نموده اند افزود: یکی از کتاب های مهم در این خصوص کتاب” جنگ رسانه های اجتماعی” است که توسط محققی آمریکایی در ۵۰۰ صفحه تدوین شده و خلاصه آن در حدود ۴۰ صفحه ترجمه شده است . تقی پور با بیان اینکه کتاب مذکور باید توسط هر مسئولی حداقل یک بار مطالعه شود اظهار داشت: تاکتیک های مهم اشاره شده در این کتاب (آفند) توسط دشمن در حال پیاده سازی است و متاسفانه نقش پدافندی در کشورمان در این خصوص صورت نگرفته است.

وی با تاکید مجدد بر این که قانونمندی فضای مجازی از ضروریات است و فضای بی قانون مشکلات فراوانی را همراه خود خواهد داشت. البته امروزه کسب و کارهای خوبی از جمله اسنپ، تپ سی، دیجی کالا و … داریم ولی در کنار این فعالیت های خوب با پرس و جو از نیروی انتظامی مشخص می شود که آمار خالی شدن جیب مردم و عدم وجود امنیت تنها در همین حوزه کسب و کار نگران کننده است چرا که اگر قانون در این خصوص برای قاضی وجود نداشته باشد نمی تواند برای فرد خاطی در فضای مجازی حکم و همین امر نیز از معایب بی قانونی در این زمینه است

تقی پور با بیان اینکه وجود قانون برای ایجاد کسب و کار و امنیت اشتغال از اهمیت زیادی برخوردار است افزود: علاوه بر قانون گذاری باید رگولاتوری و تنظیم گری باید وجود داشته باشد تا کسب و کار رونق بیاید و اگرنه با قانون های استاتیک و عدم پویایی در قوانین نمی توان ارتقای کسب و کار را دنبال نمود.

وزیر اسبق ارتباطات در ادامه به اجرای قوانین به عنوان قسمت بعدی در حاکمیت فضای مجازی اشاره نموده و افزود: بخشی از اجرا توسط دولت و بخشی نیز توسط بخش خصوصی انجام می گردد که در این زمینه نیز اقداماتی انجام شده ولی یکپارچه نبوده و باید ساختارمند و قانونمند باشد. تقی پور پس از اجرا به نظارت و ارزیابی اشاره نموده و بیان داشت: نظارت صحیح نیز بر اساس وجود قانون صحیح می تواند مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری با ذکر کشور چین و قانون گذاری در آن به شرکت معتبر علی بابا چین اشاره نموده و افزود: این شرکت  در دنیا توانسته در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه مختلف یا به عنوان شرکت اول و یا شرکت دوم بورس نیویورک فعالیت نماید، این در حالی است که این شرکت در فضای بسته اما قانونمند چین ایجاد و فعالیت نموده ولی پا به پای شرکت های آمریکایی در حال فعالیت می باشدو این هدف قانونمندی در نظر ما می باشد که انجام شود.

 

وی با بیان اینکه قانون جرایم یارانه ای به عنوان اخرین قانون فضای مجازی ۱۳ سال پیش و در سال ۱۳۸۸ تصویب شده بود بیان داشت: در مجلس یازدهم فعالیت های خوبی برای قانونمندی فضای مجازی صورت گرفت و این طرح با عنوان طرح صیانت مطرح شد که در کمیسیون مشترک بهبود یافته و منتشر شده است. تقی پور گفت: متاسفانه در فضای بی قانونی متاسفانه با تخریب این طرح و با فضا سازی منفی مواجه شد که آخرین وضعیت این است که برخی نمایندگان تایید آن را به تصویب کلیات طرح در شورای عالی فضای مجازی منوط نمودند و خوشبختانه طرح مذکور با عنوان” نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی” به عنوان یک قانون پایه نیازمند تصویب شدن است و اکنون نیاز به روشنگری در این خصوص دارد و باید در این خصوص گام برداشت.

وی در پایان بیان داشت: مکتب ما شبکه اجتماعی و نمازجمعه ما شبکه اجتماعی است و بسیار مضحک است که ببینیم پس از ۱۴ قرن دشمن کلید واژه شبکه اجتماعی را برای ما باب می کند و بی شک باید قطعا نوع امروزی شبکه اجتماعی را نیز دنبال نماییم ولی به صورت مدیریت شده و ساختار یافته.

سخن پایانی وی نیز با این جمله از یک متن رسانه های آمریکایی پایان یافت که: وقتی شما پشت مانیتور در ایترنت نشسته اید نمی دانید مخاطب شما در طرف مقابل یک انسان و حتی یک سگ است ” و این مفهوم یعنی فضا فضای گمنامی است که باید بهتر شناخته شود و باید گام های مهم دراین خصوص و تبیین آن برداشت.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۴:۲۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین