پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

محبی پور:بخشی از اعتبارات دولتی به پشتیبانی از سازمان‌های مردم‌نهاد اختصاص یابد

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: می‌توان درصدی از برنامه‌ها و بودجه‌های نهادهای دولتی را به پشتیبانی از فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داد؛در واقع نهادهای دولتی باید کار…

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: می‌توان درصدی از برنامه‌ها و بودجه‌های نهادهای دولتی را به پشتیبانی از فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داد؛در واقع نهادهای دولتی باید کار را به سازمان‌های مردم نهاد بسپارند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا اسماعیل محبی پور در نشست تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد استان فارس بر ضرورت راه‌اندازی شورای مدیریت سازمان‌های مردم نهاد تأکید کرد و گفت: برای تشکیل این شورا بایستی از افراد پیشکسوت و با تجربه استفاده شود و این شورا باید با دو نقش مهم فعالیت‌های خود را دنبال کند.

ضرورت راه‌اندازی شورای مدیریت سازمان‌های مردم نهاد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: اعضای این شورا می‌بایست روش‌های حمایتی سازمان‌ها را بررسی و موانع کار سمن‌ها را استخراج کنند.
محبی‌پور اضافه کرد: ما در تفکر دینی یک امت واحده داریم که در این نوع تفکر، مسئول و مردم یکی هستند و مسئول از میان مردم می‌آید.
وی بیان داشت: بر خلاف تفکرات غربی که معتقد هستند سازمان‌های مردم نهاد واسط بین مردم و دولت هستند، ما بر این باور هستیم که حلقه‌های میانی و تشکل‌های مردم نهاد پیشران‌های جامعه هستند.
معاون استاندار فارس عنوان کرد: تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد اتفاقاتی که قرار است در جامعه رخ دهد را تسهیل و با ایجاد انگیزه ملت را با خود همگام‌ می‌کنند. به گونه‌ای که می‌توانند رویکرد دولت تحت عنوان «دولت مردمی» را تحقق بخشند.

مردمی‌ کردن دولت یکی از ویژگی‌های اسلامی شدن دولت است
وی به شعار هفته دولت در سال جاری اشاره کرد و گفت: شعار امسال با محوریت «دولت مردم» تعریف شده است. لذا ارتباط درهم آمیختگی مردم و حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی تعریف شده است اما در مردمی‌ کردن دولت هنوز عقب‌ماندگی داریم. در واقع ما در حال تمرین جمهوریت و واگذاری کار به مردم هستیم. هرچند در این مسیر موفق بوده‌ایم.
محبی‌پور با تأکید بر اینکه ما در اسلامی کردن دولت دچار عقب‌ماندگی هستیم، گفت: مردمی‌ کردن دولت یکی از ویژگی‌های اسلامی شدن دولت است. امیدواریم بتوانیم این رویکرد را به خوبی دنبال کنیم.
وی افزود: در مسیر مردمی‌ کردن فعالیت‌های دولت نباید خسته شویم. البته این اراده وجود دارد که بتوانیم در این مسیر گام برداریم.
محبی‌ پور اضافه کرد: بسیاری از مشکلات و مسائل سازمان‌های مردم نهاد در شورای مدیریت قابلیت بررسی دارد و می‌توانیم سرفصل‌های این مسائل را استخراج کنیم، مطالبه گری و پیگیری این مشکلات هم با حداکثر توان انجام خواهد شد.

سمن‌ها عرصه کار و متولی دولتی خود را مشخص کنند
معاون استاندار فارس بر ضرورت برگزاری جلسات به صورت مستمر تأکید کرد و گفت: جلسات آموزشی، توجیهی، هماهنگی و همدلی بایستی به صورت مستمر برگزار شود.
او با بیان اینکه سمن‌ها عرصه کار و متولی دولتی خود را مشخص کنند، گفت: پس از مشخص شدن متولی دولتی، برقراری تعامل و ارتباط نزدیک سمن‌ها با متولیان دولتی باید در اولویت قرار بگیرد. البته باید تک موضوعی باشد. هرچند عرصه کار سمن‌ها محدود نیست اما این عرصه باید تعریف شده باشد.
محبی‌پور یادآور شد: دستگاه‌های دولتی که متولی سمن‌ها هستند باید برای جا انداختن فرهنگ کار مردمی در بین سایر دستگاه‌ها تلاش کنند.
وی افزود: برای تحقق این امر نیاز به ادراک‌سازی و ایجاد ذهنیت مثبت در مدیران داریم و قطعا با تغییر و تحولاتی که در مدیریت‌ها پیش آمده و جوانانی که در صدر مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند می‌توانیم در این مسیر موفق باشیم.
معاون استاندار فارس عنوان داشت: می‌توان درصدی از برنامه‌ها و بودجه‌های نهادهای دولتی را به پشتیبانی از فعالیت‌ سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داد. در واقع نهادهای دولتی باید کار را به سازمان‌های مردم نهاد بسپارند.
وی گفت: ما این تجربه را کسب کرده‌ایم که هر جا کار را به دست مردم سپرده‌ایم موفق بوده‌ایم. با این رویکرد می‌توان تحولات بسیاری را ایجاد کرد.

اطمینان به سازمان‌های مردم‌نهاد با فرهنگ‌سازی شکل می‌گیرد
محبی‌پور با اعتقاد به اینکه تفویض ناشی از اطمینان است، گفت: اطمینان به سازمان‌های مردم‌نهاد با فرهنگ‌سازی شکل می‌گیرد؛ ارگان‌های دولتی و مدیران باید از نظر ذهنی آماده شوند تا بتوانند به سازمان‌های مردم نهاد اطمینان پیدا کنند.
وی بیان داشت: من بر این باور هستم که سپردن کار به مردم کم هزینه تر، مؤثر تر و موفق‌تر خواهد بود. در واقع با سپردن کار به مردم از ریخت و پاش‌های ادارای جلوگیری خواهد شد اما باید بر روی اطمینان‌ بخشی کار کنیم.
معاون استاندار فارس به فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در دو بخش اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: در بخش اجتماعی، مردمی کردن فعالیت‌ها مهمترین مسئولیت و بالاترین مأموریت سازمان‌های مردم نهاد محسوب می‌شود. امیدوارم روزی برسد اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی در اختیار سمن‌ها قرار بگیرد.

لزوم به کارگیری مشاور تشکل‌های مردم نهاد در ادارت کل استان
محبی پور افزود: از آنجا که شهرداری و شوراها هویت غیردولتی دارند، لازم است سازمان‌های مردم نهاد خودشان به موضوعات مربوط به خدمات شهری و شهرداری ورود کنند، البته این سازمان‌ها می‌توانند با پشتیبانی از استانداری، کار را پیش ببرند.
او بر لزوم به کارگیری مشاور تشکل‌های مردم نهاد در ادارات کل استان تأکید کرد و گفت: کار در سازمان‌های مردم نهاد ناشی از عشق و علاقه افراد فعال در این عرصه است و اگر کسی هم درک نکند، این افراد خودشان بهترین درک‌کننده هستند

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین