شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۴ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

کاهش 40 درصدی تولید خرما در لارستان

برداشت خرمای نوبرانه در لارستان درحالی آغاز شد که به گفته مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی این شهرستان رطوبت بالا و گرمای بی سابقه و بیماری خشکیدگی به بیش از…

برداشت خرمای نوبرانه در لارستان درحالی آغاز شد که به گفته مسئول واحد باغبانی جهاد کشاورزی این شهرستان رطوبت بالا و گرمای بی سابقه و بیماری خشکیدگی به بیش از ۴۰ درصد محصول رطب و خارک این شهرستان خسارت زد.

مسئول واحد باغبانی اداره جهاد کشاورزی لارستان در این زمینه گفت: بارش های سیل آسای تابستانی امسال و به دنبال آن رطوبت بالا در منطقه سبب بروز خسارت به بخشی از نخلستان های این شهرستان شده و کام نخلداران را تا حدودی برای برداشت کامل محصولتشان تلخ شد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا بستان اسلامی اظهار دشت: رطوبت بالا و بروز بیماری خشکیدگی در نخلستان های این شهرستان که در حقیقت هنگام باردهی و برداشت خارک و رطب بود سبب شد تا حدود ۴۰ درصد میزان تولید امسال این محصول کاهش یابد.

وی بیان کرد: عامل اصلی عارضـه خشکیدگی محصول خرما گرمـای بی سابقه در منطقه است و البته عـوامل دیگری همچون وزش بادهای گرم، بافـت سـبک خـاک، ضـعف مـواد غـذایی و رطوبت نسبی کم، کم آبی و شوری خـاک نیز تشـدید کننـده اثـر گرما و در نتیجه افزایش دهنده شدت این آفت بوده است.

او بیان کرد: از آنجا که این عارضه یکی از عوامل محیطی وپیش بینی نشده محسوب می شود لازم است که صندوق بیمه محصولات کشاورزی نسبت به بررسی، ارزیابی و پرداخت خسارت به محصولات بیمه شده در اسرع وقت اقدام کند.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰ درصد تولید خرما در استان فارس مربوط به لارستان است که بر این اساس این شهرستان رتبه پنجم را بین شهرستانهای فارس دارد.

این مسئول در جهاد کشاورزی لارستان همچنین گفت: خام فروشی و عدم بسته بندی مناسب و نبود صنایع تبدیلی از دیگر چالش های فراروی کشاورزان و به ویژه نخلداران است که می توان با سرکایه گذاری و وورد بخش خصوصی در این راستا رونق و شکوفایی بخش کشاورزی در این خطه را بیش از پیش شاهد باشیم.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۷:۰۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین