شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

دو برابر شدن کشت ذرت علوفه‌ای در گراش

با کاشت و برداشت ذرت علوفه‌ای در ۳۸۰ هکتار مزارع شهرستان گراش، تولید این نوع علوفه ۱۰۰ درصد افزایش یافت. هر چند موضوع آب‌بری زیاد کشت ذرت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد….

با کاشت و برداشت ذرت علوفه‌ای در ۳۸۰ هکتار مزارع شهرستان گراش، تولید این نوع علوفه ۱۰۰ درصد افزایش یافت. هر چند موضوع آب‌بری زیاد کشت ذرت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

به گزارش میلادلارستان به نقل از هفت برکه و روابط عمومی جهاد کشاورزی گراش حسن مرادی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: با توجه به خشکسالی و کمبود خوراک دام، سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای شهرستان در سال جاری نسبت به پارسال بیش از ۱۰۰ درصد بیشتر شده است. برداشت این محصول نقش موثری در تامین نهاده‌های دامی شهرستان دارد و تقریبا ۴۰ درصد آن مصرف داخلی دارد و مآزاد بر نیاز دامداران شهرستان، به استان‌های همجوار ارسال می‌گردد.

مردای در ادامه افزود:‌ امسال ۳۸۰ هکتار از اراضی شهرستان به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود قریب به ۲۳ هزار تن علوفه تولید شود. ذرت علوفه‌ای نقش مهمی در کمک به تامین خوراک دام دارد اما برنامه‌ریزی ما برای سال آینده تولید علوفه‌های با نیاز آبی کمتر می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش در خصوص مزایای سیلاژ کردن علوفه توسط دامداران گفت: در این روش علاوه برافزایش ارزش غذایی علوفه، امکان نگهداری طولانی مدت آن نیز فراهم می‌شود و در واقع علوفه سیلو شده یکی از ارزانترین و در عین حال با ارزشترین غذاها برای دام در طول سال است.

مرادی در ادامه با تاکید بر ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها در مزارع ذرت افزود: لازم است کشاورزان شهرستان در صورت مشاهده هرگونه علائم آفات و بیماری در مزارع در اسرع وقت به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و با هماهنگی مسئول حفظ نباتات شهرستان جهت مبارزه شیمیایی به موقع اقدام نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت:‌ عملیات برداشت از اوایل آبان‌ماه شروع و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط آذرماه بیش از ۲۳ هزار تن ذرت علوفه‌ای برداشت شود.

روابط عمومی جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال هفت‌برکه در خصوص میزان مصرف آب در کشت ذرت علوفه‌ای گفت: ذرت علوفه‌ای جز کشت‌های پرمصرف است و میزان مصرف آب در کشت ذرت علوفه‌ای بالا است. می‌توان برای کاهش مصرف آب سیستم آبیاری را تغییر داد و به سمت قطره‌ای برد ولی در مقایسه با علوفه‌های دیگر مثل یونجه ذرت علوفه‌ای عملکرد بهتری در شهرستان دارد.

یک از دامداران گراش در مورد استفاده از ذرت علوفه‌ای در گراش گفت: ذرت علوفه‌ای از خوراک‌های دامی پر مصرف است که البته به دلیل قیمت بالا، خرید آن برای دامداری‌های کوچک چندان به صرفه نیست و اگر خود دامدار کشت کند شاید به صرفه باشد. بیشتر ذرت علوفه‌ای به دامداری‌های صنعتی و بزرگ فروخته می‌شود. البته برخی از مناطق به دلیل مصرف آب بالا کشت آن را ممنوع کرده‌اند.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “دو برابر شدن کشت ذرت علوفه‌ای در گراش”

  1. مهندس کشاورزی گفت:

    کشت علوفه ای ذرت به خاطر مصرف آب زیاد. کاری مقرون به صرفه برای کشاورزی منطقه نیست و نباید دراین زمینه تبلیغ این کار را به نماییم باید به دنبال کشت های جایگزین باشیم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین