پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

غفلت و تأخیر ادارات در اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری لار

اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در بخش بافت تاریخی شهر لار مورد غفلت، تأخیر و تعلل ادارات مرتبط قرار گرفته که متأسفانه این مهم منجر به فرسودگی بیش‌ازپیش بناهای تاریخی و…

اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در بخش بافت تاریخی شهر لار مورد غفلت، تأخیر و تعلل ادارات مرتبط قرار گرفته که متأسفانه این مهم منجر به فرسودگی بیش‌ازپیش بناهای تاریخی و خالی شدن محلات قدیمی از جمعیت شده است.

به گزارش میلاد لارستان، بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگی های اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی) منجر می گردد. در این اقدام، فضای شهری جدیدی حادث می شود که ضمن شباهت های اساسی با فضای شهری قدیم، تفاوت های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش می گذارند.

به عبارت دیگر بازآفرینی شهری نگرش و اقداماتی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهری منطقه‌ هدف عملیات است که در نهایت به یک پیشرفت پایداری اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی خواهد انجامید.

هدف از اجرای سیاستهای بازآفرینی شهری و برنامه های تجدید حیات شهری، ارتقا شرایط کیفی زندگی در سکونتگاهها از طریق ایمن سازی و مقاوم سازی ساختمانها، توسعه و بهبود زیرساختهای شهری، تأمین خدمات شهری موردنیاز، آموزش ساکنان، ایجاد فرصتهای شغلی، تقویت نهادهای مدیریت محلی و دفاتر خدمات محله ای مردم نهاد، الگوسازی و ترویج قواعد و دستورالعمل های کیفی ساخت و ساز است.

علاوه بر این، بازآفرینی شهری بر این مطلب تأکید دارد که طرح و اجرای هرگونه روش برای مقابله با مشکلات شهرهای بزرگ و کوچک، باید دارای اهداف بلندمرتبه و راهبردی باشد.

مناطق نیازمند احیا، بهسازی و نوسازی اغلب محدوده هایی هستند که در آن ها؛  درآمد سرانه ساکنان کمتر از میانگین شهر و نرخ بیکاری بالاتر از آن است، واحدهای مسکونی کم‌دوام و تراکم نفر در واحد مسکونی بالاتر از میانگین شهری است و دچار مشکلات محیط زیستی بسیار می باشند، میزان برخورداری و دسترسی ساکنان به خدمات شهری و وضعیت زیرساخت‌های شهری نامناسب است، بالا بودن ناهنجاری‌های اجتماعی و زمینه بروز آن نسبت به میانگین شهری مشهود است و هویت تاریخی و فرهنگی مورد بی‌توجهی قرار گرفته شأن و منزلت اجتماعی در این نواحی کاهش یافته و این مسئله منجر به جایگزینی سایر اقشار شده است.

برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، شامل طرح‌های بازآفرینی در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی و اراضی دولتی است.

بافت قدیمی و کهن شهرها به واسطه قدمت تاریخی و وجود عناصر با ارزش تاریخی، موقعیت مناسب ارتباطی، قرارگیری بازار اصلی شهر و قلب تپنده اقتصادی آن و غیره دارای ارزش و جایگاه منحصر به فردی در ساختار فضایی و کار کردی شهر است.

در حالی که این گونه بافتها علیرغم دارا بودن پتانسیل ها و نقاط قوت، در طول زمان با تحولات متعددی مواجه شده و بتدریج دچار نارسایی و اختلال در ابعاد مختلف کارکردی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، ارتباطی و زیست محیطی شده‌اند.

بافت فرسوده و تاریخی شهر لار بخش زیادی از شهرقدیم لار را در برگرفته است که آنچه در زمان کنونی قابل تأمل، تذکر و پیگیری جدی و فوری دارد، تفکیک مسئولیت‌ها و وظایف، تشکیل جلسات کاربردی و راهگشا، همکاری در ترغیب سرمایه‌گذاران و شهروندان ساکن برای سرمایه‌گذاری و بهسازی، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، توجه به آثار ارزشمند تاریخی با تعامل موثر ادارات، جلوگیری از موازی‌کاری و غیره در بافت تاریخی شهر لار است.

عدم رسیدگی به بافت تاریخی شهر لار، اماکن موجود در این مناطق را به سمت مخروبه شدن پیش برده است که متأسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌ها و فضای شهری مناسب، کمبود امکانات، نازیبایی محیط زندگی، فضای بهداشتی ناسالم به جهت وجود روان آبها و غیره مردم در حال کوچ از این محلات به سایر قسمت‌های شهر هستند.

آثار ارزشمندی همچون آب انبارها، قلعه اژدهاپیکر، خانه‌های تاریخی، ساباط، کاروانسراها و غیره در بافت تاریخی شهر لار وجود دارد که به مرور زمان بنای آن در حال سستی و نابودی کامل است.

هر چند که با همت میراث دوستان، مالکین، خیرین و غیره به شکل انفرادی یا گروهی حرکت‌هایی را برای ترمیم و بهسازی ابنیه‌هایی نظیر آب‌انبارها و خانه‌ها انجام داده‌اند، اما گستردگی کار بسیار زیاد است و از طرفی نیاز به مشارکت مالی و همکاری بیش از پیش نهادهای دولتی مرتبط با آنان است.

در سطح شهرستان‌ها ستاد بازآفرینی با عضویت دستگاه‌های متناظر سطح شهرستان و با ریاست فرماندار و دبیری شهردار شهر مربوطه تشکیل می‌شود.

برای احیاء بافت تاریخی شهر لار نیاز به تمرکز و هماهنگی بیش از پیش ادارات میراث فرهنگی، اداره‌کل راه و شهرسازی، شهرداری، فرمانداری و غیره است و از طرفی نیز نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌بایست به دنبال جذب بودجه برای اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۷:۰۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین