سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

زایمان طبیعی رابطه مستقیم با دو عامل قدرت بدنی و سبک زندگی دارد

به گزارش میلاد لارستان، ماما ضربان قلب آینده را می‌شنود و نوزاد اولین نگاه معصومش را به او هدیه‌ می‌دهد، ماما اولین کسی است که با تحمل لحظه‌های دشوار، صدای…

به گزارش میلاد لارستان، ماما ضربان قلب آینده را می‌شنود و نوزاد اولین نگاه معصومش را به او هدیه‌ می‌دهد، ماما اولین کسی است که با تحمل لحظه‌های دشوار، صدای گریه نوزاد را می‌شنود و نگاه پرمحبتش را تقدیم سیمای لطیف نوزاد می‌کند.

آن لحظه‌ای که مادر برای به دنیا آوردن نوزاد پس از ۹ ماه مشقت و سختی، پراسترس و پرالتهاب است تنها دلخوشی و دلگرمی‌اش مامایی است که در کنار او ایستاده و گویا دستان پرمهر خدا را در کنار خود می‌بیند.

گرچه شاید مامایی سختی‌های زیاد داشته باشد ولی می‌توان، گفت یکی از شیرین‌ترین شغل‌های دنیاست.

۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با پنج می که به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده تعدادی از ماماهای نمونه شاغل در مراکز درمانی و بهداشتی لارستان بعنوان ماما نمونه کشور و لارستان معرفی شدند.

یکی از این ماماها  کبری هاشم پور بود که به عنوان ماما نمونه کشوری در حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان معرفی شود و به این بهانه خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی را با این ماما انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

لطفاً خود را معرفی کنید:

کبری هاشم پور لیسانس مامایی و ۲۰ سال سابقه کار در حوزه بهداشت و درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان دارم.

 

چه شد که معلمی را بعنوان شغل انتخاب کردید؟

همیشه رشته های پیرا پزشکی بخصوص مامایی را دوست داشتم به همین دلیل این رشته را انتخاب کردم.

 

تفاوت‌های مامایی و پزشک زنان و زایمان در چیست؟

دو حرفه مامایی و متخصص زنان و زایمان مستقل از هم و مکمل یکدیگر هستند.

مامایی زیر شاخه ای از علوم پزشکی محسوب می شود. ماما در مراحل پیش از بارداری، در طول بارداری، زایمان و بعد از زایمان مراقبت مادر و مراقب مادر و کودک است. به عبارتی وظیفه اصلی ماما حفظ سلامتی مادر و نوزاد و ارائه خدمات به آنهاست.

اما متخصص زنان و زایمان در دانشکده پزشکی تحصیلات خود را گذرانده و پس از گذراندن دوره پزشکی عمومی وارد تخصص زنان زایمان شده است. مامایی که در دوره کارشناسی و گاهی کارشناسی ارشد مامایی تحصیل کرده است به اندازه پزشک زنان از بیماریها و موارد خاص اطلاع ندارد.

 

وظائف کلی ماما:

آموزش بهداشت ، ارائه خدمات بهداشتی و مامایی به جامعه زنان در سنین باروری

مشاوره و راهنمای خانواده در رابطه با بهداشت ازدواج ، بهداشت خانواده،آمادگی برای بارداری،دوران بارداری و بعد از زایمان

انجام کلیه مراقبت های دوران بارداری، زایمان، مراقبت های بعد از زایمان و مراقبت از نوزاد در بیمارستان و هر یک ازمراکز زایمانی دیگر

تشخیص بیماریهای دوران بارداری، تشخیص موارد غیر طبیعی در مادر، جنین، نوزاد و شیرخوار

آموزش در مورد واکسیناسیون ،و شروع به موقع و صحیح غذای کمکی و هرگونه مشکلات رشد کودک

آموزش درباره مسائل و مشکلات جنسی یائسگی و خود آزمایی پستان و ….

 

درخصوص انتخاب ماما همراه برای زنان باردار توضیح دهید:

مامای همراه به مامایی می گویند که دوره های آمادگی زایمان روش های کاهش درد را گذرانده است. مامای همراه در صورت تمایل مادر میتواند به عنوان همراه و مشاور از ابتدای بارداری تا هنگام زایمان انجام وظیفه کند.

مامای همراه عموماً در دوران بارداری در دسترس مادر خواهد بود و مادران می توانند سوال ها و مشکلات خود را با او در میان بگذارند و مادر را در انجام حرکات ورزشی و آمادگی برای زایمان کمک کند.

اصلی‌ترین خدمتی که مامای همراه به مادران ارائه می کند هنگام زایمان است.

مامای همراه معمولاً حین زایمان در بیمارستان و کنار مادر خواهد بود و به او در داشتن آرامش و کاهش درد کمک کند.

 

مادران باردار برای داشتن یک زایمان راحت و بدون استرس باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

در صورتی که خانمها دوره بارداری خود را بدون استرس و نگرانی و ناراحتی پشت سر بگذارند قطعاً در نهایت زایمان طبیعی بدون درد و مشکل را تجربه خواهند کرد.

به طور کلی زایمان طبیعی رابطه ی مستقیمی با دو عامل قدرت بدنی و سبک زندگی دارد. البته ممکن است، عده‌ای سپری کردن دوره بارداری خود را دور از استرس و نگرانی را با خوردن خوابیدن و استراحت مطلق اشتباه بگیرند.

رعایت یک سری نکات در داشتن یک زایمان طبیعی بدون درد و راحت بسیار حائز اهمیت است، که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

۱- حفظ سطح ومیزان فعالیت روزانه

۲-داشتن تغذیه مناسب و پیروی از برنامه غذایی سالم

۳ -نوشیدن مایعات کافی و مفید برای دوران بارداری

۴- استراحت کردن به اندازه کافی

۵ ا-نجام دادن ورزش های سبک برای تقویت عضلات لگن و نقاط مهم دیگر درگیر زایمان

۶-جلوگیری از اضافه وزن غیر قابل قبول

 

علت تأکید بر زایمان طبیعی چیست؟

زایمان طبیعی یک امر فیزیولوژیک است که مادر باردار به صورت طبیعی و با فعالیت های منظمی که در دوران بارداری خود دارد می تواند زایمان خوبی داشته باشد اما درد زایمان طبیعی برای همه زنان باردار نگران کننده است به همین دلیل مادران باردار برای انتخاب زایمان طبیعی تردید دارند. در صورتی که اگرزنان باردار به فواید زایمان طبیعی آشنایی کامل داشته باشند قطعاً زایمان طبیعی را انتخاب خواهند کرد.

 

لطفا به اختصار در خصوص مزایای ذخیره خون بند ناف نوزاد پس از تولد توضیح دهید و بفرمایید که چقدر از این علم در لارستان بهره گرفته می‌شود؟

خون بند ناف حاوی سلولهای بنیادی پیش‌ساز خون است این بدین معنی است که این سلول ها توانایی تمایز به انواع رده های سلول های خونی را دارند. و در درمان برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون ،لنفوم و اختلالات خونی و…استفاده شده است.

 

بهترین و تلخ ترین خاطره دوران شغلی خود را به اختصار برای ما بگویید:

یکی از بهترین خاطرات دوران شغلی من مربوط به زمانی بود که در بیمارستان بیرم مشغول به کار بودم، یک مادر باردار که به توصیه پزشک باید عمل سزارین انجام می دادند و نامه بستری به ایشان داده شده بود ولی قبول نکرده ودر نیمه شب با درد به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)مراجعه نمودند.

بامشاهده سونوگرافی و انجام معاینات لازم و مشورت باپزشک عمومی بیمارستان (سال ۱۳۸۶متخصص زنان دو روز در هفته در بیمارستان حضور داشتند.) تصمیم گرفته شد بیمار به یکی از بیمارستان های همجوار اعزام شوند.

با توجه به شرایط مادر من و همکارم (خانم سعیدی نژاد) با آمبولانس همراه ایشان بودم . در حین مسیر حدودٱ نیمه راه مجبور شدیم،توقف کرده و زایمان (breechجنین با پا) را در آمبولانس بگیرم و نوزاد پسر به دنیا آمد و خدا را شکر مادر و نوزاد هر دو سالم و مشکلی نداشتند و دوباره به بیمارستان بیرم برگشتیم، علی رغم استرس وخستگی آن شب حس شادی و رضایتمندی که با شنیدن صدای گریه نوزاد داشتم ، قابل وصف نیست.

تلخ ترین خاطرات مربوط به مشکلات که ممکن است برای نوزاد و مادر اتفاق بیفتد.

 

مهمترین مشکلات قشر ماما را چه می‌دانید؟

مهمترین مشکلات قشر ماما عدم شناخت جایگاه واقعی ماما در نظام سلامت که امید است با اطلاع رسانی از طریق رسانه ها این مشکل برطرف شود.

 

به لحاظ امکاناتی مراکز درمانی لارستان را چگونه ارزیابی می‌کنید و برای ارتقاء بهتر خدمات چه زیرساخت‌هایی لازم است؟

با توجه به پیگیری های انجام شده مسئولین دانشکده علوم پزشکی لارستان طی سالیان اخیر و همکاری خیرین نیک اندیش، مراکز و پایگاههای بهداشتی از لحاظ امکانات و تجهیزات وضعیت مطلوب و مناسبی برخوردارهستند و امید است با توسعه تجهیزات شاهد دسترسی کلیه مردم لارستان به این امکانات باشیم.

 

توضیحات تکمیلی:

لازمه شغل مامای ،عشق ،علاقه وصبوری است زیرا ماماها با جان دو نفر سرو کار دارد و حفظ سلامتی مادر و نوزاد در اولویت و بسیار با اهمیت است. در آخر از ریاست محترم دانشگاه، معاونت بهداشتی ، مسئولین و دوستانی که با حمایت شان موجب شدند به عنوان مامای نمونه کشور انتخاب شوم تشکر و قدردانی می نمایم.

همچنین از شما و همکاران محترم که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید مختصراً در مورد شغل مامایی توضیحاتی بدهم سپاسگزارم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱:۵۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین