شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

پس از انتخابات(14)

 با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات، رسانه میلاد لارستان بر آن شد تا علاوه بر ایجاد شور انتخاباتی، در فضایی دیگر و با بررسی میدانی و طرح نمودن چند…

 با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات، رسانه میلاد لارستان بر آن شد تا علاوه بر ایجاد شور انتخاباتی، در فضایی دیگر و با بررسی میدانی و طرح نمودن چند سوال با استفاده از دانش جامعه نخبگانی منطقه، دورنما و نقشه راه توسعه ۴ ساله آتی ۵ شهرستان جنوب فارس را برای نماینده منتخب تبیین و ترسیم نماید.

در همین راستا، بر اساس بضاعت موجود، تعدادی از جامعه نخبگانی، فعالین اجتماعی و برخی افراد شناخته شده ۵ شهرستان لارستان(لار، بیرم، صحرای باغ، بنارویه و بخش مرکزی)، خنج، گراش، اوز و جویم انتخاب گردیده اند و ۲ مورد زیر از آنها سوال گردیده است. این فرآیند پرسش و پاسخ کماکان نیز ادامه دارد و پاسخ افراد در حال دریافت می باشد.

” پس از انتخابات” عنوان مطالبی است که حاصل از خروجی پاسخ های ارسالی افراد به میلاد لارستان بوده و سعی دارد تا روز انتخابات با شما همراه باشد.  سیزدهمین شماره از  “پس از انتخابات” را در ادامه می خوانیم. این شماره به گفتگو با مهندس  ساسان پیراد فعال اجتماعی  درمان، فرهنگی، ورشی شهرستان اوز  پرداخته است.

به اعتقاد مهندس پیرزاد در موضوع اهداف راهبردی توسعه منطقه ای ابتدا  در بحث درمان می توان اقدامات مناسبی در دستور کار قرار داد. بر همین اساس و در راستای تحقق هدف واحد در کل ۵ شهرستان جنوب فارس(لارستان بزرگ) در حوزه درمان، با عنایت به اینکه بخش قابل توجهی از مراکز هم توسط خیرین بنا نهاده شده اگر بتوان فعالیت های حوزه درمان منطقه را در هر شهرستان هدف دار دنبال نمود می توان اثربخشی بیشتری در این خصوص  به ارمغان آورد. بر همین اساس  بیمارستان های  لار، اوز، گراش، خنج، جویم و بیرم و… هر کدام پایلوت یک تخصص خاص شوند؛ به عنوان مثال بیمارستانی که اخیرا در شهرستان اوز در حال ساخت توسط خیر بزرگوار می باشد می تواند به پایلوت پیوند اعضا تبدیل شده و از رفت و آمد مردم منطقه به مرکز استان نیز جلوگیری گردد.

پیرزاد با بیان اینکه  وجود ۲ دانشکده علوم پزشکی در منطقه باعث رقابتی بین مراکز درمانی تبدیل شده که از دو جهت می توان به آن پرداخت اظهار داشت: رقابت سالم دو مجموعه تشویق و توسعه وجود خیرین است که سعی می کنند اقدامات خیرخواهانه حوزه پزشکی را هر کدام در منطقه خود توسعه دهند؛ لیکن رقابت ناسالم آن به چشم و هم چشمی تبدیل شده چرا که مجموعه ۵ شهرستان هدف گذاری با رویکرد یکپارچه سازی کل خدمات بهداشتی برای کل منطقه را در نظر نگرفته اند و تلاش نموده اند و باید هدف گذاری در این زمینه باشد.

وی با بیان اینکه “خودمونی” هایی که از شهرستان های جنوب فارس در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنند به این همگرایی رسیده و در آن کشورها با همکاری هم مقوله تجارت را جهت حفظ منافع حداکثری خودشان به جلو می برند افزود: امید است این همگرایی در حوزه بهداشتی نیز در منطقه ایجاد گردد که از هدر رفت منابع جلوگیری کرده و منفعت اصلی برای مردم به ارمغان آورد. این امر منجر به تقویت توریست درمانی منطقه نیز با عنایت به پتانسیل فرودگاه لارستان خواهد گردید.

این فعال اجتماعی در حوزه فرهنگ و ارشاد نیز به حواشی و رقابت های ناسالم اشاره نموده و افزود: متاسفانه نمایندگان و مسئولین دولتی که بر سر کار آمده اند تنها مجموعه خود را می بینند. به عنوان مثال اگر اوز به عنوان پایتخت کتاب تا مراحل نهایی معرفی شده و ۸ دوره در این موضوع در حال فعالیت است، اما نماینده مردم حمایت کافی خود را از این مقوله تا نهایی سازی موضوع دنبال نمی نماید؛ چه بسا حمایت منطقه ای نیز نیاز است. جالب است که در شهرهایی که به مقام پایتختی کتاب رسیده اند حمایت همه جانبه همه مسئولان را داشته است. متاسفانه نماینده مردم بودجه فرهنگی را برای شهرستان خودش می گیرد در حالی که لیاقت اوز در این خصوص عدم حمایت نماینده نیست.

وی افزود: در این میان برگزاری برخی جشنواره ها در هر شهرستان نیز در حوزه فرهنگ و تقویت فضای فرهنگی جامعه و شناخت آن موثر است، به عنوان مثال جشنواره خرما در گراش، جشنواره کتاب در اوز و جشنواره مسقطی در لار و… که این امر نیز نیاز به حمایت مسئولین منطقه ای دارد نا حتی با تبادلات فرهنگی بتوان گسترش توریست را نیز به ارمغان آورد.

دبیر هیات امنای جاده مربط افزود: در حوزه جاده ای باید گفت در برخی مناطق دچار فقر جاده ای هستیم و مثلا در شهرستان اوز علیرغم حضور مردم (مشارکت حدود ۵۰۰ خانوار) هیچ کمک دولتی  در خصوص جاده مربط  (کهنه اوز به شرفویه و کاهش حدود ۴۰ کیلومتری فاصله تا شیراز) صورت نگرفته است، این در حالی است که جاده مذکور می تواند به عنوان کریدوری فلات ایران را به جنوب وصل کرده و ترافیک سنگین جاده مرگ(لارستان- جهرم- بندرعباس) را کاهش دهد. متاسفانه نماینده مردم بخش قابل توجه بودجه ها را به علیرغم مخالفت های زیاد کارشناسی و برنامه و بودجه ای به سمت گراش و جاده چک چک برده و حتی باعث برکناری رئیس بومی سازمان برنامه و بودجه فارس (جناب افکاری) نیز می شود.

وی با بیان اینکه این پتانسیل موجود در استان به همین راحتی و به دلایل سلایق منطقه ای از دست می دهیم اظهار داشت: متاسفانه عدم  توجه به جاده متصل کننده جنوب به فلات ایران به همین راحتی کنار گذاشته می شود و جاده ای بی اهمیت توسعه می یابد و بر همین اساس اگر نتوانیم جاده های مهم را توسعه دهیم در موضوع اقتصادی و اجتماعی نیز بی نصیب خواهیم بود.

پیرزاد مجددا اهمیت جاده مربط در این خصوص را متذکر شده و  بر لزوم پیگیری نماینده اتی بر توسعه این جاده و جاده های مهم منطقه با توجه به مشارکت قابل توجه مردم و با نگاه کارشناسی تاکید نمود.

وی در خصوص موضوع ورزش نیز به عنوان دیگر برنامه های پیشنهادی  مهم به نماینده مردم اشاره نموده و بیان داشت: با رویکرد منطقه واحد باید تیم های ورزشی منتخب کل منطقه را به  کشور معرفی نمود. پیرزاد در همین خصوص نیز بر لزوم حمایت مسئولین، نماینده آتی در کنار مشارکت خیرین در امر ورزش تاکید نمود.

این فعال اجتماعی در حوزه اقتصادی نیز با اشاره به شهرستان های اطراف در حوزه انتخابیه بر لزوم برنامه ریزی اقتصادی با توجه به سرمایه گذاران منطقه اشاره نموده و مجددا اظهار داشت: اگر در هر شهرستان حوزه انتخابیه یک کارخانه مادر و بزرگ وجود داشته باشد که با رویکرد انرژی های پاک نیز باشند می توان اقتصاد کل منطقه را تضمین نمود.

وی در پایان به عنوان پیشنهاد اساسی تشکیل اتاق فکر در سطح کل شهرستان های حوزه انتخابیه و نهایتا جمع بندی خروجی های آنان در کارگروه اصلی و اتاق فکر واحد کل منطقه جهت تصمیم سازی برای نماینده را مطرح نموده و اظهار داشت: این موضوع به عنوان یک امر مهم می تواند در دستور کار نماینده اتی قرار گیرد.

با شماره آتی ” پس از انتخابات” در روزهای آینده همراه باشید.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲:۳۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین