جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۱ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
گزارشی از سوغات ایام ماه مبارک رمضان در لارستان

از «حلوای مقراضی» و «یغدر» گرفته تا «نان های محلی» و «فالوده لاری»+عکس

میلاد لارستان: «حلوای مقراضی»، «یغدر»، «نان های محلی» و «فالوده لاری» سوغات سفره‌های رمضان در لارستان است که در ایام ماه مبارک رمضان در این شهرستان خواهان زیادی دارد.

«حلوای مقراضی»، «یغدر»، «نان های محلی» و «فالوده لاری» سوغات سفره‌های رمضان در لارستان است که در ایام ماه مبارک رمضان در این شهرستان خواهان زیادی دارد.

به گزارش میلاد لارستان؛ فرهنگ، آداب و رسوم و سبک زندگی سنتی در شهرها روستاهای ایران، از گذشته های دور تاکنون باعث پیوند آن با مناسبت های ملی مذهبی شده و در حال حاضر بگونه ای جدا ناپذیر درآمده است.

آداب و سنن یک منطقه در ایام خاص سال معمولا برای ساکنان آن و حتی آنهایی که به نوعی مجبور به مهاجرت از محل زادگاه خود شده اند، خاطره های شیرین و فراموش نشدنی می سازد و از طرفی، این آداب و رسوم ها نقطه عطفی در جذب مسافر و گردشگر می شود که همین موضوع باعث انتقال فرهنگ در بین جوامع شده است.

ماه مبارک رمضان از جمله ایام سال به شمار می‌رود که مردم سرزمین لارستان در سحرگاهان و نیز افطارها آن چه سوغات دلچسب لارستان است را میهمان سفره‌های گرم و پر از معنویت و محبت افطاری و سحری خود می‌کنند.

از معروف‌ترین سوغات‌های لارستان در ماه مهمانی خدا می‌توان به نانهای متنوع محلی اشاره کرد که از طعم بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همچنین شیرینی هایی از قبیل “حلوای مقراضی”، “یغدر” و “فالوده لاری” تنها بخشی از شیرینی های زبانزد خاص و عام در منطقه لارستان است.

نان های محلی سوغات گرم لارستان

لارستانی ها با استفاده از ماده غذایی مهویه که از نمک، ماهی، آب و خَندَل تهیه می شود، نانهای خوشمزه و طعم دار می پزند که در میان اهالی این شهرستان و حتی شهرهای اطراف خواهان زیادی دارد به طوریکه آنهایی که در خارج از کشور نیز زندگی به طور مرتب مهویه و نان های محلی را با خود برای مصرف سفارش می دهند.

نان های محلی لاری دارای تنوع بسیار زیادی است که از آن قبیل می توان جرادک، نی ننی، بالاتوه، شُل شُلو، فَلَزی، رگاگ، تَپ تَپی و غیره را نام برد که توسط زنان در ایام مختلف سال و بخصوص در ماه مبارک رمضان پخته می شود.

nan in lar 02

این نانها تقریباً به لحاظ مواد غذایی بکار رفته شبیه هم هستند اما در زمینه نوع تهیه، میزان مواد بکار رفته، ابزار مورد نیاز پخت، نوع خمیر یا حتی استفاده از مواد غذایی اضافی طعم دهنده در اندازه، حجم و طعم های گوناگون تهیه می شوند.

ماده کلی بکار رفته در این نانها، شامل: آرد، آب، نمک، گُل (ماده گیاهی رنگ)، کنجد، روغن، مهویه، تخم مرغ و غیره است.

طعم شیرین افطار روزه‌داران

“حلوای مقراضی”

همانگونه که هموطنان می دانند، لارستان با حلوای مسقطی لاری شناخته می شود و از سوغاتی های اصیل و اصلی این شهرستان حلوای مستقطی لاری است اما علاوه بر آن، حلواهای خانگی دیگر مثل “حلوای مقراضی” در لارستان پخته می شود.

برای تهیه این نوع حلوا، از ماده های مقوی نشاسته، زعفران، مغر خلال بادام، پسته یا گردو، شکر، آب، گلاب و هِل استفاده می شود.

2526

“حلوای مقراضی لاری” بدلیل ماده های مغذی مقوی در آن، باعث جلوگیری از ضعف روزه داران می شود و به طور قطع طعم دلنشین این حلوا در کنار سفره‌های گرم و معنوی افطار فراموش نشدنی است.

“فالوده لاری”

این نوع فالوده به لحاظ مواد تهیه شده بی شباهت به سایر فالوده های معمول نیست، اما به جهت استفاده از ابزارهای خاص دارای شکل، طعم و کیفیت بهتری است.

 falodeh lari 01

“فالوده لاری” از نشاسته و آب در حلواپزی مسی با کف گیر مسی بزرگ به شکل خاص پخته می شود. پس از طی مراحل پخت و به عمل آمدن نشاسته، آن را از صافی های فشاری دستی مخصوص عبور می دهند به طوری که به شکل مارونی در می آید.

falodeh lari 02

پس از ریختن اصولی فالوده در ظرف مخصوص و گذاشتن چند قالب یخ بر روی آن، برای انبساط کامل فالوده، آن را درون یخچال می گذارند.

“فالوده لاری” معمولاً پس از گذشت یک ساعت از صرف افطار با استفاده از عرقیات طعم دهنده و جلوگیرکننده از عطش ناشی از روزه مثل تارونه، نسترن، بیدمشک و همچنین مغز گردو خورده می شود.

“یغدر”

یکی از شیرینی های خوشمزه در سفره ماه مبارک رمضان لارستانی هاست.

“یغدر” نیز همچون سایر مواد غذایی دیگر که لارستانی ها استفاده می کنند، از مواد مغذی قوی و رفع کننده عطش تهیه می شود.

این نوع شیرینی بومی لارستانی ها، از مواد همچون؛ شیر، آرد برنج، گلاب، مغز پسته، زعفران، نشاسته، آب و شکر تهیه می شود.

از دیگر شیرینی های معمول در سفره افطاری و سحری لارستانی ها، شیرینی هایی است که از محصول بومی این شهرستان یعنی خرما تهیه می شود و دارای اهمیت غذایی بالایی است که از آن جمله می توان؛ خرما بریز، تَرَک، چَنگالو، رنگینک و غیره می توان نام برد.

IMG_5714

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲:۰۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “از «حلوای مقراضی» و «یغدر» گرفته تا «نان های محلی» و «فالوده لاری»+عکس”

  1. علوی گفت:

    چرا همیشه اصرا بر انحصار طلبی دارید.خبلی از این چیزها را که گفتید فقط برای شما نیست برای کل منطقه هست.مگه میشه مگه داریم انحصار طلبان خود بزرگ بین

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین