جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 12 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
باز نشر

امامزادگان،قطب گردشگری مذهبی لارستان+تصاویر

میلاد لارستان: بقاع متبرکه و امامزادگان، بخصوص در شهرهای مذهبی مثل لارستان، قطب‌های فرهنگی، مذهبی و گردشگری در کشورهستند که تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای زیارت و شناخت آنهاست.

 بقاع متبرکه و امامزادگان، بخصوص در شهرهای مذهبی مثل لارستان، قطب‌های فرهنگی، مذهبی و گردشگری در کشورهستند که تعطیلات نوروز زمان مناسبی برای زیارت و شناخت آنهاست.

به گزارش میلاد لارستان جاذبه های مذهبی، زیارتگاهها و اماکن مقدس که در جای جای شهرستان لارستان استان فارس وجود دارد، هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و مسافران نوروزی را به سوی خود جذب می کنند.

تاسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانه ها و زائرسراها با توجه به بافت اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی گردشگران و جامعه میزبان دارای ویژگی های خاص خود است که در هر شهری از تنوع بسیار بالایی برخوردار می باشد و نكته  قابل توجه در اين زمينه اين است كه گردشگری مذهبی تنها شکل از اشکال گردشگری می باشد که بر موانع آب و هوایی غلبه می نماید .

شهرستان لارستان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، وجود اماکن مقدس متعدد و از طرفی، قرار داشتن در مسیر ترانزیتی و پرتردد شیراز – لارستان – بندرعباس، سالیانه پذیرای جمع کثیری از هموطنان و مهمانان نوروزی است.

در کنار آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری موجود در لارستان، وجود مقدس امامزادگان جلیل القدر در این شهرستان، باعث شده تا مسافران و زائران زیادی در طول سال و بخصوص تعطیلات نوروزی به سمت لارستان روانه شوند.

•    امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان:

امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان

امامزاده میرعلی بن الحسین(ع) لارستان، یکی از نوه های برومند امام سجاد(ع) می باشد. عمر پر برکت و طولانی آن حضرت (قریب ۱۰۳ سال) این سعادت را نصیب ایشان کرد که حیاتش مصادف با دوران زندگی امامان معصوم (حضرت امام جعفر صادق (ع) تا امام حسن عسکری (ع)) باشد. گسترش تشیع در جنوب ایران از سواحل خلیج فارس تا اصفهان آن زمان ، به زحمات آن حضرت ابسته است. آن بزرگوار از چنان قدرت بیانی برخوردار بودند که با قوه استدلال و گفتگو حتی یهودیت که مظهر سرسختی و لجاجت اند ، تسلیم شده و به مذهب علوی گرویدند.

بعد از اینکه آن حضرت ۴۰ سال در لار اقامت نمودند، در نماز صبح پنجم شوال سنه ۲۴۹ هجری قمری ، هنگامی که سر مبارکش از سجده دوم جهت سلام نماز برداشتند ، جلادی خون آشام شمشیر خود را از نیام بیرون کشیده و بر پیکر منور آن بزرگوار وارد ساخته و همچون جد بزرگوارش مولا علی (ع) در محراب عبادت به فیض شهادت نائل آمدند. پیکر مطهر آن حضرت در کنار کوهی بنام قلعه اژده پیکر در شهر لار بخاک سپرده شد.

•    امامزاده میراحمد بریز:

امامزاده میراحمد بریز

 

امامزاده میراحمد در روستای بریز بخش مرکزی لارستان، واقع در ۶۵ کیلومتری شهر لار و در مسیر مواصلاتی لارستان – جهرم قرار دارد. نسب این امامزاده جلیل القدر به حضرت امیرمومنان علی(ع) می رسد. این مکان مقدس دارای گنبد و بارگاه زیبایی است و سالیانه زائران فراوانی به زیارت آن مشرف می شوند.

•    امامزاده میرابراهیم لارستان:

امامزاده میرابراهیم(ع) لارستان

امامزاده میرابراهیم در کیلومتر ۱ جاده لار – کورده (از روستاهای بخش مرکزی لارستان) و قبل از گردنه نارنجی قرار دارد.

نسب این امامزاده واجب التعظیم به امام علی بن موسی الرضا(ع) می رسد. ضریح و بقعه مبارکه این امامزاده، چندی پیش توسط اداره اوقاف و امور خیریه لارستان و با همکاری دانشجویان بسیجی در قالب اردوهای جهادی و همچنین خیرین نوسازی و احیاء گردید. در کنار این مکان مقدس، چشمه ابی قرار دارد که باعث ایجاد باغی زیبا در جوار آن شده است. این مکان سالیانه پذیرایی تعداد زیادی از زائرین است.

•    امامزاده سیدعفیف الدین (شاه زندو«ع») بیرم لارستان:

امامزاده شاه زندو بیرم

حضرت سیدعفیف الدین(ع) معروف به شاه زندو  در بخش بیرم لارستان مدفون می باشند. نسب آن حضرت به امام هفتم یعنی امام موسی کاظم(ع) می رسد. ایشان در نیمه قرن سوم هجری از راه بندر کنگ وارد منطقه بیرم گردید و دوره ای از جنگ و درگیری با زرتشتیان منطقه بیرم لارستان را رقم زد.

امامزاده شاه زندو، در نهایت در سال ۴۳۲ (ه.ق) به روایتی در سال ۳۰۲ (ه.ق) رحلت کردند. شرح مبارزات و تلاشهای سپاهیان اسلام در گسترش اسلام پذیری در این ناحیه لارستان در تذکره مذکور در نزد بزرگان این منطقه نگهداری می شود.

•    امامزاده میر ابول به بیرم لارستان:

امامزاده میرابول به بیرم لارستان

مرقد مطهر امامزاده میر ابول به در ۲۲ کیلومتری شمال شرقی بخش بیرم لارستان واقع است. امامزاده میرابول به، دختر زاده امامزاده سیدعفیف الدین شاه زندو منصوب است.
روایت است وی در رأس گروهی از شیعیان، به جنگ با زرتشتیان قلاع شمالی بیرم لارستان رفته و در آنجا به درجه شهادت نائل می آیند.

میرزا مصطفی مستوفی بیرمی (صدرالملک) پس از آنکه به مستوفی دیوان اعلاء و تولیت آستان قدس رضوی نائل می آید، گنبد و بارگاهی باشکوه بر تربت پاک این امامزداه می سازد. امامزاده میر ابول به، دارای چشمه سار و نخلستان و همچنین استراحتگاه زیبایی است.

 در سال ۹۲ ضریح و مناره ای توسط جهت این امامزاده جلیل القدر تهیه و نصب شده است.

و دیگر امامزادگان شاخص شهرستان لارستان را می توان، شاه سیف الدین قتال در بخش صحرای باغ، شاه ابولیث در بخش بنارویه، شاه فضل الله در روستای شرفویه، امامزاده زاهدرستم و غیره نام برد.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۶ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۲:۱۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین