پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 44 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

از رباط و کاروانسرای لاری در شهر تربت حیدریه چه می دانیم؟!

رباط لاری مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ…

رباط لاری مربوط به دوره قاجار است و در تربت حیدریه ضلع جنوبی میدان رباط، خیابان روح بخش واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش میلاد لارستان اين رباط در محل بازار شهر و محله معروف به ميدان رباط قرار دارد كه توسط حاج محمدرضا لاري در سال ۱۳۰۸ ه. ق ساخته شده است. مقبره وي كه از تجار معتبر شهر  بوده در نزديكي رباط و در يكي از بازارچه‌ها باقي است.

پس از درگذشت او حاج امين التجار از اين رباط نگهداري و استفاده مي‌كرده است و توليت آن نيز با خانواده امين التجار است و اكنون اداره اوقاف، بيوتات رباط را بعنوان انبار كالاهاي تجارتي به كسبه و اداره قند و شكر به اجاره داده است.

رباط در نوعي از خود وسعتي داشته و بخصوص فضاي جلوي رباط كه اينك به بازارچه‌هاي شلوغ تبديل شده است جزئي از رباط و از متعلقات آن به حساب مي‌آمده است.

رباط حاج محمدرضا لاري به ابعاد ۶۴*۶۰ متر داراي ۲۴ غرفه تابستاني است كه مشرف به حياط رباط مي‌باشد و هر كدام از اين غرفه‌ها به نوبه خود اطاقي كوچك در پشت سر خود دارد كه استفاده زمستاني داشته و دارد.

در قسمت عقبه تمام غرفه‌ها نيز اصطبل‌هاي اختصاصي به هر غرفه وجود دارد.شيوه معماري رباط كه شامل قسمت تابستاني، زمستاني با اصطبل‌هاي اختصاصي و وجود چهار انبار بزرگ در چهار گوشه رباط مي‌باشد دلالت بر تدبير و معماري اصولي باني و سازندگان آن دارد كه پس از گذشت ۱۱۰ سال هنوز مستحكم و قابل استفاده تجار محل است و حوادث طبيعي و غير طبيعي نتوانسته است در طول اين مدت خللي به آن برساند.

 همانطور كه ذكر شد مقبره حاج محمدرضا لاري در غرفه‌اي واقع در بازارچه جنب رباط قرار دارد كه از محل درآمدهاي رباط بازسازي شده ‌است و بر روي قبر، سنگ نوشته است.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۵:۳۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “از رباط و کاروانسرای لاری در شهر تربت حیدریه چه می دانیم؟!”

  1. ناشناس گفت:

    چی نوشته؟ بقیه مطالب؟ناقص بنظر می رسد؟

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین