جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۷ق.ظ
::آخرین مطلب 16 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

بي‌بي و رمضوني نوعروس(بَئو)

اون روز توي اون هواي شرجي و گرم تابستون، بي‌بي سرگرم كار و در جنب و جوش تهيه و تدارك برنامه‌اي بود. ذوق و شوق اونايي كه دور و برش…

اون روز توي اون هواي شرجي و گرم تابستون، بي‌بي سرگرم كار و در جنب و جوش تهيه و تدارك برنامه‌اي بود. ذوق و شوق اونايي كه دور و برش بودن نيز نشون مي‌داد كه بايد برنامه خاصي باشه. توي آشپزخونه بي‌بي كه گرما بيداد مي‌كرد و گرمي و حرارت اجاق گاز هم به دماي محيط اضافه كرده بود نمي‌شد بيشتر از چند لحظه موند، ولي نمي‌دونم چه انگيزه‌اي باعث شده بود كه بي‌بي با شور و حرارت خاصي با دهن روزه چندتا نيرو هم بسيج كرده بود و با كمك همديگه، كاري مي‌كردن.  دور و بر بي‌بي چندتا ديس و بشقاب چيني آركوپال،‌سيني و سطل لعابي، مواد حلوا و بالاتوه و… به چشم مي‌خورد. رفتم جلو و بعد از سلام و گفتن خسته نباشين خدا قوت گفتم اگه كمك مي‌خوان بهشون كمك كنم. بي‌بي هم از خدا خواسته چشمش كه به من افتاد گفت: فعلا باش تا در نقش و نگار كردن ديس‌ها (تزئينات روي ديس)‌از سليقه تو استفاده كنيم. گفتم بي‌بي مگه امروز چه خبره همه رو به زحمت انداختي؟

بي‌بي با لبخند مليح و دلنشيني گفت: «تَصَدُّقُت بِبِم مُواَوي رَمضوني بَئو بُبُرَم!»(قربانت شوم، مي‌خواهيم رمضاني عروس ببريم) و اضافه كرد آخه امروز اول ماه مبارك رمضان است و اين اولين ماه رمضان بعد از ازدواج مريم، نوه‌ام است و بايد مادر عروس «رمضوني» ببره خونه دوماد. گفتم واسه اينه كه همه به جنب و جوش افتادين توي اين گرماي ۵۰ – ۴۸ درجه لار دارين به خودتون زحمت مي‌دين؟ نمي‌شد خشكه ببرين؟ قطعه طلايي، كالايي چيزي كه بتونه معني رمضوني رو بده و برابر با اون باشه؟  بي‌بي گفت: آخه رسم و رسومي گفتن و سنت قديما كه نمي‌شه از برنامه‌ها حذف كرد كه به خاطر گرما و زحمتي كه اين كارها واسمون داره،‌شوق و لذت اونو از عروس گلمون هم بگيريم كه هميشه توي دلش بمونه! در ضمن مادر دوماد هم «دِل شَكَشِه» و بايد از دلش در بياد آخه منتظر چنين مناسبت‌هايي است كه مراسم خاصي رو واسش اجرا كنيم.

گفتم: حالا چي مي‌خواين ببرين؟ و من بايد چه كار كنم كه در شادي‌تون هم شريك شده باشم؟  گفت: ۱۲ يا ۶ ديس حلوا ، ۱۲ يا ۶ دوري يغدر، ۴۰ عدد بالاتوه سَختو، ۱۰۰ عدد بالاتوه شلو (شُلشُلو)، يك سطل فالوده، شيره شكر ، عرق نسترن يا گلاب،‌مغز گردو براي روي فالوده كه بنا به توان مالي خانواده‌ها،‌ اين مقدار كم  و زياد مي‌شود. نشاسته خشك، آرد برنج، مغز پسته و خلال مغز بادام، زعفران (كستر و ژله به دلخواه) و در صورت تمايل:‌كباب شامي،‌خيار سبز، فلفل دلمه و نان و مرغ بريان، با يك قطعه طلا يا كالا. همه اين‌ها كه آماده شد با يك وانت‌بار و دو نفر همراه، به خونه آقاداماد فرستادن تا مادر دوماد هم اونارو بين اقوام و دوستان و همسايگان تقسيم كند و به قول بي‌بي اين سنت و رسم قديمي از دلِش در بياد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین