جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

رنگ كردن مو با حنا بي كلاسي نيست

سفيد شدن موها در جواني، بين خيلي از جوونا ديده مي‌شه. اصولاً دختر و پسرهايي كه يكي از والدين يا هر دو موهاشون زودتر از معمول سفيد شده حتماً چنين…

سفيد شدن موها در جواني، بين خيلي از جوونا ديده مي‌شه. اصولاً دختر و پسرهايي كه يكي از والدين يا هر دو موهاشون زودتر از معمول سفيد شده حتماً چنين مشكلي رو پيدا خواهند كرد چون ژن موي سفيد، ژن غالبي است و از نظر وراثتي، از والدين به فرزندان منتقل شده و در جواني خودشو،‌ نشون مي‌ده. البته ميشه با اين مشكل به راحتي كنار اومد و از كندن تارهاي سفيد مو يا رنگ زدن اونا جلوگيري كرد. اما چنانچه خواستين موهاتون رنگ كنين و سفيدي‌هاشو پوشش بدين، معروف‌ترين و پرمصرف‌ترين و بي‌ضررترين رنگ، حناست كه از قديم معروف بوده و براي رنگ كردن موي سر و ريش به كار مي‌رفته است. امروزه هم در بعضي از كشورها مصرف داره و حتي در كشورهاي غربي هم مصرف رنگ آن معمول شده. والدين عزيز توجه داشته باشن: چنانچه فرزندان جوان اونا، دچار چنين مشكلي شدن از همان جواني، تارهاي سفيد موها رو با رنگ حنا پوشش بِدَن و براي اين كار مي‌بايست به نكات زير توجه كنين:

۱- پسرها كه موهاتون كوتاه است يك قاشق حنا با يك استكان آب مخلوط كرده بعد از ده دقيقه كه رنگ آورد و سرخ رنگ شد اونو به مدت ۵ دقيقه به موهاتون بماليد و چنگ بزنيد (مثل شستن سر با شامپو) و بلافاصله با آب بشورين.

۲-اين كار رو هر هفته انجام بدين و توجه داشته باشين كه حنا مقدارش كم و زمان استفاده هم كوتاه باشه. با انجام اين كار به مرور زمان و حتي تا بزرگسالي اصلاً مشخص نميشه كه موهاتون رو حنايي كردين. چون خودش رنگ خرمايي طبيعي و زيبايي به موهاتون مي‌ده كه انگار از ابتدا به همين رنگ بوده يعني تارهاي سفيد و همرنگ بقيه رنگ موهاتون ميشه و قابل تشخيص نيست.

۳-اگر حنارو به مدت طولاني روي موهاتون بذارين، تارهاي سفيد ، قرمز تيره شده و در بين موهاتون مشخص و ناهمگون مي‌شن وشايد شما رو ناراحت كنه كه كلاستون رو با رنگ حنا پايين آوردين!

۴-براي رنگ كردن اثر سرخي رنگ حنا، مي‌تونين مقداري نيل و براي افزايش خواص آن، مقداري آبليمو يا آبغوره به اون اضافه كنين.

۵-اگه خواستين موهاتون مشكي بشه، يك قسمت حنا و دو قسمت رنگ (رنگ گياهي كه در بازار موجود است) رو با هم مخلوط كنين و به موهاتون بمالين و توجه داشته باشين كه اگه مقدار رنگ زيادتر بشه، موهارو بنفش مي‌كنه (نسبت حنا به رنگ بايد كمتر باشد)

۶-اگه خواستين موهاتون طلايي بشه يك قسمت ريواس با دو قسمت حنا مخلوط كنين تا نتيجه مطلوبي بگيرين و توجه كنين كه موهاتون رو هر از چند دقيقه نگاه كنين تا به رنگ دلخواهتون برسين.

۷-جنس موها يعني نرمي،‌زبري، خشكي و چربي مو در رنگ گيري و پذيرش رنگ دلخواه، موثر است و همچنين زمان استفاده از رنگ‌ حنا.

۸-دخترها كه موهاي بلندي دارين، به مقدار حناي مورد مصرف و بخصوص زمان آن توجه كنين كه در كمترين زمان به رنگ دلخواه مي‌رسين و بسيار مفيد و پرخاصيت است. ريشه مو را هم محكم مي‌كند. همچنين ضدعفوني كننده نيز هست.

خلاصه اين كه حنا، علاوه بر موارد استفاده در رنگ كردن موها،‌ بهترين داروي ضد ميكروب و قارچهاي مختلفي است كه در لاي انگشتان دست و پا رشد مي‌كنن. براي زخم عرق سوز بدن براي درمان جوش‌هاي مزاحم و خارش‌دار سودايي نيز مي‌تونين مخلوطي از حنا و روغن حيواني رو روي محل زخم قرار بدين، مفيد خواهد بود. حناي گياهي بي‌ضرر  و بسيار مفيد است و برعكس داروها و رنگهاي شيميايي ديگر، آلرژي و سردرد و تاري و سوزش چشم‌ها رو هم در انسان ايجاد نمي‌كنه.

به ياد دوران كودكي‌ام مي‌افتم كه وقتي بي‌بي ما رو با خودش مي‌برد حموم آغا (كه يه حموم عمومي بود) از صبح بعد از طلوع آفتاب تا بعد از ظهر كه اونجا بوديم بعد از اين كه سرمون رو با گِل سرشور و سدر (برگ كُنار نرم شده) مي‌شست، روي سرمون حنا مي‌گذاشت اونم از نوع خميري كه روي سرمون سنگيني مي‌كرد و به تمام قسمت بدنمون حنا مي‌ماليد يعني از سر تا پا حنايي مي‌شديم. بعد ما رو توي يك تشت مي‌نشوند كه آبهاي حاصل از شستشوي بدن بقيه افراد،‌ نياد زير پاهامون كه حنامون به قول بي‌بي «اَدُمه آو اچو» يعني حنامون آب نبره. نزديكي‌هاي ظهر هم با كيسه‌اي كه همچون سمباده زبر و خشن بود مي‌افتاد به جون پوست لطيف و نازكمون و تا چند جا زخمي نمي‌كرد و پوستش رو يواش يواش نمي‌كَند، دست از سرمون برنمي‌داشت. آخه بي‌بي، پنج قران پول به حمومي كه بهش «زن اوسا» مي‌گفتن داده بود و مي‌خواست حسابي از آب و صحن گرم حموم استفاده لازم رو ببره.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین