پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

آش دوغ

اين بار از توي مطبخ بي‌بي بوي آش به مشامم مي‌رسيد، معلوم بود كه بي‌بي آش‌پزون داره. بي‌بي از قبل مواد مورد نياز رو تهيه و آماده كرده بود نمي‌دونم…

اين بار از توي مطبخ بي‌بي بوي آش به مشامم مي‌رسيد، معلوم بود كه بي‌بي آش‌پزون داره. بي‌بي از قبل مواد مورد نياز رو تهيه و آماده كرده بود نمي‌دونم شايد هم آش نذري بوده . بي‌بي خيلي وقت‌ها دوست داشت تنهايي كارهاشو انجام بده و از كسي كمك نمي‌خواست.  بي‌بي هميشه مي‌گه: قديمي‌ها سعي مي‌كنن كارهاشون هرچند هم زياد و سنگين باشه خودشون انجام بدَن و نق نزنن و منت سر كسي نذارن. برعكس جووناي امروزي كه با صد منت و صد بار نق زدن و كركري خوندن يك كاره ساده رو انجام مي‌دن و اونو بزرگ مي‌كنن انگار كه شق‌القمر كردن و بعد هم از خستگي كار مي‌نالن و چند روز مرخصي مي‌گيرن كه استراحت كنن. نمي‌دونم چرا جووناي امروزي اينقدر بي‌حوصله‌اند و اعصابشون ضعيفه؟ چرا كار كوچيك و سبك را بزرگ و سنگين مي‌كنن؟ انشاءا… خدا بهشون توان انجام كار و اعصاب راحت و آرامش خاطر عطا كنه. از بي‌بي خواستم طرز تهيه اين آش كه معلوم شد نذري هم است برامون بگه و مسائل حاشيه‌اي رو كنار بذاره.

مواد لازم:

دوغ يا ماست     يك كيلو
برنج        ۲۰۰ گرم
نخود        ۲۰۰ گرم
پياز متوسط    ۲ عدد
تخم‌مرغ:         يك عدد
آرد         يك قاشق غذاخوري
سبزي تره و گشنيز    از هر كدام نيم كيلو
روغن         ۵ يا ۶ قاشق غذاخوري
زردچوبه و نمك و فلفل     به ميزان لازم
نعناع و زعفران     به دلخواه

طرز تهيه:

ابتدا نخودها را با كمي آب چند ساعتي مي‌گذاريم خيس بخورد بعد آن را مي‌پزيم + برنج را كه هم از قبل گذاشته‌ايم خيس بخورد مي‌پزيم. يك قاشق آرد الك كرده با تخم‌مرغ خوب مخلوط مي‌كنيم. اگر از ماست استفاده مي‌كنيم با مقداري آب مخلوط كرده خوب هم مي‌زنيم تا به شكل دوغ درآيد. اگر از دوغ استفاده مي‌كنيم مخلوط تخم‌مرغ و آرد را تهيه كرده بوديم به آن اضافه كرده تا كاملا مخلوط شود. سبزي‌ها را شسته و خرد مي‌كنيم پيازها را هم خرد كرده در روغن سرخ كرده پياز داغ درست مي‌كنيم.  سبزي‌ها و پيازداغ را به نخود و برنج كه در حال پختن است افزوده و مخلوط ماست را هم مي‌ريزيم نمك و فلفل و زردچوبه و دو تا قاشق روغن اضافه مي‌كنيم تا بجوشد و جا بيفتد.  وقتي كه دوغ مي‌ريزيم نبايد آش را هم بزنيم چون ممكن است آش بپزد وقتي كه جوش امد هم مي‌زنيم. وقتي آماده شد روي آش را با كمي نعناع داغ و زعفران تزئين مي‌كنيم.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین