چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

ترشي پياز

بي‌بي امروز سر سفره ناهار، يك كاسه ترشي پياز و يك كاسه كوچك ترشي ليمو نيز گذاشته بود. ديدن اين ترشي هاي جا افتاده و غليظ و خوش ادويه، چنان…

بي‌بي امروز سر سفره ناهار، يك كاسه ترشي پياز و يك كاسه كوچك ترشي ليمو نيز گذاشته بود. ديدن اين ترشي هاي جا افتاده و غليظ و خوش ادويه، چنان اشتها رو تحريك مي‌كرد كه اگه رودروايسي با بي‌بي نبود، جلو جلو اونارو مي‌خوردي و چيزي براي بقيه باقي نمي‌گذاشتي. به خودم گفتم مجبوري تا اومدن همه مهمونا به سر سفره غذا، صبر كني و خودتو نگهداري و نگذاري بزاقت بيشتر از اين ترشح بشه و دهانت رو آب بندازه! كم‌كم غذاهاي ديگه هم به سفره اضافه شد آخه بي‌بي كه امروز چند نمونه غذا تهيه ديده بود مهموناي عزيزي داشت .  بي‌بي براي شروع تعارفي كرد و بسم‌الله گفت و بقيه هم همراه بي‌بي با گفتن بسم‌ا…، شروع به خوردن غذا كردن. من هم كه بي صبرانه منتظر خوردن ترشي‌ها بودم و (دقيقاً كاسه ترشي جلو من قرار داشت) با اشتهاي باز و ولع خاصي ناهارم را شروع كردم. عطر و بوي غذا با بوي ادويه ترشي خوش طعم بي‌بي، فضاي اتاق را به خودش اختصاص داده بود و مشام مهمونا را نوازش مي‌داد. همه از غذا و ترشي بي‌بي تعريف كردن و مي‌خواستن بدونن اينا چطور تهيه شده؟ بعد از تمام شدن غذا و گفتن الحمدا… كمك كرديم تا سفره را جمع و ظرف‌ها را بشوييم. بي‌بي گفت: ظرفها را توي حياط روي تخت آهني بگذارن تا آفتاب بخوره و بعد كه اومدن مشغول نوشيدن چاي شدن.

من طاقت نياوردم و پرسيدم بي‌بي قرار شد دستور تهيه اين ترشي‌ها رو برامون بگي. بي‌بي با لبخند مليح و لحن خاصي كه توي صداش داشت شروع به صحبت كرد و گفت:‌البته ترشي‌هاي هر خونه‌اي طعم مخصوص به خودش داره و بيشتر عطر و طعم ترشي مربوط به ادويه‌‌اي است كه توي اون مي‌ريزن و هر چي ترشي بيشتر بمونه جا افتاده‌تر و غليظ تر مي‌شه و حالا هم اگه شما مي‌خواين تهيه كنين بايد با حوصله و دقت اين كارها رو انجام بدين و مواد زيادي هم نمي‌خواد!

مواد لازم:

پياز ريز و يكدست و سرخ     يك كيلو
فلفل سبز قلمي متوسط و تند     ۵ عدد
سركه    به اندازه‌اي كه روي پيازها را بپوشاند
ادويه: زيره، رازيانه و گلپر يك قاشق غذاخوري
نمك        نصف ليوان

طرز تهيه:

پيازها را كه تقريباً به اندازه يك دانه انجير كوچك است پوست گرفته و چهار قاچ كوتاه مي‌زنيم. وقتي كه همه پيازها آماده شد در ظرفي قرار داده و روي آن نمك مي‌پاشيم.(مقداري از نمك‌ها را كنار مي‌گذاريم) به مدت ۶ الي ۸ ساعت مي‌گذاريم تا آب پيازها كشيده شود. بعد از اين مدت آن را در آبكش ريخته و مي‌شوييم. ظرف شيشه‌اي درداري را انتخاب كرده مقداري سركه و نمك و ادويه را كه نرم كرده‌ايم به اضافه فلفل‌هاي سبز كه ريز ريز كرده‌ايم و پيازها همه را درون ظرف مي‌ريزيم به طوري كه سركه روي پيازها را بپوشاند. بعد از ۱۰ دقيقه كه هواي داخل ظرف خارج شد، درِ ظرف را مي‌بنديم و دو روز آن را در آفتاب مي‌گذاريم و بعد آن را درجاي مناسبي قرار مي‌دهيم . هرچه زمان بيشتر بگذرد،‌ترشي پياز شما بهتر جا مي‌افته و از قروج قروج آن زير دندان‌تان بيشتر لذت مي‌بريد.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۴۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین