شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۳ق.ظ
::آخرین مطلب 28 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1
میلاد لارستان گزارش می دهد

سگهای ولگرد در میادین شهر لار/متولیان در دو راهی نحوه اتلاف سگ های ولگرد

پرسه زدن سگ‌های ولگرد در میادین و خیابان‌های شهر لار به معضلی برای شهروندان تبدیل شده، معضلی که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، سلامت شهروندان را نیز تهدید می‌کند….

پرسه زدن سگ‌های ولگرد در میادین و خیابان‌های شهر لار به معضلی برای شهروندان تبدیل شده، معضلی که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، سلامت شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

به گزارش میلاد لارستان، عبور سگ‌های ولگرد و پرسه‌زدن آن‌ها در میادین، کوچه ها و خیابان‌های شهر لار به معضلی برای شهروندان تبدیل شده است که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، سلامت شهروندان را نیز تهدید می‌کند.

 

زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد، تهدیدی برای سلامتی شهروندان

یکی از شهروندان لاری می‌گوید: شب‌های تابستان اکثر شهروندان لارستانی برای پیاده‌روی و همچنین گذراندن اوقات فراعت در خیابان‌ها، میادین، پارک ها و فضاهای سبز حضور دارند اما متاسفانه به خاطر وجود سگ‌های ولگرد هر لحظه احتمال حمله به مردم از جانب سگ‌ها وجود دارد و تا اتفاق ناگواری نیفتاده است شهرداری و مسئولان شبکه بهداشت شهرستان باید اقدامات اساسی جهت حل این مشکل انجام دهند.

یکی دیگر از شهروندان لاری زیاد شدن تعداد سگ‌های ولگرد را تهدیدی برای سلامتی شهروندان می‌داند و معتقد است: توقف، خوابیدن و ادار کردن این حیوانات ولگرد در اماکن عمومی می تواند باعث بروز بیماریها شود و به همین دلیل از شهرداری و شبکه بهداشت لارستان انتظار می رود که هر چه سریع‌تر برای حل این مشکل چاره‌ای بیاندیشند.

از معضلات و مشکلات افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان و خطر حمله و گزش، سلب آسایش و آلوده کردن محیط است که لزوم کنترل جمعیت این حیوانات را نشان می‌دهد بنابراین باید نسبت به معدوم یا عقیم‌کردن این حیوانات اقدامات جدی انجام شود.

وظیفه اصلی اتلاف حیوانات با شهرداری هاست

کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان لارستان در گفت و گو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه برای پیگیری موضوع سگ های ولگرد کمیته ای تشکیل شده تا بتوان برای آن راهکار مقابله پیدا کرد، گفت: از موضوعاتی که با آن روبرو هستیم بحث حمایت از حقوق حیوانات است که طی چندسال اخیر در مورد آن بحث هایی شده به همین دلیل، بحث زنده گیری حیوانات به وجود آمده است.

حسن آتش پنجه با اشاره به اینکه زنده گیری حیوانات نیازمند مکان هایی برای نگهداری است، افزود: در این خصوص در شهر لار مکان خاصی در نظر گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: وظیفه اصلی اتلاف حیوانات با شهرداری هاست و آنها با کمک افرادی که در خصوص اتلاف حیوانات فعالیت دارند، این کار را انجام می دهند.

 

 

سگ های ولگرد منتقل کننده انواع بیماری

در ادامه پیگیری های خبرنگار میلاد لارستان در خصوص سگ های ولگرد در شهر لار با مراجعه به کارشناس بیماری های واگیر شبکه بهداشت و درمان لارستان از این مسئوول شنید که با توجه به مسائلی که طی سالهای اخیر در خصوص حمایت از حیوانات و فیلم هایی که در خصوص بدرفتاری با حیوانات در فضای مجازی پخش شد، از طرف استانداری مجوزی برای کشتار سگ های ولگرد وجود ندارد و فقط می توان طرح زنده گیری آن را انجام داد و البته این اقدام هزینه بردار است.

عبدالوهاب رنجبر با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته به جهت مشکلات ذکر شده اقدامی برای مبارزه و کشتار سگ های ولگرد صورت نگرفته و اگر هم تعدادی از سگها کشته شده اند توسط شکارچیان محلی این اتفاق افتاده است، تصریح کرد: از طرفی حضور این حیوانات در سطح شهر باعث ایجاد بیماری هایی از جمله کیست هیداتیک، هاری و… خواهد شد که باید برای این موضوع نیز چاره ای اندیشید.

منع کشتار سگ های ولگرد/استفاده از سلاح های پیشرفته بیهوشی برای زنده گیری

همچنین در این خصوص مسئوول نظارت بر اتلاف و جمع آوری سگ های ولگرد و بیمار شهرداری لار در گفت و گو با میلاد لارستان، با بیان اینکه در گذشته مجوز برای اتلاف سگ های ولگرد با سلاح گرم وجود داشت که بنا به دلائلی انجام این کار منع شد، گفت:به همین منظور طرح زنده گیری ابلاغ شد که این طرح دارای متعددی از جمله دشواری زنده گیری این حیوانات، محل نگهداری، تولید مثل بسیار زیاد و مداوم، هزینه بالای نگهداری یا حتی عقیم سازی و غیره است.

محمداسماعیل ایزدی با بیان اینکه سلاح های پیشرفته بیهوشی برای زنده گیری سگ های ولگرد از طرف مراجع بالاتر در اختیار شهرداری ها از جمله شهر لار قرار گرفته است که نیاز به یک تیرانداز حرفه ای با آموزش های مختلف دارد، افزود: جهت این کار نیرویی نیز در نظر گرفته شد که به دلیل تغییر وضعیت شغلی این نیرو از دسترس خارج و برای حل این مشکل نیروی جدید برای آموزش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط حساس و بحرانی مثل سگ های ولگرد مزاحم یا بیمار از سلاح گرم برای از بین بردن آنها در خارج از انظار عمومی استفاده می شود، تصریح کرد: طرح جدید برای زنده گیری سگ های ولگرد با استفاده از سلاح بیهوشی نیز به لحاظ تأمین تیر یا مواد بیهوش کننده، هزینه بالا و هماهنگی با چند نهاد مختلف دارای نواقص است.

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “سگهای ولگرد در میادین شهر لار/متولیان در دو راهی نحوه اتلاف سگ های ولگرد”

  1. ناشناس گفت:

    باید این سگ ها راکشت و کسانی که در پارک ها با خودشان سگ همراه دارند هم تذکر داده شود یا جریمه شوند برای یک شهر اسلامی این کار ها قباهت دارد و دارد به فرهنگ مبدل می شود.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین