شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3
با حضور مدیران، کارشناسان و روزنامه نگاران فارس

میلاد لارستان در بوته نقد قرار گرفت

در بیست و چهارمین نشست «روزنامه نگار در زوم» آثار و پیشینه مطبوعاتی ابوالحسن مویدی مدیر مسئوول و سردبیر نشریه محلی «میلاد لارستان»، بررسی و کنکاش شد؛بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ…

در بیست و چهارمین نشست «روزنامه نگار در زوم» آثار و پیشینه مطبوعاتی ابوالحسن مویدی مدیر مسئوول و سردبیر نشریه محلی «میلاد لارستان»، بررسی و کنکاش شد؛بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به نقش نشریه میلاد لارستان و پهنه این منطقه استان فارس این هفته نامه را که به تازگی به روزنامه تبدیل شده موجب هم گرایی بر اساس گویش ارزیابی کرد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، همزمان با دوسالگی این برنامه که در سرای اندیشه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد،مدیر فرهنگ و ارشاد فارس از تلاشهای مرکز اسناد که سبب برگزاری چنین نشست هایی شد تمجید کرد و گفت: برپایی ٢٤ نشست «روزنامه نگار در زوم» ارزشمند است.

بهزاد مریدی سپس به رفتارشناسی مردم و اقلیم لارستان پرداخت و گفت: از آنجا که زبان گفت و گو و ارتباطات از هم جدا نیستند، لارستان در چندصد سال گذشته به واسطه گویش لارستانی تحولات متفاوتی را پشت سر گذاشت.

زبان ریشه در مسایل سیاسی و جامعه شناسی دارد

وی با بیان اینکه به لحاظ زبانی لارستان دارای گویش و زبان است، ادامه داد: زبان ریشه در مسایل سیاسی و جامعه شناسی دارد؛ بدیهی است که لاری به واسطه زبانی و گویشی که از دوران میلادیان برجای مانده ماندنی است.

مریدی با اشاره به نقش نشریه میلاد لارستان و پهنه این منطقه استان فارس این هفته نامه را که به تازگی به روزنامه تبدیل شده موجب هم گرایی بر اساس گویش ارزیابی کرد.

وی در ادامه گفت: فرهنگ همزبانی و گویش وری یکسانی که حاکم بر لارستان است و پیوند اجتماعی تا پس کرانه های خلیج فارس موجبات هم گرایی این مردم شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در عین حال افزود: روزنامه میلاد لارستان با اتکا به هویت ملی تلاش کرده این همبستگی و هم گرایی را فریاد بزند.

وی در ادامه به پیشینه روزنامه نگاری در منطقه لارستان فارس اشاره کرد و از چهره های مطبوعاتی آن نام برد و عنوان کرد: عبدالرحمن فرامرزی از روزنامه نگارانی است که ٢ نطق آتشین در دفاع از مردم فلسطین و نقد رابطه شاه ایران با اسرائیل می کند که منجر به ممنوع القلم شدن وی می گردد.

این مسئول فرهنگی استان فارس با یادآوری نقش ارزنده محمدرفیع ضیایی کارتونیست نشریه معتبر «گل آقا» از نقش نشریاتی مانند قیام لارستان و فرهنگ لارستان در دهه ٣٠ خورشیدی و تاثیر جدی این مطبوعه ها در جنوب ایران و بلکه کشور یاد کرد.

وی ٢٥ سال انتشار مداوم روزنامه میلاد لارستان را رویدادی امیدوارکننده دانست و افزود: شخصیت هایی که به کمک این نشریه آمدند به لحاظ سیاسی و منطقه ای روی آن تاثیری شگرف گذاشتند که می توان به محمدباقر وثوقی، ابراهیم انصاری لاری، حسن حبیبی، قاسم شکفته و… اشاره کرد.

مردم به میلاد لارستان حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس تعصب دارند

مریدی بخش بزرگی از دوام میلاد لارستان را بر بستر شخصیت های فرهنگی این منطقه ارزیابی کرد و یادآور شد: مردم به نشریه میلاد لارستان حتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس تعصب دارند و احساس می کنند که باید آنرا همواره همراه داشته باشند زیرا ٢٥ سال است زندگی خود را با آن مرور می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس در بخشی دیگر صاحب امتیاز و مدیرمسئول میلاد لارستان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ابوالحسن مویدی در مقام یک روزنامه نگار متعهد با هیچ کس و مقامی در این نشریه رودر بایستی ندارد و صریح، روشن و نقادانه مطالب خود را در قالب ١٠٠٠ سخن سردبیر منتشر کرده است. وی افزود: شماره ای از میلاد لارستان یافت نمی شود که بدون سرمقاله های مویدی چاپ و منتشر شده باشد.

این در حالی بود که در ابتدای بیست و چهارمین نشست «روزنامه نگار در زوم» یک روزنامه نگار شیرازی روزنامه نگاری محلی و استانی را نیازمند توسعه دانست که این نشست ها به تقویت سپهر آن کمک کرده است.

امید صدیق با بیان اینکه هرچه رسانه ها در طبقات ناظر جامعه بیشتر قرار گیرند به توسعه استان فارس کمک می شود به حیات ربع قرنی نشریه میلاد لارستان اشاره کرد و افزود: روزنامه های محلی پتانسیل فراوانی دارند که به لحاظ علمی در جایگاه خود بسیار می توانند موثر در منطقه خویش قرار گیرند و حتی رسانه های ملی را پشت سر بگذارند.

وی در ادامه به ٣ تیپ محتوای روزنامه های محلی پرداخت و عنوان کرد: اطلاع از وقایع محلی، نظارت بر نهادها و سازمانهای محلی و ارایه اطلاعات مورد نیاز به مخاطبان منطقه ای و فرامنطقه ای از ویژگی های این نشریات است.

سرمقاله؛ سوء تفاهم در روزنامه نگاری فارس/لارستانی، زبان به شمار رفت

صدیق در عین حال میلاد لارستان را الگوی نشریات محلی در شیراز برشمرد و افزود: از آنجا که مخاطب شناسی روشنی بر فرایندهای کاری رسانه حاکم نیست؛ مخاطب شناسی میلاد لارستان به صراحت انجام شده است.

وی درعین حال یکی از مشکلات رسانه های محلی را تراکم محتوا ارزیابی کرد و افزود: میلاد لارستان بدین خاطر هم از یادداشت نویسی و مقاله های محلی به خوبی استفاده کرده است.

این منتقد روزنامه نگار در زوم، سرمقاله را سوء تفاهمی در روزنامه نگاری استان برشمرد و گفت: البته وقایع مهم روز در این نشریه مورد غفلت روزنامه نگاران قرار گرفته و با ستونهایی سر و کار داریم که عموما کارکرد یادداشت یافته اند.

وی نگاه سیاستگذاران میلاد لارستان را به توسعه منطقه ای ستودنی عنوان کرد و افزود: نظارت بر نهادهای مدنی، شهری و ارایه راهکار از سوی این نشریه حایز اهمیت است.

در ادامه عبدالنبی سلامی، رئیس انجمن آثار و مفاخر استان فارس درباره زبان لارستانی گفت: به دلیل ساخت زبان دستوری، آوایی و واژگانی یک زبان به شمار می رود که به دلیل تضعیف نشدن زبان ملی گویش تلقی می شود در حالیکه فارسی زبانان هنگام شنیدن آن متوجه مفهوم آن نمی شوند.

وی ادامه داد: به ویژه در ٢ سال اخیر که این زبان در رده شناسی زبان های ایرانی ارزیابی شد می توان آن را زبان دانست زیرا در این رده شناسی ١٢ زبان مطرح شده که یکی لارستانی است.

میلاد لارستان کبوتر دوبرجی نیست

همچنین امین عطایی، روزنامه نگار بازنشسته و پیشکسوت استان جشن ٢ سالگی سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم را بهانه ای برای رسیدن به این ارزیابی کرد که این برنامه شبیه دویدن بدون مانع است.

وی درعین حال نشست های یادشده را مورد گلایه قرار داد و گفت: شاید روزنامه های ما مانع توسعه فارس تلقی شوند اما این لنگی، گروهی از زحمتکشان رسانه ای را شامل شده که برگزارکنندگان این نشست ها نتوانستند آنان را ارزش گذاری کنند.

سردبیر پیشین روزنامه های محلی شیراز در ادامه استان فارس را به خاطر تشتت حضور مجموعه های فرهنگی و رسانه ای و به دنبال آن نرسیدن به جمع بندی را یکی از دلایل توسعه نیافتگی دانست و افزود: جهش کردن به سوی رسانه های محلی کاری ارزشمند است اما نباید مجموعه های بزرگ مطبوعاتی شیراز را فراموش کرد.

غلامرضا مالک زاده دبیر خبر ایرنا هم در این نشست با این نقد که نشریات محلی تا هنگامی در منطقه خویش هستند موفق خواهند بود بیان کرد: این رسانه ها به محض اینکه به بلندپروازی می پردازند ناموفق می شوند اما خوشبختانه میلاد لارستان در قلعه ای که جایگاهش است می پرد زیرا این نشریه کبوتر دوبرجی نیست.

وی با انتقاد از برخی روزنامه های شیراز و استان که عنوان بین المللی را برای خویش درج می کنند، معیار آن را نامشخص ارزیابی کرد و افزود: امیدوارم میلاد لارستان هم گول بین المللی شدن را نخورد زیرا ما درگیر سه گانگی ملی، محلی و بین المللی هستیم.

دربند اصلاح طلبی و اصولگرایی نماندیم/نباید از تضارب افکار ترسید

در پایان این نشست مدیرمسئول و سردبیر روزنامه میلاد لارستان پیشنهاد ها و نقدهای وارد شده به این نشریه را مورد استقبال قرار داد و گفت: تحریریه روزنامه ما دربند اصلاح طلبی و اصولگرایی نیست.

ابوالحسن مویدی افزود: در طول ٢٥ سال نظرم این بوده و هست که باید برای همه جامعه کار شود زیرا همراهی باعث رشد می شود.

وی یادآور شد: گاهی شده که میلاد لارستان به هر دو جناح بتازد زیرا نباید از تضارب افکار ترسید چراکه همه نیروهای کشور باید مورد توجه قرار گیرند.

گفتنی است که روزنامه میلاد لارستان در دی ماه ۱۳۷۱ با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه زینت‌بخش میزهای مطبوعاتی لارستان شد.

بیست و چهارمین نشست «روزنامه نگار در زوم» پس از برش کیکی به مناسبت جشن ٢ سالگی و تقدیم هدایایی از سوی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به هریک از خبرنگاران و روزنامه نگارانی که در طول این مدت آثارشان مورد نقد و بررسی قرار گرفت به پایان رسید. ضمنا از سوی مرکز اسناد  کتابخانه ملی فارس و اداره کل ارشاد اسلامی فارس هدیه ای به مدیرمسئول میلادلارستان تعلق گرفت.

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین