جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷ب.ظ
::آخرین مطلب 55 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

آس (آسیاب خانگی)

به‌باجی این هفته  از وسایل ساده وقدیمی برایمان تعریف می کند که مردم قدیم  با چه مشقت و زحمتی زندگی خود را اداره می کردند . نه از برق خبری…

به‌باجی این هفته  از وسایل ساده وقدیمی برایمان تعریف می کند که مردم قدیم  با چه مشقت و زحمتی زندگی خود را اداره می کردند . نه از برق خبری بود نه از آب و گاز و نه  وسایل های  مدرن امروزی! این وسیله ساده در اکثر خانه های قدیمی در منطقه لارستان وجود داشته است. از این وسیله برای آرد کردن گندم یا جو ودیگر حبوبات استفاده می شده است. به دلیل عدم وجود  آسیاب در گذشته دور، مردم در گوشه ای از خانه خود مبادرت  به ساختن این وسیله می‌نمودند و کار  با این دستگاه توسط مدیر خانه که اکثراً  زن های خانه بوده‌اند انجام  می شده است.

اين دستگاه از دو قطعه سنگ كه به وسيله چرخه‌اي دايره‌اي شكل از چوب روي همديگر سوار مي‌شده تشكيل شده كه سنگ روئين داراي دو سوراخ بزرگ و كوچك كه از سوراخ بزرگ آن دانه‌هايي مانند گندم، جو و حبوبات مي‌ريختند و  در سوراخ ديگر چوبي  قرار مي‌دادند كه اين چوب حكم اهرم داشته و با دست مي‌چرخاندند. با حركت سنگ روئين دانه‌ها بين دو سنگ قرار مي‌گرفتند و نرم مي‌شدند بديهي است زير اين دو سنگ وسيله‌اي پارچه‌اي، مسي يا آلومينيومي قرار مي‌دادند كه دانه‌هاي پودر شده از اطراف در محفظه زيرين ريخته شود.

 یعقوب ( صمد ) کامجو

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۵۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین