جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۹ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5
قابل توجه فرماندار ویژه، شهردار، شورای شهر و نماینده مردم

جایگاه ویژه لارستان در حوزه پدافند غیرعامل

همزمان با هفته پدافند غیرعامل نگرشی بر لارستان در این راستا خالی از لطف نخواهد بود…  دفاع غیرغامل و یا غیرنظامی در مقابل  دفاع نظامي موضوعی است که از ابتداي…

همزمان با هفته پدافند غیرعامل نگرشی بر لارستان در این راستا خالی از لطف نخواهد بود…  دفاع غیرغامل و یا غیرنظامی در مقابل  دفاع نظامي موضوعی است که از ابتداي تاريخ وجود داشته و دنبال مي‌شده  امروزه از آن با نام پدافندغیرعامل نام برده می شود. با نگاهی دقیق تر می توان گفت: پدافندغيرعامل مجموعه ای از اقدامات غيرمسلحانه است كه موجب افزايش بازدارندگي، كاهش آسيب‌پذيري، تداوم فعاليت‌هاي ضروري، ارتقاء پايداري ملي و تسهيل مديريت بحران در مقابل تهديدات و اقدامات نظامي دشمن مي‌گردد و اصولا هر اقدام غيرمسلحانه اي كه موجب كاهش آسيب‌پذيري نيروي انساني، ساختمانها، تأسيسات، تجهيزات، اسناد و شريانهاي كشور در مقابل عمليات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافند غيرعامل خوانده ميشود.

در این میان بی شک شناسایی مراکز پر اهمیت و توجه بیشتر به آنها می تواند در ساختار توسعه بادیدگاه پدافندغیرعامل موثر واقع گردد. شاید بتوان گفت کلیه تأسيسات زیربنایی‌، ساختمان‌های حساس و شریان‌های اصلی و حیاتی کشور اعم از آنکه در دست مطالعه‌، اجرا و یا در حال بهره‌برداری می‌باشند و احتمال حملات نظامی دشمن علیه آنها وجود دارد می توانند مورد نظر باشند. این مراکز و تاسیسات می توانند به طورکلی به سه گروه زیر در فرآیند توسعه شهری تقسیم گردند:

 

    مراكز حياتي: مراکزی هستند که دارای گستره فعالیت ملی می‌باشند و وجود و استمرار فعالیت آنها برای‌کشور حیاتی است و آسیب یا تصرف آنها بوسیله دشمن باعث اختلال کلی در اداره امور کشور می‌گردد.

    مراكز حساس: مراکزی هستند که دارای گستره فعالیت منطقه‌ای می‌باشند و وجود و استمرار فعالیت آنها برای‌ مناطقی از کشور ضروری است و آسیب یا تصرف آنها بوسیله دشمن باعث بروز اختلال در بخشی از کشور می‌گردد.

    مراكز مهم: مراکزی هستند که دارای گستره فعالیت محلی می‌باشند و وجود و استمرار فعالیت آنها برای ‌بخشی از کشور دارای اهمیت است و آسیب یا تصرف آنها بوسیله دشمن باعث بروز اختلال در بخشی از کشور می‌گردد.

 

با ذکر نکته های بالا و توجه به این که منطقه لارستان یکی از مناطق وسیع در فارس و جنوب کشور بوده و نیز با توجه به نزدیکی آن به آب های حوزه خلیج فارس و احتمال تهدیدات نظامی و غیرنظامی دشمنان از سویی و  نزدیکی آن به منطقه پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان از سوی دیگر و همچنین وجود این منطقه به عنوان پل ارتباطی استان های جنوبی کشور، وجود ششمین فرودگاه بین المللی کشور در لارستان، حجم وسیع رفت و آمدها به کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس از طریق لارستان  و نهایتا مبدا مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر(با آمارهای کاملا قابل تامل)، این منطقه از لحاظ موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و لذا توجه به رویکرد پدافندغیرعامل در کلیه ساختارهای توسعه ای آن امری حیاتی و ضروری می باشد.

بی شک توجه به این مهم در نظر مسئولان شهرستان اعم از فرماندار ویژه، شهردار و شورای شهر و نماینده مردم باید این موارد مهم را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها خود مدنظر قرار دهند.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۷:۴۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین