شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۵ق.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

فراخوان میلادلارستان؛ مزایا و معایب حذف “سمپاد” را برای ما ارسال نمایید+فیلم دفاع رهبری از سمپاد

حدود دو سه هفته ای است که  طرح ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم به…

حدود دو سه هفته ای است که  طرح ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش در خصوص حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم به عنوان یکی از موضوعات داغ محافل فرهنگی،‌دانش آموزی و حتی دانشجویی مطرح شده و موافقان و مخالفان زیادی را نیز با خود به همراه داشته است.

اواخر مهرماه ۱۳۹۵ بود که رهبری معظم انقلاب در دیدار با نخبگان ضمن بیان اهمیت سمپاد اظهار داشتند در این خصوص گزارشهایی به بنده می رسد که خرسند کننده نیست. این سمپاد خیلی مهم است و مدارسی نیز که با نام سمپاد هستند متوقع به این اند که این سازمان خوب بچرخد…  … فیلم زیر را ببینید:

در این خصوص اوایل بهمن ماه۹۶  بود که مهدی نویداد دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت که  طبق مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش از سال تحصیلی آینده پذیرش دانش آموز درپایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی نخواهیم داشت اما دانش آموزان این مدارس تا فارغ التحصیل شدن به تحصیل خود در این مدارس ادامه می‌دهند.

وی افزوده بود: پس از فارغ‌التحصیل شدن دانش‌آموزان موجود در دوره متوسطه اول مدارس سمپاد و نمونه دولتی در ۳ سال آینده این مدارس حذف خواهند شد. بنابراین دانش‌آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند نباید نگران باشند.

اگرچه این موضوع از یک سو جای نگرانی برای دانش آموزانی که در حال حاضر در این مدارس درس می خوانند را باقی نمی گذارد،‌اما از سوی دیگر این علامت سوال را ایجاد می کند که چه عاملی باعث شده که “سمپاد”‌که به فرموده رهبری معظم انقلاب “خیلی مهم” است، این گونه بساطش برچیده شده و مجموعه آموزش و پرورش به روشهای دیگر انتخاب نخبگان مبادرت ورزد. روشهایی که هنوز تجربه آن در کشور شاید ناشناخته باشد. 

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش البته درباره اهمیت این تصمیم می‌گوید: “تاکید ما بر این است که جداسازی دانش‌آموزان اتفاق نیفتد و صاحبان استعدادهای برتر از خدمات آموزشی بیشتری در مدارس عادی برخوردار باشند و بر این اساس طرح شهاب موسوم به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر بیش از گذشته در دستور کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت و تلاش بر این است با توانمندسازی معلمان و تدوین برنامه‌های ویژه به این دانش‌آموزان خدمات بیشتری ارائه شود.

برخی از دانش آموزان محصل در این مدارس نظرات دیگری را مطرح نموده و این طرح و حذف سمپاد را خلاف عدالت اجتماعی عنوان می دارند،‌چرا که استعدادهای زیادی در این صورت بی استفاده خواهد ماند…

شاید بد نباشد تاریخچه ای کوتاه از سمپاد را هم در ادامه بخوانیم:

در سال ۱۳۵۵ دو مرکز آموزش موسوم به تیزهوشان توسط دکتر برومند و زیر نظر مستقیم کارشناسان آموزشی آمریکایی پایه گذاری شد. از انقلاب ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۶۶ این دو مرکز دخترانه (علامه حلّی) و پسرانه (شهید اژه‌ای) زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعّال بودند، امّا هر لحظه امکان تعطیل شدن این مراکز وجود داشت. آموزگاران این دو مرکز اغلب دانش‌آموزان همین مراکز در دوران قبل از انقلاب ۱۳۵۷ بودند.

هيئت‌ امناء اين‌ سازمان‌ در ۱۴ اردیبهشت سال‌ ۱۳۶۶ با درخواست‌ معاون‌ فرهنگي‌ – اجتماعي‌ نخست‌ وزير آقاي دكتر جواد اژه‌اي با حكم‌ نخست‌وزيرمنصوب‌ گرديد. در طول‌ سال‌ تحصيلي‌ ۶۶ تا ۶۷ بر اساس‌ جمعبندي‌ هيئت‌ امنای سازمان‌ به‌ درخواست‌ معاون‌ فرهنگي‌ اجتماعي‌نخست‌وزير – آقاي دكتر اژه‌اي – از نخست‌وزير‌ و با حمايت‌ رياست‌ محترم‌ جمهوري‌ وقت‌ و رهبر انقلاب حضرت آيت الله خامنه‌اي‌، با تصويب‌ ماده‌ واحده‌اي‌ درشورايعالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌، «سمپاد» جايگاه‌ مستحكمتري‌ پيدا نمود. بر اساس اين مصوبه وزير آموزش و پرورش رئيس هيئت امنای سازمان و آقاي دكتر جواد اژه‌اي علاوه بر عضويت علمي هيئت امنا به رياست سازمان انتخاب گرديدند.

«ماده واحده: به منظور تحقق هرچه بهتر امر شناسايي و پرورش استعداهاي درخشان كشور در سطوح مختلف تحصيلي از اين پس سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان به صورت سازمان وابسته به وزارت آموزش و پرورش اداره مي گردد. اساسنامه جديد سازمان با پيشنهاد هيات امنا فعلي سازمان به تصويب هيات وزيران خواهد رسيد. مصوبه یکصد و پنجاهمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی – ۶۷/۳/۱۰»

بر این اساس تعداد مراکز سمپاد افزایش یافته و تا سال ۱۳۷۱   به  ۵۸ مرکز راهنمایی و ۴۰ دبیرستان افزایش یافت. در سال ۷۲ با اضافه شدن ۸ مرکز جدید آموزشی از جمله مرکز آموزشی شهید بهشتی لار،‌ تعداد مراکز افزایش یافته و طبق آمارهای تا سال ۱۳۸۵ این سازمان دارای ۱۱۸ مرکز راهنمایی و ۱۱۶ مرکز دبیرستان بوده است. (منبع: پایگاه اطلاع رسانی سمپاد)

====================

فراخوان :‌

میلاد لارستان با توجه به موارد فوق و همچنین با توجه به اینکه سمپاد و حتی مدارس نمونه دولتی از عقبه قابل توجهی در لار برخوردارند،‌بر آن شد تا موضوع را به صورت فراخوان ارائه نظرات و نیز نظرسنجی کوتاه پیگیری نماید. دانش آموزان،‌فارغ التحصیلان،‌ معلمان،‌ فرهیختگان و هرکسی در این خصوص نظراتی دارد می تواند نظر خود را در بخش ارائه نظرات همین یادداشت و یا به آدرس پست الکترونیکی miladelarestan@gmail.com ‌ارسال نموده و یا به شماره همراه  ۰۹۱۶۴۸۷۷۰۴۴  تلگرام نماید. مطالب گردآوری شده در یادداشت جداگانه ای و در صورت اجازه با نام ارائه دهندگان مطلب منتشر خواهد شد. تلاش بر این است که جمع بندی ها طی گزارشی به دفتر نماینده مردم نیز که رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اند ارسال شود تا بتواند راهگشا باشد.

 

همچنین نظرسنجی تلگرامی میلاد لارستان نیز منتشر خواهد شد و می توان در آن شرکت نمود.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “فراخوان میلادلارستان؛ مزایا و معایب حذف “سمپاد” را برای ما ارسال نمایید+فیلم دفاع رهبری از سمپاد”

  1. یک دهه شصتی گفت:

    من از سال ۷۷ در فرزانگان لار درس خوانده ام و ۸۴ به دانشگاه رفته ام . کاملا مخالف با سیستم مدرسه تیزهوشان هستم . دوران راهنمایی در گیر و دار دغدعه های نوجوانی و بلوغ با حجم سنگین درس ها ، عملا نوجدانی و شادابی در ما خشکانده شد . مفاهیم درس ها در سال های بعد در دبیرستان تکرار میشد و عملا بیفایده بود . چرا مطالب هندسه دوم دبیرستان را بک دانش اموز دوم راهنمایی در کتا تکمیلی باید بخواند ؟؟
    اموزش ها در آن دوران فقط به کتاب ریاضی و فیزیک تکمیلی خلاصه میشد .نتیجه اش هجوم دانش اموزان به رشته ریاضی و فیزیک بود و خروجی اش مهاجرت نخبگان به دانشگاه های برتر امریکا و اروپا . و سیل عظیم مهندسین فارغ التحصیل از بهترین دانشگاه ها در شهرستانی فاقد هرگونه توسعه صنعتی . یا دل از شهر خود برکنی یا در گوشه تانه در کنج عزلت بمانی .
    تیزهوشان لار سال ها فقط ریاضی فیزیک داشت و بزرگترین خیانت برای لار بود . همه پزشکان جوان متخصص بیمارستان لار غیر بومی هستند . چرا ؟ چون از سال ۷۹ تا ۸۶ تیزهوشان پسرانه لار رشته تجربی نداشت و از دبیرستان دخترانه هم نهایتا سالی ۱_۲نفر پزشک شدند . خیانت عظیم و بی فکری باعث شد تمام بودجه خیرین لاری زیر دست متخصصان غیر بومی برود .

  2. […] یکی از مباحثی که چندی است در محافل علمی دانش آموزی کشور مورد توجه قرار گرفته مقوله ادامه فعالیت و یا حذف مدارس سمپاد(تیزهوشان) می باشد. موضوعی که از برگزاری آزمونها تا شرایط تفکیک و… آن هنوز هم با چالش مواجه بوده و هست.  اواخر مهرماه ۱۳۹۵ نیز بود که رهبری معظم انقلاب در دیدار با نخبگان ضمن بیان اهمیت سمپاد اظهار داشتند در این خصوص گزارشهایی به بنده می رسد که خرسند کننده نیست. این سمپاد خیلی مهم است و مدارسی نیز که با نام سمپاد هستند متوقع به این اند که این سازمان خوب بچرخد. میلاد لارستان چندی پیش در این زمینه فراخوان داده و از افراد مختلف درخواست نمود مزایا و معایب طرح حذف این مراکز آموزشی را بیان نمایند. (لینک فراخوان) […]

  3. لاری گفت:

    با سلام و خسته نباشید من هم تیزهوشان درس خوندم اونهم سال های اول تاسیسش ۷۳٫
    آره من بدتر از مدارس خاص ندیدم همش رقابت و تبیض .
    از روز اول مارو حسابی بالا بردن و تو گوشمون میخوندن شما زرنگید .شما مهندسا و پزشکان آینده هستین تا جایی که ماهم توقعاتم رفت بالا مثل الان که بچه ها میگن مهندس مهندس و بعداز فارغ التحصیلی بیکار دارن میگردن یا تو مغازه باباهاشون کار میکنند کاشکی اون زمان معلمان دلسوزمون میگفتن تربیت معلم خوبه که از روز اول استخدام میشید نه اینکه الکی تربیت معلم بزنند و بعد با زور اجبار خانواده برن .
    کاش از روز اول اصلا تیزهوشان نبود که ماهم با بقیه دوستانمان در مدارس عادی درس میخواندیم و اینهمه خرج کلاسهای خصوصی و و خرج مهمانی های علامه حلی نمیدادیم
    ای کاش و کاش و
    کاش افسوس که خیلی زود تر شد ما هم به بیکاران پیوستیم

  4. […] email Facebook whatsapp sms یکی از مباحثی که چندی است در محافل علمی دانش آموزی کشور مورد توجه قرار گرفته مقوله ادامه فعالیت و یا حذف مدارس سمپاد(تیزهوشان) می باشد. موضوعی که از برگزاری آزمونها تا شرایط تفکیک و… آن هنوز هم با چالش مواجه بوده و هست.  اواخر مهرماه ۱۳۹۵ نیز بود که رهبری معظم انقلاب در دیدار با نخبگان ضمن بیان اهمیت سمپاد اظهار داشتند در این خصوص گزارشهایی به بنده می رسد که خرسند کننده نیست. این سمپاد خیلی مهم است و مدارسی نیز که با نام سمپاد هستند متوقع به این اند که این سازمان خوب بچرخد. میلاد لارستان چندی پیش در این زمینه فراخوان داده و از افراد مختلف درخواست نمود مزایا و معایب طرح حذف این مراکز آموزشی را بیان نمایند. (لینک فراخوان) […]

  5. […] مزایا و معایب طرح حذف این مراکز آموزشی را بیان نمایند. (لینک فراخوان) حال با گذشت چند ماه از موضوع فوق،‌ میلاد لارستان […]

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین