شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۹ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

گفت و گو با رتبه اول هنرهای تجسمی جشنواره دانش آموزی «فرهنگ شهروندی»

رتبه اول هنرهای تجسمی نخستین جشنواره دانش آموزی «فرهنگ شهروندی»: دوست دارم که تصویرسازی هایم را در یک کتاب یا مجله به چاپ برسانم/ از مسئولان میخواهم شاخه های هنری…

رتبه اول هنرهای تجسمی نخستین جشنواره دانش آموزی «فرهنگ شهروندی»: دوست دارم که تصویرسازی هایم را در یک کتاب یا مجله به چاپ برسانم/ از مسئولان میخواهم شاخه های هنری را به عنوان یک صنف و شغل بپذیرند نه صرفا به عنوان یک سرگرمی.

به گزارش میلاد لارستان، راضیه جلالی زاده، دانش آموز ۱۷ ساله مقطع یازدهم رشته گرافیک در هنرستان فاطمه الزهرا (س) شهر لار است که در نخستین جشنواره فرهنگی هنری «فرهنگ شهروندی» ویژه جنوب استان فارس شرکت کرد و توانست رتبه اول را در زمینه هنرهای تجسمی از آن خود کند. جلالی زاده تا کنون نزدیک به ۲۰ اثر قابل توجه در حوزه هنرهای تجسمی تولید نموده است. روابط عمومی جشنواره، گفت و گویی با این دانش آموز هنرمند داشته که در ادامه می توانید بخوانید:

قبل از برگزاری این جشنواره نیز در مورد فرهنگ شهروندی اطلاعی داشتید؟
از قبل اطلاعات مختصری در این زمینه داشتم. به نظر من، فرهنگ شهروندی یعنی وظایفی که ما نسبت به دیگر شهروندان و نهادهای اجتماعی داریم. به عنوان نمونه ما باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم، به حقوق دیگر شهروندان احترام بگذاریم. در واقع، رعایت کردن قوانین جزو اولویت های مان باشد.

تا چه میزان از این قوانین آگاهی دارید؟
برخی از این قوانین را می شناسم. به عنوان نمونه در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی این را می دانم که با رعایت آن امنیت دیگران را به خطر نیندازیم، در شهر زباله نریزیم، برای رفت و آمد سعی کنیم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم تا هوای شهر آلوده نشود.

قبلا هم در جشنواره دیگری شرکت کرده بودید؟
در جشنواره هنرهای تجسمی که هر سال بین مدارس شهرستان برگزار می شود شرکت کرده ام که موفق شدم دو بار رتبه اول را به دست بیاورم؛ اما برای اولین بار بود که در جشنواره ای به این گستردگی شرکت می کردم.

از چند سالگی نقاشی کردن را آغاز کردید؟
از کودکی و خردسالی به نقاشی علاقه بسیار زیادی داشتم. به خاطر علاقه ای که به این موضوع داشتم به صورت سرگرمی نقاشی را شروع کردم. حتی زمانی که می خواستم انتخاب رشته کنم، گرافیک را انتخاب کردم چون به علاقه ام نزدیک تر بود.

آیا در زمینه نقاشی هم مطالعه دارید؟ با اصول آن نیز آشنا هستید؟
هر بار که به کتابخانه می روم از روی علاقه، کتاب هایی که در مورد اصول طراحی و نقاشی است را مطالعه می کنم.

اثری که با آن توانستید رتبه اول در بخش هنرهای تجسمی را به دست آورید در مورد چه موضوعی بود؟
این اثر در مورد کتاب و کتاب خوانی بود. هدفم این بود که دنیا را با کتاب و بدون کتاب نشان دهم تا بقیه بتوانند این دو جهان بینی را با هم مقایسه کنند و بدانند که با خواندن کتاب، دنیا بهتر و زیباتر می شود. در واقع، هر بار که می خواهم نقاشی بکشم موضوع اثر را به گونه ای انتخاب می کنم که می خواهم به دیگران بفهمانم این کار را انجام دهید یا آن ها را از چیزی منع کنم. البته بیش از هر چیزی، خودم باید به آن قضیه باور و اعتقاد قلبی داشته باشم. به همین دلیل چون علاقه بسیار زیادی به کتاب دارم و از بچگی هم خانواده برایم کتاب می خریدند این موضوع را انتخاب کردم. در واقع، هم علاقه داشتم و هم دغدغه ای است که در جامعه مغفول مانده است. سرانه مطالعه در کشورمان بسیار پایین است. خودِ من در روز به مدت نیم ساعت کتاب می خوانم و همیشه دوست دارم دیگران را نیز به این کار تشویق کنم.

چه مدت زمان را صرف تولید این اثر کردید؟
از اوایل آبان ماه شروع به طراحی و اجرای این اثر کردم و اواخر آذر ماه به پایان رسید.

امید داشتید که در بین این همه شرکت کننده در حوزه هنرهای تجسمی، نفر اول شوید؟
در آغاز چنین حسی داشتم اما زمانی که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شرکت کردم و آثار بقیه دانش آموزان را دیدم کمی ناامید شدم و با خودم فکر می کردم که بقیه آثار بهتر باشند.

پس رمز موفقیت شما در این جشنواره چه بود؟
موضوعی که برای تابلوی نقاشی ام در نظر گرفتم سعی کردم به روز، غیر تکراری و متفاوت باشد. در این مسیر گاهی اوقات ناامید می شدم اما باز ادامه می دادم.
آن گونه که همه می دانیم این جشنواره برای نخستین بار در سطح دانش آموزی در جنوب استان فارس از اعلان فراخوان به بعد دانش آموزان را با برگزاری کارگاه ها، خصوصا کارگاه های ”از ایده تا اجرا“ همراهی می نمود.

این کارگاه ها تا چه حد برای دانش آموزان موثر بود؟
این کارگاه ها بسیار مهم و تاثیرگذار بود چون در عین حال که دانش آموزان مطالب جدید یاد می گرفتند در جشنواره نیز با یک یا چند اثر هنری حضور داشتند و تجربه جدیدی را به دست آوردند. برگزاری کارگاه ها باعث می شد علاوه بر یادگیری موضوعات جدید، به انجام کارها نیز مشتاق تر شویم.

خود شما در این کارگاه ها شرکت داشتید؟

به دلیل مشغله زیادی که داشتم فقط توانستم در یکی دو کارگاه شرکت کنم. کارگاه های بسیار خوبی بود؛ چون در آن ما را با روشهای ایده پردازی آشنا می کردند. به ما آموزش می دادند که با دیدی متفاوت به پیرامون مان نگاه کنیم و ذهنیت مان را در مورد موضوعات مختلف به عینیت تبدیل کنیم.

سطح جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به اینکه این جشنواره برای نخستین بار و با این ابعاد در لار برگزار می شد بسیار خوب و گسترده بود. دوست دارم جشنواره ادامه پیدا کند و از این موضوع هم استقبال می کنم چون باعث می شود که بچه ها استعدادهایشان را بشناسند به عنوان نمونه ممکن است کسی در زمینه فیلم سازی شرکت کند بعد بفهمد که استعدادش در زمینه دیگری است.

فعالیت و شرکت در کارهای جانبی مثل شرکت در جشنواره ها، به درس هایتان لطمه ای نمی زند؟
مسلما اگر برنامه ریزی داشته باشیم، هیچ وقت لطمه ای به درس مان وارد نمی شود.

چه توصیه ای به کسانی که در جشنواره شرکت کردند و مقام آورده اند و کسانی که علیرغم توانایی های هنری در جشنواره ها شرکت نمی کنند دارید؟
کسانی که در جشنواره شرکت کردند و مقام آوردند را تحسین می کنم چون شرکت کردن در چنین جشنواره ای گامی بزرگ است. اما به آنهایی که در جشنواره شرکت نکردند می خواهم بگویم که اگر از این به بعد در هر جشنواره ای شرکت کنید چیزی را از دست نمی دهید بلکه تجربه است. بهتر است آدم ها شانس شان را در مراحل مختلف زندگی امتحان کنند. به جای اینکه تمام وقت مان را در فضای مجازی بگذرانیم و مشغول کارهای بیهوده باشیم به سمت تجربه های جدید برویم.

تا به حال از طریق تابلوهایی که کشیده اید کسب درآمد نیز کرده اید؟
خیر؛ اما در این فکر هستم که تابلوهایم را بفروشم. شاید الآن برایم یک رویا باشد اما دوست دارم که تصویرسازی هایم را در یک کتاب یا مجله به چاپ برسانم.

آیا برای برگزاری نمایشگاه برنامه ای دارید؟
تا به حال به این موضوع فکر نکرده بودم اما با توجه به اینکه در این جشنواره مقام اول را به دست آورده ام تشویق شده ام تا این کار را انجام دهم. خانواده هم همیشه همراهم بوده اند و راه را برای رسیدن به هدف هموار می کنند. چون می دانند که به این موضوع علاقه دارم همیشه حمایتم می کنند.

چگونه می توان جامعه را با هنر آشتی داد و به سمت آثار هنری جذب کرد؛ به عبارت دیگر، هنر را وارد زندگی مردم کرد؟
نمایشگاه های مختلف برگزار کنیم تا از این طریق مردم با آثار هنری آشنا شوند. البته اگر موضوعات این آثار، به روز و با دغدغه های مردم همخوانی داشته باشند تاثیر آن بیشتر می شود.

به عنوان کسی که از سنین کودکی نقاشی می کردید و در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت داشته اید، فضای هنری در لار را چگونه ارزیابی می کنید؟
اوایل، به هنر کمتر اهمیت می دادند اما الآن مدتی است که به کارهای هنری بیشتر اهمیت می دهند. به عنوان نمونه نمایشگاه های هنری بیشتری برگزار می شوند، از هنرمندان تقدیر می کنند و برای آثار هنری ارزش بیشتری قائلند.

آیا زمینه فعالیت هنری برای دختران و بانوان در شهر لار فراهم است؟
هنوز آن گونه که باید خیر.

چه توقع هنری از فضای فرهنگی لار دارید که تا به حال محقق نشده است؟
در لار، ناشران زیادی نداریم که تصویرسازی ها را در کتاب قصه ها و مجلات چاپ کنند و برای این کار باید به شهری دیگر رفت. همچنین، کلاس های آموزشی ای که در این زمینه برگزار می شوند بسیار کم اند.

چه انتظاری از مسئولان شهرستان دارید؟
از مسئولان می خواهم بیشتر به هنر و هنرمند اهمیت دهند یعنی برای هنر نیز به اندازه دیگر موضوعات ارزش قائل شوند چون در بیشتر مواقع هنر را دست کم می گیرند و این موضوع هنردوستان و هنرمندان را اذیت می کند. دوست دارم روزی برسد که هنرمند فقط از طریق هنرش کسب درآمد کند نه از راه های جانبی و مشاغل دیگر. از مسئولان میخواهم شاخه های هنری را به عنوان یک صنف و شغل بپذیرند نه صرفا به عنوان یک سرگرمی و کارهای حاشیه ای و غیر ضروری.

و حرف پایانی؟
از خانواده ام که همیشه پشتیبانم بودند و کمکم کردند و همچنین از تمام دست اندرکاران برگزاری جشنواره تشکر می کنم.

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱:۰۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “گفت و گو با رتبه اول هنرهای تجسمی جشنواره دانش آموزی «فرهنگ شهروندی»”

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین