پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۵ق.ظ
::آخرین مطلب 39 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2
عضو سابق شورای اسلامی شهر لار

میراث فرهنگی، یکی از مظلوم ترین ادارات در لارستان است

عضو سابق شورای اسلامی شهر لار با ابراز تأسف نسبت به فعالیت سودجویان اقتصادی در بافت تاریخی شهر لار برای تخریب اماکن تاریخی و تبدیل آن به مجتمع های تجاری…

عضو سابق شورای اسلامی شهر لار با ابراز تأسف نسبت به فعالیت سودجویان اقتصادی در بافت تاریخی شهر لار برای تخریب اماکن تاریخی و تبدیل آن به مجتمع های تجاری که اغلب آنها غیربومی هستند، گفت: یکی از مظلوم ترین ادارات در لارستان به لحاظ مکان، نیرو و بودجه میراث فرهنگی است.

به گزارش میلاد لارستان صمد کامجو در جلسه با مسئولان و فعالان میراث فرهنگی لارستان که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس برگزار شد در سخنانی با تأکید بر اینکه در شهرقدیم لار مکانی به عنوان بافت فرسوده وجود ندارد، اظهار داشت: تمام شهرقدیم بافت تاریخی است هرچند سازه هایی دچار تخریب شده باشد.

وی با بیان اینکه در طرح جامع و تفصیلی شهر لار هیچ نقطه ای به نام بافت فرسوده در نظر گرفته نشده است، افزود: اگر قرار باشد شهر را زیبا و بازسازی کرد، نباید به بهانه بازسازی شهر، بافت تاریخی شهر لار ضربه زده شود.

عضو سابق شورای اسلامی شهر لار با اشاره به اینکه قلعه های اژدهاپیکر و قدمگاه (طلسم کیانی) مربوط به پیش از اسلام است و اکنون به شکلی مخروبه در آمده است، تصریح کرد: هر تازه واردی که وارد شهر لار شود، قلعه اژدهاپیکر را در مقابل دیدگان خود می بیند اما متأسفانه این مکان در حا نابودی است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه گذشتگان با کمترین امکانات اقدام به ساخت بناهای عظیمی همچون بازار قیصریه و قلعه اژدهاپیکر کرده اند اما اکنون ما با این همه امکانات نمی توانیم از آن نگهداری کنیم، ادامه داد: متأسفانه از مشکلات پیش روی اماکن تاریخی عدم تعیین قطعی متولیان دولتی مثل شهرداری، اوقاف یا میراث فرهنگی بر آنها مشخص نیست و از طرفی بسیاری از آنها دارای مالکین خصوصی است.

کامجو با اشاره به اینکه مالکیت هر ۳ کاروانسرای موجود در اطراف بازار قیصریه خصوصی است، عنوان کرد: به دلیل بدرفتاری نامناسب با مالکین، اعتماد آنها به مسئولان از بین رفته است.

وی با ابراز تأسف نسبت به فعالیت سودجویان اقتصادی در بافت تاریخی شهر لار برای تخریب اماکن تاریخی و تبدیل آن به مجتمع های تجاری که اغلب آنها غیربومی هستند، گفت: یکی از مظلوم ترین ادارات در لارستان به لحاظ مکان، نیرو و بودجه میراث فرهنگی است.

عضو سابق شورای اسلامی شهر لار با بیان اینکه تعداد زیادی از آثار تاریخی  موجود در لارستان هنوز به ثبت نرسیده است، یادآور شد: این آثار با کمترین موانع قانونی در حال تخریب و تبدیل به خیابان و مراکز تجاری می شوند.

وی با ابراز تأسف از خلاء مسئول پایگاه بافت تاریخی شهر لار، ادامه داد: نیاز است فردی متعهد که در لار حضور داشته باشد به عنوان مسئول پایگاه بافت تاریخی شهر لار منصوب شود.

کامجو با اشاره به تأکید و برنامه های دولت برای توجه به موضوع گردشگری، خاطر نشان کرد: به دلیل پتانسیل های بالای لارستان در زمینه گردشگری، باید در این زمینه برنامه ریزی داشت و با مدیریت و فرهنگ سازی صحیح گام های مهم برداشت.

این دوستدار میراث فرهنگی با گلایه از تخریب آب انبارهای تاریخی شهر لار با مجوز برخی ادارات، اضافه کرد: تعداد زیادی از آب انبارها هنوز تأمین کننده آب بخش زیادی از مردم لارستان است که باید نسبت به حفظ آن تلاش کرد.

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “میراث فرهنگی، یکی از مظلوم ترین ادارات در لارستان است”

  1. ناشناس گفت:

    مرد همیشه و هر جا هر وقت و همه هر ها در هر صحنه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین