پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۴ب.ظ
::آخرین مطلب 15 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

ثبت کباب لاری در فهرست آثار ناملموس ملی!

کباب لاری بعنوان بخشی از فرهنگ مردم جنوب فارس و همچنین شیوه خاص پخت آن، قابلیت ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی را دارد. به گزارش میلاد لارستان با توجه…

کباب لاری بعنوان بخشی از فرهنگ مردم جنوب فارس و همچنین شیوه خاص پخت آن، قابلیت ثبت در فهرست آثار ناملموس ملی را دارد.

به گزارش میلاد لارستان با توجه به قدمت تاریخی که غذای سنتی کباب در شهرستان لارستان و جنوب فارس دارد و همچنین شیوه خاص پخت که مختص مردم این شهرستان است، برای ثبت در فهرست آثار ملی نیازمند تلاش جدی مسئولان اجرایی به ویژه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

کباب یکی از غذاهای محبوب مردم ایران است. جالب است بدانید این غذای خوشمزه ایرانی از زمان ناصر الدین شاه وارد ایران شده است. کباب که به دستور شخص ناصرالدین شاه پا به ایران گذاشت در واقع از دیار قفقاز به ایران آمده است که بعدها آشپزهای درباری شیوه پخت دستخوش تغییر میشود  و کباب امروزی به عنوان یک غذای کاملا ایرانی شناخته میشود. دیری نگذشت که این غذای درباری به غذای سنتی و بازاری تبدیل شد که خیلی زود در میان عموم محبوب گشت.

کباب در کشور ایران با توجه به ذائقه مردم و خوش ذوقی آنها دارای تنوع زیادی است که برخی از آن توانسته مرزهای جغرافیایی را پشت سرگذارده و در گستره وسیع تری مورد استفاده قرار گیرند. مشهورترین کباب های مورد استفاده ایرانیان را شاید بتوان کوبیده، جوجه، برگ، شیشلیک، بناب، گلپایگانی، سلطانی، بختیاری و غیره نام برد.

در این میان کباب لاری به ویژه در جنوب ایران، جنوب فارس و لارستان دارای شهرت و محبوبیت زیادی است. این کباب به جهت بو و طعم مناسب، دل هر انسانی را مجذوب خود می کند.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر ثبت کباب های «بناب و گلپایگان» در فهرست ناملموس ملی منتشر شد که بهتر است برای ثبت «کباب لاری»، این غذای خوشمزه در تاریخ به نام مردم لارستان، تلاش در جذب گردشگران و رونق اقتصادی، اقدامات مورد نیاز برای ثبت کباب لاری، از سوی مسئولان فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار ناملموس کشور انجام شود.

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “ثبت کباب لاری در فهرست آثار ناملموس ملی!”

  1. دلسوز گفت:

    مطمئن باشید با مسئولان که ما داریم اینم بنام شهر دیگه ثبت میشه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین