شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۳ب.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

برخورد با متخلفان غیرمجاز طب سنتی در لارستان

مدیر نظارت بردرمان دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: تنها پزشکان متخصص طب سنتی و پزشکان عمومی که ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی را گذرانده باشند قادر به طبابت سنتی هستند. به…

مدیر نظارت بردرمان دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: تنها پزشکان متخصص طب سنتی و پزشکان عمومی که ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی را گذرانده باشند قادر به طبابت سنتی هستند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی لارستان، دکتر مبشری مدیر نظارت بر درمان دانشکده با اشاره به اینکه یکی از بندهای ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید بر سیاست های کلی سلامت با توجه به شناسایی و تبیین این طب است اظهارداشت: مقام معظم رهبری در مورد طب سنتی تاکید کرده‌اند اما باید توجه داشت که این تاکید در راستای دستور و قوانین است.

وی با بیان اینکه طب سنتی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است خاطرنشان کرد: آنچه که باید به آن توجه داشت این است که تنها دو دسته از افراد می‌توانند امور طب سنتی و اعمال آن را انجام دهند.

دکتر مبشری تصریح کرد: طب سنتی یک طب تکمیلی بوده که باید زیر نظر پزشک انجام شود و معاونت طب سنتی وزارت در واقع وظیفه تایید آموزش‌های طب سنتی به پزشکان را عهده دار است.

وی با گلایه از برخی مراکز آموزشی که بدون مجوز لازم و رعایت قوانین به آموزش این طب مشغولند بیان کرد: تنها کسی می‌تواند طب سنتی و اعمال آن از قبیل حجامت را انجام دهد که یا متخصص طب سنتی باشد و یا پزشک عمومی که ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی این طب را گذرانده و مدرک خود را مورد تایید وزارت قرار داده است.

مدیر نظارت بر درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: هر فردی که بخواهد خارج از این موارد یادشده به انجام امور طب سنتی بپردازد قطعا خلاف قوانین بوده و با تقویت مدیریت نظارت بر درمان با او برخورد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که بخواهند در مورد طب سنتی، زیردست و همکار پزشک کار کنند، لازم است مدرک تحصیلی در یکی از شاخه های پیراپزشکی را داشته و پس از گذراندن دوره آموزشی و کسب مدرک مشغول به کار شوند.

دکتر مبشری با بیان اینکه در این مدت بدون اعمال نظارت لازم و ارائه هشدارها، تنها به تبلیغ این طب پرداخته شده گفت: کسی که پزشک نباشد نمی‌تواند تشخیص دهد که دارو یا درمانی که با طب سنتی انتخاب کرده با داروهاو یا بیماری های دیگر بیمار تداخل دارد یا نه که در صورت بروز تداخل می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه با توضیحات داده شده هیچ شخص غیر پزشکی نمی‌تواند مشغول طبابت سنتی شود تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند داروهای طب سنتی را با هم ادغام کرده یا به صورت ترکیبی تهیه و و تجویز کند چرا که داروهای طب سنتی دارای یک چک لیست مشخص از وزارت بهداشت است.

دکتر مبشری با اشاره به اینکه بسته بندی هر کدام از این موارد چک لیست مشخص است گفت: باید در نظر داشت که داروها باید دارای استاندارد بوده و نمی توان به صورت فله‌ای و یا دستی به فروش رساند چراکه شرایط نگهداری هر کدام متفاوت است و سبب تغییر در مواد آن می شود.

مدیر نظارت بر درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: نظارت بر درمان باید اقدامات لازم را در موارد خلاف قانون انجام دهد و قطعا الزام در رعایت قانون به نفع سلامت جامعه بوده و سبب می شود تا هر کسی به خود اجازه ندهد سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

وی با بیان اینکه به جز اندکی از مطب ها سایر اماکن انجام طب سنتی بدون مدرک و مجوز هستند افزود: گاهی اوقات دیده شده در اماکن کاملا غیر بهداشتی و نامناسب، توسط افرادی که هیچ مدرکی ندارند حجامت صورت می‌گیرد که این خود می‌تواند سلامتی مردم را تهدید کند.

دکتر مبشری با بیان اینکه رویت چنین مواردی غیر قابل چشم پوشی است گفت: نظارت بر درمان، بهداشت و بهداشت محیط باید نظارت کافی را بر این موارد داشته و اعلام می‌کنم که از این پس نظارت‌ها تشدید می‌شود.

وی با اشاره به ماده یک قانون تعزیرات مبنی بر اینکه موسسات پزشکی غیر مجاز که اشخاص فاقد صلاحیت تخصصی در آن مشغولند مرتکب جرم شده‌اند خاطرنشان کرد: در قانون آمده است که در برخورد با این موارد در مرتبه اول تعطیلی و ضبط کلیه اموال به نفع دولت، مرتبه دوم علاوه بر مرتبه اول جریمه نقدی و در مرتبه سوم علاوه بر مرتبه اول و دوم به مدت شش ماه تا یک سال زندان اعمال می شود.

مدیر نظارت بر درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان در پایان برای تشدید نظارت‌ها و تقویت سلامت جامعه، همکاری و هم افزایی نهادهای مختلف اجرایی و قضایی را خواستار شد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۷:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین