پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱ب.ظ
::آخرین مطلب 8 ساعت پیش | افراد آنلاین: 45

انجام عمل پیشرفته مجرای اشکی با روش آندوسکوپی در بیمارستان لارستان

با هماهنگي صورت گرفته توسط معاون درمان و با حضور دو پزشک متخصص دکتر محمد حسن ریخته‌گر متخصص چشم و دکتر محمدجواد ریخته‌گر متخصص گوش حلق و بینی در مرکز…

با هماهنگي صورت گرفته توسط معاون درمان و با حضور دو پزشک متخصص دکتر محمد حسن ریخته‌گر متخصص چشم و دکتر محمدجواد ریخته‌گر متخصص گوش حلق و بینی در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) و تشکیل تیم درمانی مشترک، بر روی بیماران با مشکل مجرای اشکی، این روش درمانی محقق شده است.

به گزارش ميلاد لارستان به نقل از دانشكده علوم پزشكي خدماتي بهداشتي درماني لارستان، اشک ریزی بیش از اندازه(یا همان اپیفورا)، اگر درمان نشود ممکن است باعث سلوليت و آبسه كيسه اشكي ودر نهايت آسيب به چشم و نیز آسیب به پوست حساس ناحیه ی پلک شود. یک چشم سالم، در حالت عادی برای جلوگیری از خشک شدن سطح رویی چشم، اشک تولید می کند. وقتی این اشک ها روی سطح چشم ترشح میشوند، با بسته شدن پلک بر روی تمام غشاء چشم پخش شده و به سمت سیستم خشکسازی چشم یا همان مجرای اشک و بینی(nasolacrimal) فرستاده میشوند.

اگر مجرای اشک گرفته باشد، ممکن است کیسه‌ی اشکی عفونت کند. این گرفتگی و عفونت احتمالی می تواند به همه‌ی قسمت های مجرای اشکی سرایت کند اما معمولا داخل کیسه ی نازولاكريمال(اشک و بینی) رخ میدهد.

وقتی مجرای اشکی- بینی شما مسدود میشود، به جز ریزش اشک از چشم، علائمی همچون تخلیه‌ی مداوم مخاط، التهاب و قرمزی گوشه‌ی داخلی چشم، و سوزش و خارش، و یا آسیب های دیگری بیمار را درگیر می نماید. این بیماری اغلب با یک سری آنتی بیوتیک بهبود پیدا میکند، اما عمل جراحی درمان دائمی و مطمئن‌تری است.

اگر کیسه اشک بخاطر گرفتگی مجرای اشکی دچار عفونت شده باشد، در این مورد عمل جراحی به شدت توصیه می‌شود.

راههای درمانی این نوع بیماری یک روش اکسترنال یا همان برش پوستی می باشد و روش دیگر آندوسکوپی می باشد این جراحی از سرخ شدن دوباره‌ی گوشه‌ی چشم و التهاب دردناک آن جلوگیری میکند

در این جراحی (با روش آندوسکوپی) که یک شیوه جدید درمانی محسوب می شود، برای عبور اشک از چشم به بینی، مسیر تازه ای به وجود می آورند.

در اکثر جراحی های آندوسکوپی خارجی از نوعی داروی بی حسی موضعی، و در برخی دیگر از آنها فقط از یک داروی بیهوشی معمولی استفاده می‌کنند.

عمل جراحی داخلی را اصولا دو جراح انجام میدهند ؛ یک متخصص جراحی چشم، و یک متخصص جراحی گوش و حلق و بینی. در این روش، گاهی باید دیواره ی جداکننده ی دو سوراخ بینی را صاف کنیم تا لوله ی آندوسکوپی بتواند به سمت یکی از سوراخ ها خم شود، در غیر این صورت خیلی به سختی میتوان این عمل را انجام داد.

بیشتر بیمارهایی که این عمل را انجام میدهند، همان روز مرخص میشوند اما تعداد خیلی کمی را هم ممکن است به مدت یک شب در بیمارستان نگه دارند.

و اما جایگاه این نوع عمل در سطح شهرستان لارستان در مرکز آموزشی درمانی لارستان چگونه است؟

با هماهنگي صورت گرفته توسط معاون درمان و با حضور دو پزشک متخصص دکتر محمد حسن ریخته‌گر متخصص چشم و دکتر محمدجواد ریخته‌گر متخصص گوش حلق و بینی در مرکز آموزشی و تشکیل تیم درمانی مشترک، بر روی بیماران با مشکل مجرای اشکی این روش درمانی جان تازه ای گرفت و با بیش از ۱۰۵مورد عمل جراحی از طریق عمل آندوسکوپی  بیماران را تحت عمل جراحی قرار دادند و از مزایای عمل آندوسکوپی که همان بهبودی زود هنگام ، ترخیص سریع بیمار،  نمایان نشدن جای زخم بر روی پوست که  به علت داخلی بودن عمل می باشد و کاهش درد، ورم و کبودی دور چشم  می باشد برخوردار شدند.

گفتنی است این نوع عمل در سراسر کشور و بالاخص در استان به طور محدود صورت می‌گیرد ولی با همت پزشکان متخصص شهرستان لارستان این مهم  در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) محقق شده است.

س- ۲۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۴:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین