جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱ق.ظ
::آخرین مطلب 9 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

شرح حالی از قلعه «فلک الافلاک» لرستان تا قلعه «اژدهاپیکر» لارستان+عکس

با مقایسه ای بین قلعه «فلک الافلاک» در لرستان و قلعه «اژدهاپیکر» در لارستان می توان تفاوت اهمیت دادن به آثار تاریخی و مزایای توجه به آن پی برد. به…

با مقایسه ای بین قلعه «فلک الافلاک» در لرستان و قلعه «اژدهاپیکر» در لارستان می توان تفاوت اهمیت دادن به آثار تاریخی و مزایای توجه به آن پی برد.

به گزارش میلاد لارستان، قلعه فَلَک‌الافلاک قلعه‌ای تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد در استان لرستان است. این بنا بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد و در نزدیکی رودخانه، در مرکز شهر قرار گرفته و چشم‌گیرترین اثر تاریخی و گردشگری در این شهر است. تاریخ ساخت این قلعه به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد.

این اثر ارزشمند تاریخی با همت و درایت مسوولان بازسازی شده و اکنون به محلی زیبا برای شهر خرم آباد درآمده است و توانسته سالیانه پذیرای جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی باشد که به تبع آن برکات اقتصادی و اشتغالزا برای استان لرستان و شهر خرم آباد به ارمغان آورد.

 

 

در موقعیتی تقریباَ مشابه در شهر لار، قلعه ای کهن با موقعیت جغرافیایی مناسب و در مرکز شهرقدیم لار، با نام اژدهاپیکر وجود دارد.

قلعهٔ اژدهاپیکر لارستان نیز همچون دو قلوی خود یعنی قلعه فلک الافلاک لرستان متعلق به دوره‌ ساسانی است. این قلعه بر روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر قدیم لار واقع است. در ضلع شرقی قلعه اژدها پیکر، بر روی یک سطح مرتفع مشرف به شهر، برج ننه نادر قرار دارد که یک بنای تاریخی سنگی است.

 

این اثر گرانبهای تاریخی سالهاست که به حال خود رها شده و همچنان در انتظار نیم نگاهی از سوی مسئولان است و امید می رود با تدبیر آنان قلعه اژدهاپیکر لار از مهجوریت بیرون بیاید و با مرمت این اثر باستانی، گردشگری در لارستان جان دوباره بگیرد.

یکی از شهروندان با انتشار پیامی که از روی دلسوزی است پیشنهاد داده تا با تشکیل صندوقی با عمران «صندوق عمران قلعه لار» توسط میراث دوستان با وجوه اندك همه دلبستگان به فرهنگ و ميراث تمدني لارستان کهن مبالغ لازم براي كاوش و بازسازی این اثر تاریخی فراهم شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین