جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵ق.ظ
::آخرین مطلب 15 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

علیشیر:برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی حوزه انتخابیه کارگروهی از 4 شهرستان تشکیل میشود

یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته محل بحث برخی محافل خبری بوده و جمعی از مهندسین لارستان را نیز با انتشار بیانیه‌هایی به واکنش نسبت به خود مجبور ساخت،‌ موضوع …

یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته محل بحث برخی محافل خبری بوده و جمعی از مهندسین لارستان را نیز با انتشار بیانیه‌هایی به واکنش نسبت به خود مجبور ساخت،‌ موضوع  تخریب یا مرمت بانک ملی لارنو  بوده است. داستانی که پس از بیان احتمال تخریب این بنای ۵۳ ساله (که به نحوی یادگار اوایل دوران پس از زلزله سال۱۳۳۹ نیز می باشد)   پای مسئول بانک ملی حوزه جنوب فارس را هم باز نموده و وی  در مصاحبه‌ای خبر تخریب را تکذیب کرد و از مرمت این اثر سخن گفت.

در همین راستا مصیب علیشیر رئیس دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در لارستان با بیان اینکه بناها بخشی از هویت شهری یک منطقه را نشان داده  و کهن سرزمین لارستان هم بسیار بناها و اماکنی دارد که باید حفاظت شوند اظهار داشت:  اگر مرمتی هم صورت می‌گیرد باید تحت نظر کارشناسان امر و مسئولین میراث فرهنگی این کار انجام شود تا منجر به تخریب اثر و از بین رفتن بخشی از هویت شهری ما نشود.

به گزارش میلاد لارستان وی در پاسخ به این  سوال که “اساسا برای جلوگیری از تکرار این‌گونه مسائل در کل حوزه لارستان،‌خنج،‌گراش و اوز چه باید کرد؟ ” گفت:‌ شاید آثار بی شمار دیگری در منطقه باشند که بدون سر و صدا در حال تخریب(طبیعی یا انسانی) بوده و اگر این آثار در مناطق دیگر کشور وجود می داشت تا کنون فرآیند ثبت ملی آنها نیز در دستور کار قرار گرفته بود.

بر همین اساس نظر نماینده مردم این است که  کارگروهی متشکل از مسئولین و کارشناسان میراث‌فرهنگی،‌ مهندسین و معماران شهری و سایر افراد مرتبط  تشکیل شود تا ضمن شناسایی تمامی بناها و اماکن شهری که نشانگر هویت حوزه انتخابیه در ۴ شهرستان است،  در جهت حفظ و بازسازی و مرمت آن‌ها برنامه‌ریزی صورت پذیرد.

علیشیر در توضیح این کار اظهار داشت:‌ طبق قوانین میراث فرهنگی، یک بنای تاریخی در صورتی ثبت خواهد شد که تا قبل از آن مرمتی در بنای مذکور صورت نگرفته باشد. بر همین اساس و با فرآیند شناسایی ابنیه تاریخی منطقه در حوزه انتخابیه،‌ علاوه بر جلوگیری از تخریب غیرکارشناسی بناها،‌ اگر بنایی به مرمت نیز نیاز داشته باشد، این امر  با اصول کارشناسی انجام خواهد پذیرفت تا برای ثبت آثار در آینده هم مشکلی ایجاد نگردد.

علیشیر در پایان بیان داشت: کارگروه فوق با همکاری دفاتر مهندس حسین زاده در ۴ شهرستان در آینده ای نزدیک تشکیل خواهد شد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۵۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “علیشیر:برای جلوگیری از تخریب بناهای تاریخی حوزه انتخابیه کارگروهی از 4 شهرستان تشکیل میشود”

  1. بریزی گفت:

    امیدوارم منظورتان بناهای لار و گراش فقط نباشد به روستاها و آثار چهارصد ساله هم سری بزنید .جمشید جعفر پور که فقط برای بازار قیصری و قبر ننه نادر بودجه جذب کرد و بی خیال بقیه آثار تاریخی شد
    #کاروانسرای چهارصد ساله شاه عباسی بریز

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین