جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

لارستان را مقصد سفر کنیم نه راه عبوری؛ پیشنهادهای کاربردی و قابل اجرا تا پیش ازنوروز

یکی از فعالیتهای مهم در راستای توسعه اقتصادی منطقه که به نظر مغفول مانده می آید، توجه بیش از پیش به صنعت گردشگری و توسعه آن است.  گردشگری از جمله…

یکی از فعالیتهای مهم در راستای توسعه اقتصادی منطقه که به نظر مغفول مانده می آید، توجه بیش از پیش به صنعت گردشگری و توسعه آن است.  گردشگری از جمله بخشهای حوزه خدمات در اقتصاد است که به سبب نیاز سرمایه گذاری محدود و اشتغال زائی و درآمد فراوان، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. گردشگری دارای زمینه ها و انواع مختلفی است: طبیعت گردی، گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگری مذهبی، گردشگری خرید، گردشگری سلامت و … .

منطقه لارستان بزرگ بواسطه بسترهای متعدد و مناسب، توان رشد و توسعه در بسیاری از این حوزه ها را دارد. اما برخی از این حوزه ها مستلزم سرمایه گذاری اولیه و یا صرف زمان است. گردشگری تاریخی مستلزم مرمت ابنیه و آثار است و گردشگری سلامت نیازمند توسعه خدمات پزشکی.

لیکن لارستان در بخش «گردشگری خرید» دارای پتانسیل ویژه است. با توسعه این نوع از گردشگری، امکان رونق در دیگر انواع گردشگری هم فراهم می شود (مثل دبی و قشم و…). در این راستا دو موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد:

۱)  در ایام عادی سال، مراجعین اصلی به شهرهای مهم منطقه، ساکنین روستاها و شهرهای اطراف هستند. در تعریف جهانی گردشگری، آنها نیز گردشگر محسوب می شوند. تامین بستر لازم برای افزایش جذابیتها در مراکز مراجعات (مثل لار)، تامین زمینه های اقامت و استقرار، کمک به افزایش طول مدت ماندن در شهر، خوشروئی با مشتریان و تقویت زیرساختهای شهری مورد نیاز مراجعان (فضای سبز و محلهای استراحت کوتاه در مجاورت بازارها، سرویسهای بهداشتی و نمازخانه ها، غذاخوریها و…) باید مورد توجه قرار گیرد. به این نکته توجه شود که در این نوع گردشگری، رابطه روستاها با شهر لار مانند رابطه لار با شیراز است. همان اقداماتی که شیراز برای جذب بیشتر از شهرستانها انجام داد، ما باید در خصوص روستاها و مناطق همجوار در پیش بگیریم.

۲)  سالانه در ایام نوروز قریب ۸۰۰ هزار اتومبیل با چندین سرنشین، از لارستان عبور می کنند و مقصد اغلب آنها جزیره قشم است و هدف از سفر ایشان، عمدتا خرید است. این در حالی است که لارستان در برخی کالاها قدرت رقابتی در برابری قیمت با قشم را دارد. لذا اگر بتوان تبلیغات موثری جهت ترغیب مسافران به ورود به شهر و بازدید از بازارها انجام داد، ضمن رونق بازارها و توجیه یافتن ساخت مجتمعهای تجاری متعدد، امکان معرفی اماکن تاریخی و فرهنگی و همچنین، غذاهای محلی و آداب و سنن منطقه فراهم خواهد شد و متعاقبا، امکان اقامت بیشتر و بازدید از دیگر مناطق لارستان نیز فراهم می آید. اگر چنین روندی دو تا سه سال ادامه یابد، می توان امیدوار بود که لارستان بعنوان «مقصد سفر» انتخاب شود، نه محلی جهت «عبور یا توقف کوتاه».

در این راستا مجموعه اقدامات زیر توسط اعضای مجمع فرهیختگان پیشنهاد شده و  پیگیری اداری و اجرائی خواهد شد.  اقدامات لازم به شرح زیر است:

الف)  با توجه به رونق فضاهای مجازی و همه گیر بودن آن، و سرعت انتشار محتوا و همچنین، هزینه اندک آن، کانالی در تلگرام و صفحه ای در اینستاگرام تشکیل شود و به کمک عکاسان علاقمند و هنرمند منطقه، تصاویر و توضیحات اماکن زیبا و قابل بازدید تاریخی و فرهنگی، تصاویر بازارهای مهم، تصاویر غذاهای محلی و سوغاتیها و رستورانهای شهر، کافی شاپها، تصاویر اماکن اقامتی و داروخانه ها و درمانگاهها و سایر ملزومات مسافران در آن قرار گیرد و لینک آدرس هر کدام نیز در ذیل آن قرار گیرد. ثبت تصاویر در گوگل مپ، توضیحات آثار و اماکن و غذاها و… در دانشنامه ویکی پدیا، ثبت توضیحات سفر به لارستان در سایتهای مخصوص سفر مثل trip advisor، درج بدون هزینه راهنمای سفر به لارستان در روزنامه های پر تیراژ کشور بعنوان یک محتوای آموزشی و سرگرمی و… نیز باید در دستور کار کارگروه قرار گیرد.

 

ب) یک فراخوان عمومی انجام بشود که اولا اگر فضای جذاب دیگری می شناسند معرفی کنند تا به صفحات گردشگری لارستان اضافه شود و ثانیا با توجه به اینکه بسیاری از لارستانیها دوستانی در خارج از لارستان دارند و یا آنکه عضو گروههای غیر لارستانی هستند، همچنین، لارستانیهای ساکن شهرهای دیگر و حتی خارج کشور، دانشجویان خارج از لارستان و… در قالب این پویش و فراخوان مردمی با عنوان احتمالی «لارستان را باید دید» نسبت به نشر و توزیع تصاویر دیدنی منطقه با لینک کانال و پیج نامبرده، اقدام گردد.

ج) با توجه به آنکه در گردشگری خرید، بجز مغازه داران خرد، سود اصلی به سازندگان مجتمعهای تجاری بزرگ می رسد و مغازه های ایشان فروش بهتری خواهد یافت، از سوی شهرداری و شورای شهر از ایشان خواسته شود تا نسبت به هزینه کرد تبلیغات گردشگری خرید در منطقه، سهم خود را ادا کنند. بدین صورت که تعدادی از تابلوهای تبلیغاتی شهر شیراز (واقع در مسیر عبور و تابلوهای اماکن تاریخی و دیدنی پر بازدید این شهر) را برای ایام نوروز اجاره نمایند و با یک فرمت و شعار مشترک (مثلا: خرید از لارستان؛ ارزانتر از قشم)، به تبلیغ اماکن دیدنی، سوغاتیها، غذاهای محلی و بازارهای مهم منطقه اهتمام ورزند. در این تابلوها لینک کانال و صفحه تبلیغات گردشگری لارستان (بند ۲) درج شود تا در طول مسیر با جاذبه های منطقه آشنا شوند. در مسیر جاده های منتهی به شهر لار و همچنین در ورودی شهرها و روستاهای مابین راه، با هماهنگی اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری و شورای شهرستان، داربست و بنرهای تبلیغاتی نصب شود. این اقدام قابل تعمیم به شهرهای بندرعباس و قشم و جاده بازگشت نیز هست. هدف آن است که مسافران برای ورود به شهر و بازدید از بازارها و اقامت ترغیب شوند.

د)  برای توسعه گردشگری باید اتکا را از یک نقطه برداشت و محور یا پهنه گردشگری تشکیل داد. لذا با توجه به اینکه شهر لار می تواند مهمترین توقفگاه مسافران باشد؛ برای آنکه گردشگران عبوری مدت بیشتری را در منطقه اقامت و توقف نمایند لازم است که به دیگر شهرها و روستاهای منطقه نیز مراجعه نمایند. بدین منظور بنرهای تبلیغاتی سایر اماکن دیدنی و بازارهای منطقه و شهرهای همجوار (گراش و اوز و خنج و جویم و بنارویه و بیرم و بستک و بندرلنگه و…) را نیز باید در مدخل ورودی شهر لار و در اماکن پر بازدید شهر نصب شود. این اقدام سبب تقویت حس برادری و اتحاد منطقه ای نیز خواهد شد.

ه) ترغیب گردشگر جهت ورود به داخل شهر اولین گام است. پس از آن، کار اصلی آغاز می شود: خدمات مناسب، خوش خلقی، قیمت مناسب، ثبت خاطرات خوب و… . بدین منظور باید با هماهنگی اصناف، برگه های راهنما تهیه و در میان مغازه داران توزیع شود. حسن خلق، ارزان فروشی، ارائه کالای با کیفیت و متفاوت و خاص و… باید مدنظر باشد. رستورانها حتما فضای تمیز و غذاهای ترجیحا محلی سرو نمایند و کباب لاری و… را بعنوان پیشنهاد، عرضه کنند. مغازه ها همگی در این ایام باز باشند. این عزیزان نیز در انتشار و تبلیغ کانال و پیج گردشگری کمک نمایند و در ورودی مغازه ها و در محل قابل رویت مشتریان، آدرس لینک این صفحات را نصب نمایند. عرضه محصولات ویژه و غذاها و میوه ها و صنایع دستی مختص منطقه در اولویت کسبه باشد. شهرداری نیز همچون سالهای گذشته فضاهای سبز و سرویسهای بهداشتی و کمپهای اقامتی و… را تجهیز نماید. در صورت لزوم، امکان معرفی منازل قابل اجاره دادن، در ورودی شهر فراهم آید و بانک اطلاعاتی از این خانه ها تهیه شود. از گروههای مردم نهاد و علاقمند به گردشگری بعنوان راهنمای مسافران، در اماکن دیدنی استفاده شود. داشتن برنامه های مفرح و جشنهای شبانه نیز می تواند کمک کننده باشد.

برای توسعه گردشگری و استفاده از ظرفیتهای مغفول مانده منطقه، باید همگی دست در دست هم دهیم.

لینک عضویت در مجمع فرهیختگان:

https://t.me/joinchat/BjfOqEM4vIDEykbikiqb-A

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۸:۳۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “لارستان را مقصد سفر کنیم نه راه عبوری؛ پیشنهادهای کاربردی و قابل اجرا تا پیش ازنوروز”

  1. مهرداد عزيزي گفت:

    متاسفانه بازارهاي لارستان ارزانترين بازار در ايام نوروز نسبت به بازارهاي بندر و قشم و دهشيخ و …ميباشد ،اما بدليل تعطيلات گسترده ي بازار حدود هفت روز عيد و نيمه تعطيل بودن در مابقي روزهاي عيد انچنان شناخته شده نيست .

  2. ابوذر سوری گفت:

    ۱. منطقه لارستان کهن با عقبه تاریخی و فرهنگی چه از لحاظ کیفیت و چه کمیت( بعد از شیراز دارای بیشترین تعداد آثار ثبتی در استان فارس است) دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی است بنابراین پتانسیل بسیار بیشتری در گردشگری فرهنگی و تاریخی دارد تا خرید…
    ۲. مسیر لار_ اوز _ خنج جز شش محور اصلی گردشگری در استان فارس است که دلیل این نیز وجود آثار تاریخی فراوان در این مسیر است….
    ۳. سال هاست که مردم جزایر قشم و کیش رو به عنوان مقاصد گردشگری خرید میشناسند و رقابت با این دو جزیره و تغییر ذهنیت مردم کاری بس دشوارتر از معرفی لارستان کهن به عنوان قطب گردشگری تاریخی و فرهنگی جنوب کشور است…
    ۴. منطقه لارستان بزرگ به آب های آزاد متصل نیست که بتواند تمامی اجناس مورد پسند مردم را شخصا و بدون هزینه وارد نمایند بنابراین ناگزیر است تا این اجناس را با قیمت بالاتر نسبت به جزایر‌ و بندرگاه ها به فروش رساند به دلیل هزینه های حمل و نقل و ورود دلالان ….
    ۵. بهتر می بود که میگفتید لار را به عنوان مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی تبلیغ کنیم و با ورود گردشگر، اجناسی که از لحاظ قیمت با جزایر می تواند رقابت داشته باشد را معرفی نماییم نه بالعکس…..
    ۶. با تمامی‌ این تفاسیر ای کاش برای سیاست گذاری در زمینه گردشگری همچون کارهای تخصصی مثل پزشکی و معماری و …که هیچ کس به جز متخصصین آن حوزه ها در اون ورود نمی کنند، در زمینه گردشگری نیز کار به افراد متخصص و تحصیلکرده در این زمینه می سپردند چرا که خواه ناخواه گردشگری رشته ای مستقل و دانشگاهی است که برای سیاست گذاری در این زمینه کار خود را آغاز نموده است….
    سپاس از توجه تون، کارشناس ارشد مدیریت و برنامه ریزی گردشگری

  3. علی رضا لاری گفت:

    متاسفانه درروز های عید و حتی بعداز ظهرروز های عادی مغازه های لار تعطیله و کسانی که از شهرهای اطراف آمده اند در گوشه ای کز کرده اند و منتظر باز شدن مغازه ها و هنوز غروب نشده دوباره مغازه ها تعطیل.

نظر سنجی

به نظر شما مهمترین موضوع در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه گدام می باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین