شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۳ق.ظ
::آخرین مطلب 10 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2
سلسله مطالب خريد با تعصب كالاي ايراني(4)

نقش رسانه های منطقه در معرفی تولیدی های بومی

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را (سال حمایت از کالای ایرانی ) نامگذاری و همه آحاد ملت را به خرید کالای ایرانی ترغیب و تشویق نمودند. این نامگذاری ها…

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را (سال حمایت از کالای ایرانی ) نامگذاری و همه آحاد ملت را به خرید کالای ایرانی ترغیب و تشویق نمودند. این نامگذاری ها که سال هاست مورد توجه معظم له می باشد یک نگاه منطقی به ظرفیت های داخلی کشور در زمینه اقتصادی است. در سنوات گذشته نیز بیشتر نامگذاری ها پیرامون مسائل اقتصادی تولید اشتغال و… بوده است. در پیام امسال علاوه بر مسوولان ، مردم را نیز مخاطب اصلی و به عنوان مجریان این شعار قرار دادند تا همه با تعصب و افتخار از کالای ایرانی حمایت نمایند که خروجی آن برای کشور خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی ، اشتغال برای جوانان ، کم اثر و بی اثر کردن تحریم های دشمن ،، و…. خواهد بود.

 اگر به توان فنی مهندسان و کارگران ایرانی اعتماد داریم باید در شرایطی که دشمن از حربه فشار و تحریم اقتصادی استفاده می کند ما نیز به وظیفه خود عمل نموده و با مصرف کالای ایرانی صاحبان سرمایه و کارگران را به ادامه کار بهتر با بازده بیشتر ترغیب و حمایت نماییم و از طرفی انتظار به حق مردم است که تولید کنندگان نیز با افزایش کیفیت و کاهش قیمت اجناس و اقلام خود ، استفاده از کالای داخلی را به یک فرهنگ عمومی تبدیل نمایند.

تعبیر جالب رهبری در خصوص حمایت از کالای داخلی این بود که اگر جوان ایرانی و مردم با تعصب به موضوع تولید داخل نگاه کنند ، همچنانکه از تیم قرمز یا آبی یا فلان تیم خارجی مثلا رئال مادرید حمایت می کنند یقینا تولید داخل رونق خواهد گرفت و بسیاری از مشکلات جامعه مرتفع خواهد شد البته این موضوع را هم یادآور شدند که تولید کنندگان نیز موظفندکالای تولیدی خود را با بهترین کیفیت به مردم تحویل دهند .

با این مقدمه موضوع این نوشته نگاهی به اقلام تولیدی منطقه دارد تا در ابعاد کوچکتر موضوع تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد.

در شهر لار و مناطق همجوار و در شهرک های صنعتی ،اقلام تولیدی بسیار خوبی وجود دارد که اغلب همشهریان یا از آن بی خبرند یا تمایل چندانی به خرید آن ندارند البته دلایلی دارد که باید توسط مسوولان مربوطه و متخصصان امر، آسیب شناسی و بررسی شود. به نمونه ای اشاره می کنم : در این شهرستان کارخانه تولید لبنیات خصوصا شیر ، ماست ، دوغ و… فعال هستند اما در برگزاری جشن ها و مراسم اغلب از محصولات سایر شهرستان ها استفاده می کنند؛‌ با یکی از صاحبان رستوران ها در این زمینه صحبت کردم که چرا از تولید شهرلار استفاده نمی کنید پاسخ داد قیمتی که تولید کننده های لار به ما پیشنهاد داده اند گران تر از سایر شهرستان ها است. این یکی از موضوعاتی است که متولیان امر باید به آن توجه نمایند.

عدم تبلیغات کافی از سوی تولید کنندگان نیز مزید بر علت می باشد که انتظار می رود تولید کنندگان، بخش تبلیغات را هزینه قلمداد نکنند .در شهر لار و منطقه لارستان بزرگ رسانه های متعددی (روزنامه یا هفته نامه و گاهنامه ) منتشر و تعداد قابل توجهی از سایت های خبری که اخبار منطقه را آنلاین در اختیار همشهریان و لارستانی های سایر مناطق قرار می دهند فعال می باشند . این ظرفیت ها نقطه قوتی است که می تواند محرک توسعه اقتصادی منطقه باشد ازاین نشریه ها و سایت ها انتظار می رود در مسیر حرکت مردم به تولیدی شهرستان ها توجه ویژه نمایند تا علاوه بر اشتغال جوانان ،شاهد رونقی در بخش تولید باشیم به عنوان پیشنهاد این نشریه ها می توانند با بررسی همه جوانب، صفحه ای از نشریه خود را به این موضوع اختصاص دهند بدیهی است متولیان امر و کارشناسان بهتر می توانند این موضوع را تحلیل نموده و راهکارهایی برای معرفی بهتر کالاها ارائه نمایند .به عنوان نمونه :

۱) معرفی کالاهای تولیدی منطقه به مردم : در این شهر و شهرستان های مجاور کارگاهها و کارخانه های تولیدی متعددی وجود دارد که مشتمل بر تولید پوشاک ، موادغذایی ، بهداشتی ، صنایع دستی ،بعضی از لوازم خودرو و لوازم خانگی و… است و نیازمند معرفی و حمایت همه مردم می باشد.  بدون تردید اگر مدیران مسوول رسانه ها تصمیم بگیرند و با معرفی مواد تولیدی و اطلاع از کم و کیف جنس تولید شده ، سلیقه مردم به خرید کالای تولیدی بومی تغییر دهند، ضمن رونق گرفتن تولیدی ها ، تعداد بیشتری از نیروهای بومی جذب بازار کار خواهند شد.

این نشریه ها اگر طبق یک زمان بندی و در هر شماره مخاطبین خود را به خرید کالای این منطقه ترغیب کنند تحرک خوبی را در آینده شاهد خواهیم بود. البته این بدان معنی نیست که مردم تولیدی سایر شهرستان های کشور را خریداری نکنند که این نه شدنی است و نه چنین انتظاری از مردم می رود. اصل رقابت پذیری در تولیدی ها نباید فراموش شود چه بسا بعضی از کالاهایی که در این شهرستان تولید می شود کیفیت چندانی نداشته باشد که در صورت حضور یک رقیب جدی از سایر نقاط کشور ، تولید کننده بومی به سمتی حرکت می کند که با افزایش کیفیت و کاهش قیمت اقلام تولیدی ، نبض بازار را در دست گرفته و رقابتی سالم را در بازار شاهد باشیم .

۲) انتظار دیگری که از رسانه های منطقه می رود تشویق سرمایه گذاران به سوی ایجاد کارخانه هایی است که می تواند چهره اقتصادی منطقه را متحول نماید.  البته این منطقه از دیر باز مرکز تجارت و بازرگانی بوده به گونه ای که علاوه بر واردات نیازمندی های مردم ، بعضی از اقلام نیز به سایر نقاط کشور و دنیا صادر می شده است.

با نگاهی به گوشه و کنار شهر لار و حتی بعضی شهرستان های همسایه مشاهده می شود اغلب سرمایه گذاری ها در جهت ایجاد مراکز تجاری است که تاثیر چندانی در رونق اقتصادی این شهرستان ندارد و باید برای آن چاره اندیشی کرد .

در همین شهر لار دو بازار عمده در شهر قدیم و شهر جدید وجود دارد و در سال های اخیر چندین مرکز تجاری ساخته شده و یا در حال ساخت می باشد که در بیشتر آنها یا مغازه ها بلا استفاده است و یا بعضا گردش مالی چندانی ندارند حال اگر این سرمایه ها به سمت ایجاد مراکز تولیدی پیش برود( هر چند مشکلات پیش رو کم نیست )منطقه از حالت تجاری صرف خارج و با ایجاد کارخانه ها می توان لارستان رابیش از پیش معرفی کرد.تشویق و ترغیب سرمایه داران به سمت ایجاد کارگاههای تولیدی هر چند ساده نیست ولی شدنی و امکان پذیر است .

۳)  همکاری صاحبان مراکز تولیدی و نهادهای مسوول با نشریات منطقه : اگر واقعا خواهان معرفی بهتر کالای خود هستیم باید علاوه بر هزینه هایی که بطور معمول انجام می دهیم بخشی نیز برای تبلیغات بهتر و بیشترکالای خود اختصاص دهیم بدیهی است.  هرچند در ابتدا برای تبلیغات یک هزینه ای می شود اما با افزایش تقاضا تحرک بیشتری در تولید بوجود خواهد آمد و در زمان کوتاهی جبران هزینه های انجام شده را خواهد کرد .البته ذکر این نکته نیز ضروری است که باید مدیران مسوول نشریات در معرفی تولیدی های منطقه در حد امکان همکاری نمایند تا با حداقل دریافتی تولید کننده نیز برای معرفی کالاهای خود در دفعات بعدی انگیزه بهتری داشته باشد . به عبارتی ساده تر تعرفه تبلیغات را برای تولید کننده ها کاهش دهند .

۴) معرفی کالاهایی که در حال حاضر در سایر نقاط خریدار دارد در اولویت قرار گیرد :  بعضی از اقلام تولیدی اگر چه در این شهرستان تولید می شود اما به دلیل عدم تبلیغات مناسب در این شهرستان خریدار کمتری دارد که در این میان بعضی از تجار و کسبه نیز از خرید کالای بومی خودداری می کنند اما در سایر شهرستان های همجوار طرفداران خوبی دارد .این ظرفیت را می توان با معرفی بهتر کالا و نیز ترغیب تجار و کسبه به انتخاب کالای تولیدی منطقه ، اشتغال بیشتری ایجاد نمود و ساکنین این شهرستان نیز به خرید این کالاها ترغیب خواهند شد.

۵) نمایندگی صدا و سیمای فارس : این ظرفیت در نمایندگی صدا و سیمای فارس در معرفی کالاهای بومی منطقه وجود داشته و می تواند نقش سازنده ای را ایفا کند و با همان نگاه فرصت هایی را برای تولید کننده های بومی فراهم نماید .بعضی از اقلام تولیدی این شهرستان قابل رقابت با برندهای مشهور در کشور هستند که می توان خارج از استان نیز بازار یابی نمود .

یادداشت: غلامرضا حامد پور

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۷:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین