
دهها سال است که جادههای مرگ لارستان، کابوس خانوادههاست. اکنون با فعال شدن همزمان تمام پروژهها و وعده تزریق بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی، آیا این تراژدی پایان خواهد…
دهها سال است که جادههای مرگ لارستان، کابوس خانوادههاست. اکنون با فعال شدن همزمان تمام پروژهها و وعده تزریق بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی، آیا این تراژدی پایان خواهد یافت؟
به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس، برای ساکنان جنوب کشور و فعالان اقتصادی که نبض تجارتشان به کریدور شمال-جنوب وابسته است، نام محورهای لارستان تداعیگر دوگانهای تلخ است: از یک سو، مسیری استراتژیک برای حملونقل کالا و مسافر، و از سوی دیگر، نمادی از توسعه نامتوازن و پروژههای نیمهتمامی که سالهاست قربانی میگیرند.
طرح چهارخطه کردن این محورها قرار بود پاسخی به این نیاز مبرم باشد؛ طرحی که بر پایه دو اهرم بودجه ملی و پیگیری مستمر بنا شده بود.
اما امروز، در میانه سال ۱۴۰۴، با وجود پیشرفتهای مقطعی، بخشهایی از این جادهها همچنان دوطرفه و خطرناک باقی ماندهاند. چه شد که این پروژه ملی به یک انتظار طولانی و فرسایشی بدل شد؟
بودجه قطرهچکانی در برابر اقیانوس نیاز
فلسفه اصلی ارتقای این محورها، ایجاد یک بزرگراه امن و سریع برای تسهیل ترانزیت و کاهش سوانح بود.
اما حلقه مفقوده این زنجیره، همواره تخصیص اعتبارات پایدار و متناسب با حجم پروژه بوده است. این چالش ساختاری، پروژهها را با سرعتی کمتر از حد انتظار مواجه کرد.
سجاد میرزایی، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، در تشریح کامل وضعیت این پروژه ملی به خبرنگار فارس میگوید: «محور جهرم_لار_بندرعباس، از تمام این محور ۲۰۰ کیلومتر در حوزه لارستان است که احداث باند دوم آن از پروژههای ملی است و در ردیف بودجه قرار دارد و هر سال در بودجه مبلغی را به آن اختصاص میدهند.
بسته به پیگیریها این رقم متفاوت است و از منابع مختلف مانند اعتبارات ملی، اعتبارات نفت و… است. علاوه بر احداث باند دوم این مسیر، پروژه روکش آسفالت قسمتهایی از این مسیر را نیز داریم که سالیانه مناقصاتی برگزار میشود و پیمانکارانی میآیند و عملیات را انجام میدهند.
او با اشاره به فعال بودن تمام جبهههای کاری میافزاید: چندین قطعه در محدوده ۲۰۰ متری حوزه استحفاظی لارستان در حال کار است. از سمت جهرم پروژه تونل وحدت را داریم که در حال کار است و عملیات لاینینگ تونل بیش از پنجاه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم که در دهه فجر امسال به افتتاح برسد.
کل این پروژه ۲ کیلومتر است و ۸۷۰ متر آن تونل است و مابقی آن راههای منتهی به تونل است.
وعده افتتاحهای فجرانه
میرزایی به سایر قطعات نیز اشاره کرده و ادامه میدهد: سه قطعه ۲۴ کیلومتر و ۱۸ کیلومتر و ۶ کیلومتر هم در دست احداث باند دوم است و قسمتی بخاطر اعتبارات با کندی انجام میشود.
از قطعه ۱۸ کیلومتری امیدواریم که ۷ کیلومتر آن تا چند ماه آینده به زیر ترافیک برود، این پروژه را شرکت آب و خاک انجام میدهد و شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل متولی آن است و به ما تفویض نشده است اما ما پیگیر هستیم.
در گردنه بریز، ۶ کیلومتر را در دست اجرا داریم که عملیات خاکبرداری آن در خیلی از قسمتها انجام شده است، ابنیهها تکمیل شده است و امیدواریم هم که این قطعه هم امسال به سرانجام برسد.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در مورد محور بندرعباس نیز تصریح کرد: در محور لار_بندرعباس، یک پروژه ۱۰ کیلومتری داریم که در دست اجرا است و عملیات آسفالتش در حال انجام است، یک پروژه ۳۰ کیلومتر داریم که ۱۰ کیلومتر آن آسفالتش انجام شده است و مابقی هم در حال انجام است و یک ۳۱ کیلومتر دیگر در محدوده ماست که حدود یک ماه پیش کلنگزنی آن انجام شد و در حال ابلاغ نقشهها و تجهیزات است که کار شروع شود.
امیدواریم که بتوانیم از این ۷۰ کیلومتر را امسال به زیر بار ترافیک ببریم.
او چالش اصلی را اینگونه بیان میکند: اعتباراتی که تاکنون داشته را جذب کردهایم و عملیات اجرایی هر قطعه آغاز شده است. اما این اعتبارات جوابگوی این پروژه بزرگ نیست.
دولت اگر در بودجه امسال افزایش دهد بودجه امسال را، اگر هرسال مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان را اختصاص دهند محور لار جهرم و لار بندرعباس را تا ۲ یا ۳ سال آینده میتوانیم به طور کامل به بزرگراه تبدیل کنیم.
به شرط تزریق بودجه و اعتبارات.تمام پروژههای ما فعال هستند و تعطیلی در کار را نداریم اما خب پیمانکاران نیز شرایط مالی را در نظر میگیرند و لازم است که بودجه خاصی اختصاص داده شود و ما راه های مختلف تأمین اعتبار مانند تهاتر و… را پیش رفتهایم اما خب این پروژه به حمایت جدی دولت نیاز داریم.
در این جاده نیازمند چند تقاطع هستیم، در جویم، بنارویه و ورودیهای شهر لار. اگر بخواهیم به سمت تقاطع برویم باید از اعتبارات سرجمع جاده استفاده شود و این نیازمند یک اعتبار جداگانه است البته ما هم از طریق شرکت ساخت و سازمان راهداری هم پیگیر هستیم.
اگر اعتبارات به موقع تزریق شود امیدواریم ۴۰ کیلومتر از این پروژه تا پایان سال به زیر بار ترافیک برود.
آزمون بزرگ دولت برای وفای به عهد
در شرایطی که بودجههای جاری برای به سرانجام رساندن این ابرپروژه کافی نیست، دولت با رونمایی از راهکار مولدسازی داراییها امیدی تازه برای شکستن قفل مالی پروژهها ایجاد کرده است.
این راهکار اکنون به عنوان اهرم اصلی و شاید آخرین شانس برای تکمیل بزرگراههای لارستان مطرح است.
علاءالدین بروجردی، نماینده مردم منطقه در مجلس با تأکید بر این فرصت جدید، جزئیات آن را به طور کامل تشریح میکند.
او در گفتگو با فارس اعلام کرد: کلیه جادههای اصلی از لار به سمت هرمزگان و به سمت جهرم و هر سه تونل به پیمان رفته است و در دهه فجر ۳۰ کیلومتر چهار بانده شده را افتتاح خواهیم کرد این ۳۰ کیلومتر به طرف هرمزگان است.
عملاً جای زمین مانده نداریم و به سراغ جادههای فرعی مثل چک چک، جادههای گراش، اوز و خنج رفتهایم و سپس اولویت سوم راههای روستایی است.
وی با اشاره مستقیم به نقش حیاتی دولت در تأمین مالی میگوید: در مجموع با توجه به محدودیت بودجه دولت از مولدسازی نیز استفاده شده و توافقنامهای هم امضا شده است که امیدواریم از این طریق هم بودجه تزریق شود.
اعتبارات دولتی با توجه به گستردگی کشور و محدودیت بودجهای کم است و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان بودجه از طریق مولدسازی تزریق خواهد شد.
بروجردی همچنین در مورد دیگر پروژه حیاتی مسیر افزود: از لار به سمت شیراز، تونل توحید در مراحل آخر است و امکان افتتاحیه آن در دهه فجر وجود دارد.
از وعده تا عمل
پروژه چهارخطه کردن محورهای لارستان اکنون در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد. با فعال شدن تمام کارگاهها و به خط شدن ماشینآلات، امیدی بیسابقه در دل مردم منطقه جوانه زده است.
اما این امید، به شدت به عملکرد دولت در بزنگاه کنونی گره خورده است. موفقیت این پروژه ملی اکنون به یک عامل حیاتی وابسته است: سرعت، قاطعیت و تحقق کامل وعده تزریق ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مولدسازی.
آیا این مبلغ به صورت یکپارچه به پروژهها خواهد رسید یا در پیچوخم بروکراسی اداری، به سرنوشت بودجههای قطرهچکانی گذشته دچار خواهد شد؟
چشمانداز افتتاح ۴۰ کیلومتر مسیر جدید تا پایان سال، اولین آزمون بزرگ برای سنجش اراده دولت و کارآمدی مدل جدید تأمین مالی است.
عبور موفق از این آزمون، نه تنها جان هزاران انسان را از خطر تصادفات مرگبار نجات میدهد، بلکه میتواند اعتماد عمومی به توانایی دولت در به سرانجام رساندن پروژههای کلان ملی را ترمیم کند و طومار طولانی جادههای مرگ را برای همیشه در هم بپیچد.
ف ۱۱۰
اخبار ویژه : دانشگاهها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
اخبار ویژه : پیروزی کشتی گیر لارستانی در هفته سوم لیگ برتر کشتی آزاد کشور
اخبار ویژه : آغاز عملیات اجرایی ساخت یک تقاطع غیرهمسطح جدید در جهرم
اخبار ویژه : آغاز مطالعات فنی تونل کوه پردیس در محور لار به بستک
دستهبندی نشده : خانهای کوچک با ۵۷ دختر در لار
اجتماعی : تصادف نفتکش با پراید در محور کهورستان با دو کشته
اخبار ویژه : ۵۴ کیلومتر از محور جهرم-لار-بندرعباس تا پایان امسال آماده بهرهبرداری میشود
اخبار ویژه : انتصاب سرپرست موقت معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان
اخبار ویژه : پیشرفت ۷۵ درصدی کارخانه قهوهسازی لارستان
اخبار ویژه : تئاتر لارستان، روزی روزگاری…/گفتوگو با خالد اسلوب؛ بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر لارستان
اخبار ویژه : دیدار بروجردی با رئیس سازمان هواشناسی کشور
اخبار ویژه : تصاویر| بازگشایی آزمایشی ۱۰ کیلومتر از باند دوم محور لار–بندرعباس
اخبار ویژه : تصاویر| آئین تکریم و معارفه مدیر جدید مرکز اسلامی استان فارس در لار
اجتماعی : بررسی روند توسعه پردیس علوم پزشکی لارستان
اخبار ویژه : هماندیشی در دانشکده علوم پزشکی گراش برای دانشگاه شدن
اجتماعی : تصاویر| مراسم نماز طلب باران در لار(۲)
اخبار ویژه : حجتالاسلام «مدیح» تکریم و حجتالاسلام «باوقار» معارفه شد
اجتماعی : یک فوتی و سه مصدوم در تصادف زنجیرهای جاده لار به بندرعباس
اجتماعی : ورود کاروان ۲۵۰ نفره گردشگر به شهر لار+فیلم
اجتماعی : تصاویر| دعا برای باران در لار
اخبار ویژه : برنامههای هفته کتاب در ایران از «اوز» آغاز میشود
اخبار ویژه : کسب نشان طلای مسابقات کشتی آزاد دانشجویان کشور توسط کشتی گیر لارستانی
اجتماعی : من برادران اهل سنتم را بدون شرط دوست دارم
اخبار ویژه : سفر مشترک و بیسابقه سه نماینده جنوب فارس و غرب هرمزگان از منطقه ویژه پارسیان و لامرد
اخبار ویژه : تلاش هماهنگ نمایندگان جنوب برای رفع تنش آبی/ بازدید از منطقه ویژه پارسیان و لامرد
اخبار ویژه : تجلیل از بانوی لارستانی در کردستان
اجتماعی : ماجرای تصاویر منتشر شده از شکار در لارستان چه بود
اجتماعی : کاروان ۹۰خودروی «کمپر» برای بار دوم به لار میآید
اجتماعی : تصاویر|مانور زلزله در لارستان
اخبار ویژه : تصاویر| شرکت دانشجویان در کارگاه آموزشی الفبای نوآفرین
سلام.ببخشید لاریها که یکیش هم خودم هستم سرکاریم.کل کشور ما رو به بی ارزگی شناختن خدا خیر به کشورهای عربی بده که به واسطه پول اونها هنوز به کم اسمی از لار فعلا مونده که اونم کم کم پاک پاک میشه
بودجه است ولی عدالت نه