تقارن ايام عاشورا و شهادت غمبار سرور آزادگان جهان حضرت حسينبن على)ع( با ايام برگزارى مسابقات مرحله پنجگانه قرآن كريم در لارستان فرصتى است كه پيرامون اين كتاب عظيم و…
تقارن ايام عاشورا و شهادت غمبار سرور آزادگان جهان حضرت حسينبن على)ع( با ايام برگزارى مسابقات مرحله پنجگانه قرآن كريم در لارستان فرصتى است كه پيرامون اين كتاب عظيم و نقش آن در بيدارى مسلمين و خطر دشمنان آن نكاتى هرچند به اجمال نگارش يابد.
شكى نيست كه كتابى با اين عظمت از معلمى مكتب نرفته و رسولى مدرس نديده صورت تحقق نمىبندد مگر اعجاز الهى مسأله را به منصه ظهور رسانده باشد. وقتى به صدر اسلام برمىگرديم كه مسلمين آن زمان با توجه به محتواى آن حول اين كتاب الهى گرد آمدند و تمدنى نوپا و عظيم كه تمدن پنجگانه ايران و روم و يمن و بابل و مصر را در خود هضم نموده، تأسيس نمودند به خويشتن مىبالد و به آن افتخار مىكند و براى رسيدن به آن نور قدم برمىدارد. از سوى ديگر خدعه معارضان نيز نبايد او را غافل سازد. به همين جهت اين بعد را با كمى تفصيل مورد بررسى قرار داده از ساير ابعاد در اين مقام مىگذريم.
مسأله معارضه با قرآن، براى از صحنه بيرون كردن آن از ديرباز مورد نظر معاندين و مخالفين حقيقت و آزادى و انسانيت بوده است. از عهد رسول خدا و توطئه مشركين مكه و بيانات وليدبن مغيره مخزومى تا زمان ما و برنامهريزى برخى مستشرقين و صهيونيستها براى مخالفت يا تحريف در كلام خدا همه يك توطئه حساب شده بر عليه قرآن و اسلام مىباشد. سخن )گلا وستون( نخستوزير انگلستان كه راه تفرقه در ميان مسلمين بيرون بردن قرآن از ميان آنان مىداند، سخنى است كاملاً حساب شده زيرا مهمترين وسيله اتحاد بين مسلمين كلام نورانى خداوند است كه اگر اين مهم از جامعه مسلمين رخت بربندد عمود خيمه اسلام را كشيده و مسلمين را ساقط خواهند كرد. اين خطر همه مسلمانان بويژه جوانان را به حفظ و حراست از محتواى اين كتاب بزرگ و تعليم و تعلم و بكار بستن آن دعوت مىنمايد.
ناگفته نماند همه يژوهشهاى مستشرقين به انگيزه سوء و اهداف استعمارى صورت نگرفته است صاحب كتاب “در اسارت قرانيه” انگيزههاى پژوهشى مستشرقين را سه دسته مىنمايد.
۱- پژوهشها و بررسيهاى تبشيرى ۲- پژوهشهاى استعمارى ۳- پژوهشهاى علمى
پس يك جنبه از پژوهشهاى خاورشناسان جنبه علمى داشته است و پژوهشهاى تبشيرى و استعمارى اغراض سوء استعمارگران بوده است بيدارى مسلمين ايجاب مىكند كه به اين دو جنبه با دقت كامل و نگرش دقيق پرداخته شود. زيرا جنبه تبشيرى يعنى تهى كردن جامعه مسلمين از قوانين اسلام.
»رودى بارت« معتقد است هدف اصلى تلاشهاى خاورشناسان در سالهاى آغازين قرن دوازدهم ميلادى بعد »تبشير« بوده يعنى به مسلمان با زبان خودشان بباورانند كه اسلام دين باطلى است و زمينه گرايش آنها به دين مسيح را فراهم
سازند.«(۱)
خاورشناسانى نظير نيكلا دكيز – فيفش – فراچى – هوتنگر، ويلياندر و بريد و ادعاى خرافاتى بودن به قرآن و بدعتگذار بودن به اسلام و مسلمين مىزنند بعدها خاورشناسان آلمانى و يهودى مانند ويل – گلدزيهر و بول به تحريف قرآن در صدر اسلام رأى دادند(۲). بديهى است اين دسته از خاورشناسان تبشيرى جز براى نابودى قرآن و اسلام گامى نزدهاند.
پيرامون جنبه دوم يعنى انگيزههاى استعمارى بايد دانست كه هدف مستشرقان ايجاد ترديد و دودلى – ايجاد تفرقه ميان مسلمين – بزرگ كردن اختلافات موجود در ميان فرق اسلامى، و بالاخره وانمود كردن اينكه اسلام دين تفرقه و دشمنى و شكاف است بوده كه اغلب با وارد كردن مطالب ناصحيح كه در دين نبوده بنام دين به انجام مىرساندهاند.(۳) با توجه به اين نكات جوانان آگاه و هوشمند جامعه اسلامى بايد خوب مطلع باشند و اين خطر را از ياد نبرند و با عينك هوشيارى و بيدارى و تفكر نقد به مسائل بنگرند و بطور كلى استفاده از عينك خوشبينى و بدبينى را براى خويش ممنوع سازند تا حقايق را بهتر مشاهده كنند.
نكتهاى كه بايد به آن بسيار توجه كرد اين است مولىالموحدين اميرالمؤمنين)ع( كه خود ترجمان وحى و قرآن محسوب مىشود در آخرين سفارش خويش به فرزندان و جوامع اسلامى در همه اعصار و قرون به عمل نمودن به قرآن توصيه فرمودهاند كه:»الله الله فى القرآن لايسبقكم بالعمل به غيركم« (۴)بديهى است عمل به قرآن مستلزم قرائت، شناخت واژهها و الفاظ، شناخت محتوا و معنى نحوه بكار بستن آن محتوا و بالاخره تحقق عملى آن است كه لازمه چنين مسأله تداوم و همراهى دائمى انسان با قرآن و بهرهگيرى صحيح از محتواى آن است كه اين با قرائت ساده محقق نخواهد شد.
اميد كه حاملان قرآن عاملان آن و حافظان قرآن حارسان آن باشند.