جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۸ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

حاج محمد جهانشاه که بود؟

  میلاد لارستان: “زنده‌یاد حاج محمد جهانشاه”، در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی در شهر لار دیده به جهان گشود. در کودکی از داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت سرپرستی…

 

میلاد لارستان: “زنده‌یاد حاج محمد جهانشاه”، در سال ۱۲۹۲ هجری شمسی در شهر لار دیده به جهان گشود. در کودکی از داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت سرپرستی مادر و برادران خود قرار گرفت. در دوره جوانی به همراه برادران بزرگوار خود به منظور اشتغال و امرار معاش، از طریق دبی و بحرین، وارد کویت شد، در آنجا اقامت کرد و فعالیت کاری خود را در کنار برادرانش در سخت‌ترین شرایط بدون امکانات کویتِ آن زمان، آغاز کرد.

در آن زمان مردم در ساده ‌ترین ساختمان ‌ها زندگی می ‌کردند. زنده‌یاد جهانشاه کارگر، کار خود را با ریختن عرق جبین در نانوایی، در کنار تنور گرم و آتشین و گرمای طاقت‌فرسای خلیج فارس آغاز و در امواج پرتلاطم دریا به تجارت کالا در کشورهای مختلف مشغول بود.

پس از سال‌ها کار و تلاش بی‌دریغ در کویت، عشق به زادگاه، ایشان را برای دیدار با بستگان به لار کشاند و در طی این سفرها و آشنایی با مشکلات فراوان مردم، تغییرات شگرفی در زندگی و برنامه‌های کاری‌اش به وجود آمد. ایشان در مدت زمانی که برای دیدار با بستگان به لار می‌آمد مشکلات و گرفتاری مردم را از نزدیک مورد ارزیابی قرار می‌داد و تا آنجا که برایش مقدور بود آن مشکلات را رفع می ‌کرد.

روزی در جمع تعدادی از اهالی محله کهویه پیرمردی از ایشان درخواست احداث گرمابه در محله کرد. حاج محمد، بدون فوت وقت جهت اجابت تقاضای هم‌محله‌ای‌های خود، کار احداث دو باب گرمابه عمومی مردانه و زنانه و احداث حسینیه را آغاز کرد. 

بعدها به علت مجهز شدن منازل به حمام، گرمابه ‌ها تخریب و قسمتی از زمین آن به حیاط حسینیه و بخش دیگر آن به ساخت مغازه‌هایی در جنب حسینیه اختصاص یافت. 

آن مرحوم پس از سال‌ها تلاش در پیشبرد اهداف و اعمال خیرخواهانه خود، در ۲۵ خرداد ۱۳۷۸ هجری شمسی در کویت دار فانی را وداع گفت و در جوار امام‌زاده میرعلی ابن الحسین (ع) لار که از نوادگان امام سجاد می ‌باشند، به خاک سپرده شد. 

مرام ایشان ساده ‌زیستی، تواضع و فروتنی، بی ‌ریایی، عدم تکبر، خوشرویی و خوش‌رفتاری، خدمت به مردم خصوصا خدمت به محرومین بود.

 

 خدمات حاج محمد:

حاج محمد جهانشاه، آنچه در طول عمر خود با کار و تلاش طاقت‌فرسا به دست آورد را عاشقانه در طبق اخلاص نهاد و بدون هیچ چشم‌داشتی وقف مردم و ائمه اطهار (ع) کرد و جالب آنکه مسیر فکری و تعهدات اخلاقی نامبرده بعد از فوت ایشان توسط وارثان و نزدیکان آن مرحوم خصوصا حاج ماندن و حاج رضا استوار ادامه دارد. نمونه‌هایی از کارهای چشمگیر و عام‌المنفعه این خیراندیش بزرگ را فهرست‌وار ذکر می‌کنیم:

 

۱. احداث بیمارستان آموزشی ۲۴۰ تختخوابی امام رضا (ع) لار 

۲. احداث دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لار 

۳. بازسازی کامل حرم مطهر امام زاده میرعلی ابن الحسین (ع) لار.

۴. بازسازی کامل مسجد جامع لار

۵. احداث حسینیه متوسلین به حضرت فاطمه زهرا (س) شهر داراب و خرید چند باب منزل جهت توسعه حسینیه و احداث آشپزخانه امام حسین (ع).

۶. احداث مسجد جامع علی بن ابی‌طالب (ع) در شهر لطیفی.

۷. احداث حسینیه حاج محمد جهانشاه

۸. احداث دو باب گرمابه زنانه و مردانه در خیابان حاج محمد جهانشاه که بعدها تخریب و به حسینیه اضافه شد.

۹. احداث مسجد در محله نو شهر لار (به همت حاج ماندن استوار).

۱۰. احداث حسینیه زنجیرزنی در شهر لار (به همت حاج ماندن استوار).

۱۱. خرید دستگاه سی‌تی اسکن بیمارستان امام رضا (ع) لار (به همت آقایان استوار).

۱۲. تجهیز بخش¬‌های سی¬‌سی¬‌یو و آی¬‌سی¬‌یو بیمارستان امام رضا (ع) (به همت آقایان استوار).

۱۳. تجهیز بخش¬ شیمی‌درمانی بیمارستان امام رضا (ع) (به همت آقایان استوار).

۱۴. احداث مدرسه دو کلاسه در روستای تل‌کشی بخش صحرای باغ لارستان.

۱۵. احداث مدرسه دو کلاسه در روستای چاه‌ریگی بخش صحرای باغ لارستان.

۱۶. کمک به رفع مشکلات ساخت و ساز یا تجهیز بسیاری از اماکن مذهبی.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه 22 سپتامبر 2024 ساعت 8:35ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین