چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 18 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 0

نمای بی‌نما!!+عکس

نمای ورودی بازار قیصریه لار بگونه‌ای است که نه زیبایی دارد و نه آنکه جلوه‌ای از کهن‌ترین بازار تاریخی زنده ایران در آن دیده می‌شود. به گزارش میلاد لارستان، اثر…

نمای ورودی بازار قیصریه لار بگونه‌ای است که نه زیبایی دارد و نه آنکه جلوه‌ای از کهن‌ترین بازار تاریخی زنده ایران در آن دیده می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، اثر تاریخی ارزشمند بازار قیصریه لار معروف‌ترین اثر باستانی خطه لارستان است و هرکس حتی اگر برای یکبار به لار سفر کرده باشد، قطعاً سعی کرده تا از این اثر بازدید داشته باشد.

این بازار دارای قدمت بسیار زیادی است و توانسته با گذار از فراز و نشیب‌های طبیعی و انسانی، همچنان به حیات خود ادامه دهد.

بسیاری از کارشناسان آن را قدیمی‌ترین بازار زنده ایران می‌دانند و از طرفی سبک معماری صلیبی شکل آن، هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

در این نوشتار بررسی سابقه تاریخی و سبک معماری بنای بازار قیصریه مدنظر نیست، بلکه این‌بار بازهم می‌خواهیم نمای غیرشکیل مسیر ورودی که اتفاقاً درب اصلی و پرترددترین در این بازار است، صحبت کنیم.

اگر بخواهیم به دور از روزمرگی به در ورودی بازار قیصریه نگاه کنیم، می‌بینیم که با گذر از میدان شهید نصیری‌لاری، در قسمت سمت راست مشاهده می‌کنیم که یک سایبان فرتوت سیمانی که نشان از عمر طولانی آن دارد، سایه‌ای به یک در قدیمی که با چند پله پایین‌تر از پیاده‌رو با یک بنر کوچک که نام بازار قیصریه را با خود یدک می‌کشد، مواجه می‌شویم.

این نوع ساختار معرفی اصلأ در شأن یک اثر تاریخی که الگویی برای بازارهای معروف وکیل شیراز و قیصریه اصفهان بوده است، نیست.

میراث فرهنگی می‌بایست بیش‌ازپیش بفکر حفظ، زیباسازی و معرفی اثر گرانبهای بازار قیصریه لار باشد و به آن نگاه صرف مرکز تبادل اجناس و بعبارتی یک مرکز تجاری معمولی نگاه نکند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۲ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین