چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۱ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 0

انتقاد مدیرکل گمرک از سهم ناچیز لارستان از میزان صادرات کل استان فارس

مدیرکل گمرکات استان فارس با انتقاد از سهم ناچیز لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم از میران کل صادرات فارس، گفت: در ۹ ماهه گذشته، قریب ۴۸۱ هزار تُن کالا…

مدیرکل گمرکات استان فارس با انتقاد از سهم ناچیز لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم از میران کل صادرات فارس، گفت: در ۹ ماهه گذشته، قریب ۴۸۱ هزار تُن کالا به ارزش تقریباَ ۴۴۰ میلیون دلار از استان فارس صادر شده که سهم لارستان حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بوده است.

به گزارش میلاد لارستان، نخستین همایش شناخت فرصت های تجاری، بازرگانی و سرمایه گذاری با راه اندازی گمرک تجاری لارستان در سالن رضوان شهر لار برگزار شد.

در این همایش، مدیرکل گمرکات استان فارس در سخنانی با بیان اینکه گمرک استان فارس از گمرک منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه لامرد، گمرک لارستان و فرودگاه لار، گمرک منطقه ویژه اقتصادی ویژه جهرم، گمرک منطقه ویژه اقتصادی کازرون، گمرک منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه شیراز، گمرک امانات پستی شیراز و اداره‌کل گمرک شیراز تشکیل شده است، اظهار داشت: در ۹ ماهه گذشته، در حوزه واردات از گمرکات استان فارس، نزدیک به ۱۱۳ هزارتُن کالا به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار وارد استان فارس شده و در حوزه صادرات نیز قریب ۴۸۱ هزار تُن کالا به ارزش تقریباَ ۴۴۰ میلیون دلار از این استان صادر شده که نشان‌دهنده آن است که تجارت از فارس ۶۲۱ میلیون دلار بوده که با رشد ۱۳۴ درصدی همراه بوده است.

زارعی با اذعان به اینکه در همین مدت درآمد عمومی گمرکات استان فارس بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: عمده کشورهای هدف صادرات از استان فارس شامل؛ ترکیه(شمش آلومینیوم)، اندونزی(شمش فولادی)، عراق(هیدروکربن سبک)، چین(سرامیک) و عمان(کره پاستوریزه و لبنیات) و ۶۸ کشور دیگر دنیا ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه در بُعد واردات، کشورهایی نظیر؛ چین(پودر آلومینیوم و کِشنده و تریلر که این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی شیراز قرار دارد)، امارات(شمش طلا)، هند و برزیل(گوشت منجمد مرغ و گوساله)، ایتالیا(ماشین‌آلات)، آلمان(خط تولید ساندویچ‌پنل) بوده است، خاطر نشان کرد: طی ۹ ماهه گذشته در فرودگاههای لار، شیراز و لامرد حدود ۲۰۳ هزار مسافر ایرانی به استان فارس وارد شدند که به طور میانگین روزانه ۷۵۳ نفر مسافر با تابعیت ایرانی را شامل می‌شود و در همین مدت ۴۵ هزار و ۵۰۰ مسافر با تابعیت خارجی به فارس وارد شده‌اند و به طور میانگین روزانه ۱۶۸ نفر را در برمی‌گیرد.

این مسئول با اعلام این خبر که از یکسال قبل، گمرکات فارس در زمره گمرکات تخصصی ترخیص جواهرآلات و بدلیجات طلا به شمار می‌رود، تصریح کرد: ازسال گذشته تقریبا ۱۸۰ کیلو شمش طلا ازطریق فرودگاه شیراز وارد کشور شده است.

مدیرکل گمرکات استان فارس با ارائه آماری از عملکرد گمرک لارستان، عنوان کرد: در گمرک لارستان به صورت موردی به منظور صادرات مجوز صادر می‌شده است که سهم گمرک فرودگاه لارستان از صادرات حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار بوده است.

وی گمرک بعنوان مرزبان اقتصادی کشور و با بیان اینکه این نهاد نقش مهمی در اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت دارد، یادآور شد: گمرک با تسهیل در فرآیند صادرات و واردات، زمان و هزینه های تجاری را کاهش می‌دهد که این مهم می‌تواند موجب رشد اقتصادی شود و از طرفی کسب درآمد برای دولت را رقم بزند.

زارعی با اشاره به اینکه گمرک، سومین منبع درآمد برای دولت‌ها پس از وزارت نفت و سازمان امور مالیاتی شناخته می‌شود، ادامه داد: گمرک با اجرای تعرفه‌های حمایتی، از تولید داخلی حمایت می‌کند و از همچنین از ورود کالاهای قاچاق و غیرمجاز جلوگیری می‌کند.

مدیرکل گمرکات استان فارس با تأکید بر اینکه یک سیستم گمرکی شفاف و کارآمد می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک کند، گفت: کارخانه لاتکس که در لارستان در حال احداث است، ۳ میلیون یورو خط تولید آن ارزش دارد و حدود ۹۰ کانتینر تجهیزات دارد که با کمک گمرک در انبار واحد تولیدی تخلیه می‌شود و کارهای گمرکی آن انجام می‌شود و از هزینه‌های سربار کم می‌شود و اگر بخواهد این کالا حدود یک هفته در بنادر بندرعباس بماند، حدود یک‌ونیم میلیارد می‌بایست هزینه بپردازد.

وی با ابراز خرسندی از مجوز راه‌اندازی رویه تجاری شامل؛ واردات قطعی، واردات موقت، ترانزیت، صادرات مجدد، رویه ورود قطعی، ورود موقت برای پردازش، سیستم مرجوعی، عبور خارجی و داخلی و غیره در گمرک لارستان با همکاری فرماندار و نماینده مردم، تصریح کرد: مزیت‌های سامانه جامع گمرکی که در گمرک لارستان راه‌اندازی شده، این است که؛ فرآیند دوراظهاری در رویه‌های صادرات و واردات کالا فراهم شده و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

زارعی از بهبود فرآیندهای تجاری و کاهش ترخیص هزینه‌های کالا و هزینه‌های گمرکی خبر داد و خاطر نشان کرد: راه‌اندازی این سامانه باعث افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی، حذف اسناد فیزیکی قابل جعل، قطع ارتباط حضوری ارباب رجوع و کارمند، صدور پروانه الکترونیکی و غیره شده است.

وی با برشمردن تسهیلات ارائه شده در گمرک لارستان به واحدهای تولیدی، فعالین اقتصادی و بازرگانان، عنوان کرد: گمرک حاضر است کالاهای صادراتی این افراد را در محل واحد تولیدی یا کارخانه اگر نیاز به ارزیابی دارد، با حضور در محل ارزیابی شود و رویه انجام شود و نیاز به بارگیری و انتقال به گمرک نیست.

مدیرکل گمرکات استان فارس با اذعان به اینکه اگر سرمایه‌گذاری خط تولیدی را ایجاد اما نقدینگی لازم را ندارد، گمرک می‌تواند عوارض گمرک را به صورت ضمانتنامه بانکی برای مدت حدود یکسال بپذیرد، ادامه داد: به منظور اعتمادسازی بین واحد تولیدی و گمرک، کالا را از مسیر قرمز خارج و به مسیر سبز یا زرد راهنمایی کند.

زارعی با بیان اینکه انجام فرآینده استرداد و مطابق با تسهیلات پیش‌بینی شده، کارخانه‌ای که مواد اولیه را به منظور تولید وارد کشور کرده و عوارض آن را به گمرک پرداخته کرده است، پس از انجام فرآیند تولید و در زمان انجام صادرات مبالغ را به تولید کننده باز می‌گرداند، افزود: ایجاد انبار اختصاصی به درخواست واحد تولیدی، یک کالای وارداتی بجای آنکه در انبار گمرک تخلیه شود در انبار اختصاصی کارخانه با کمترین هزینه با نظارت گمرک تخلیه می‌شود و کارهای صادرات کالاهای تولید شده نیز در همان انبار انجام خواهد شد.

مدیرکل گمرکات استان فارس با اذعان به اینکه «کارنتی» یک سند گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تی در کشور مبدأ مثلا ایران صادر و به موجب آن کالا بوسیله نقلیه جاده‌ای پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرزهای ورود و خروج نیست، گفت: اگر تشریفات گمرکی کالایی در لار انجام شود، تا زمانی که مثلا از مرزهای زمینی تا آلمان برسد، هیچ‌یک از کشورهای درمسیر از پلمبی که گمرک لار بر روی این کالا الصاق کرده، ندارند و فقط از زیر دستگاه «ایکس‌ری» کشورها عبور داده می‌شود و به مقصد می‌رسد.

وی با برشمردن ظرفیت‌های اقتصادی موجود در لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم با توجه به پیشینه تجاری مردم این خطه و موقعیت خاص، نزدیکی به مسیرهای تجاری و ارتباطی و غیره، با اشاره به اینکه این منطقه می‌تواند بعنوان مرکز بازرگانی و تجاری مهم عمل کند، ادامه داد: فاصله کوتاه تا بندرعباس که این بندر به تنهایی ۶۰ درصد کالاهای تجاری انجام می‌دهد و استفاده از جاده ترانزیتی و غیره می‌تواند درراستای منافع لارستان و رونق اقتصادی بهره گرفت.

مدیرکل گمرکات استان فارس با اذعان به اینکه در  بخش کشاورزی، شرایط اقلیمی مناسب، خاک‌های حاصلخیز و غیره خطه لارستان شرایط لازم فراهم است، یادآور شد: در شهرستان خنج سالانه میزان قابل توجهی هندوانه و خربزه تولید می‌شود که قابلیت صادرات دارد.

زارعی با انتقاد از سهم ناچیز لارستان از میزان صادرات کل استان فارس، عنوان کرد: خرماهایی که در لارستان، خنج و سایر شهرها تولید می‌شود، صادرات آن از کجا انجام می‌شود؟ و می‌بایست در این خصوص مدیریت بهتری برروی آن صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مردم و تجار لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و تولیدی فعال هستند و نیروی کار تحصیل‌کرده در همه این مناطق وجود دارد، بیان کرد: باید از ظرفیت‌ها بهره گرفته شود و از تسهیلات گمرکی استفاده شود و فعالین اقتصادی به گمرک اعتماد داشته باشند و ما هم قول می‌دهیم که در کنارتان هستیم و تلاش کنیم برای پویایی اقتصادی این خطه ورود کنیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۸ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین