عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید نمود: “سطح غنیسازی باید بر اساس نیازهای واقعی کشور تعیین شود.” وی همچنین بر لزوم اخذ تضمینهای قوی از آمریکا و حفظ روابط…
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید نمود: “سطح غنیسازی باید بر اساس نیازهای واقعی کشور تعیین شود.” وی همچنین بر لزوم اخذ تضمینهای قوی از آمریکا و حفظ روابط با متحدان استراتژیک تأکید کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم می گوید که هوشمندی مقام معظم رهبری مبنی بر عدم مخالت با حضور سرمایه گذاران آمریکایی در داخل کشور، می تواند انگیزه خروج آمریکا از از توافق احتمالی بعدی را از بین ببرد.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرآنلاین؛ دومین دور از مذاکرات ایران و آمریکا در سفارت عمان در شهر رم ایتالیا در حالی به پایان رسید که بر اساس اعلام عباس عراقچی، وزیر امور خارجه، از روز چهارشنبه سوم اردیبهشت مذاکرات در سطح کارشناسی آغاز و شنبه هفته آینده یعنی ششم اردیبهشت و سومین دور از مذاکرات ایران و آمریکا انجام خواهد شد.
علاالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دوازدهم در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین ضمن تأیید این مطلب تأکید می کند که آغاز مذاکرات در سطح کارشناسی نشاندهنده این است که طرفین اراده ادامه مذاکرات را دارند و این خود گام مثبتی است.
بروجردی که سابقهای طولانی در ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دارد، میگوید که تأکید ایران بر برداشته شدن تحریمها و تأکید آمریکاییها برای رفع نگرانی ادعایی ساخت بمب هستهای دو روی یک سکه است و مبنای مذاکرات کارشناسی نیز همین مسأله است.
بروجردی علاوه بر این میگوید که هوشمندی مقام معظم رهبری مبنی بر عدم مخالت با حضور سرمایهگذاران آمریکایی در داخل کشور، می تواند انگیزهی خروج آمریکا از از توافق احتمالی بعدی را از بین ببرد.
مشروح گفتوگوی علاءالدین بروجردی با خبرگزاری خبرانلاین را در ادامه میخوانید:
*آقای بروجردی! به نظر میرسد آغاز مذاکرات کارشناسی در هفته جاری نشان از مثبت بودن فضای مذاکرات در دور دوم دارد، این برداشت چقدر مبتنی بر اصول مذاکره است؟
فکر می کنم بهترین مستند مصاحبه خود آقای دکتر عراقچی است که فضا را به نوعی تکرار شرایط دور اول مذاکرات ترسیم کردند. یعنی فضا در مجموع مثبت بوده است. این نشاندهنده این است که طرفین اراده ادامه مذاکرات را دارند و این خود گام مثبتی است. البته به این معنی نیست که مطلق خوشبین باشیم اما گام یک و دو خوب برداشته شده و ورود به عرصه مذاکرات کارشناسی علامت دیگری است که قرار است مذاکرات جدیتر و کارشناسیتر جلو برود.
*در مذاکرات کارشناسی به صورت کلان چه دستورکاری تعریف میشود؟
هم برای ما مهم است تحریم برداشته شود هم برای آمریکاییها مهم است که از نگرانی ادعایی ساخت بمب هستهای خارج شوند. این سکه دو رو دارد و به هم گره خورده است مبنای مذاکرات کارشناسی هم همین است.
اگر این مرحله باز به جلو برود و به نتیجه برسد آنچه مهم است اخذ تضمین از آمریکا است با توجه به عهدشکنی آمریکا در برجام علیرغم برخورداری از پشتوانه قطعنامه شورای امنیت ، بسیار مهم است و باید برای مساله اخذ تضمین تدبیر جدیدی اندیشید تا کار با اطمینان کافی جلو برود.
*یکی از اصلیترین دلایل طیف منتقد مذاکرات همین مسأله نگرانی از تکرار این رویه ترک توافق توسط آمریکا است و …
من به صورت کلی تأکید میکنم همین که آمریکا پذیرفته علیرغم خروج از برجام به میز مذاکره باز گردد از نگاه دیپلماتیک خود این نشاندهنده این است که آن راه را کنار گذاشته و متوجه شده که از این شیوه جوابی نمیگیرد.
پاسخ به این سؤال بسیار مهم است که علت خروج بار قبل آمریکا چه بود؟ کمتر به بررسی و پاسخ به این سؤال توجه میشود. از دید من علت این بود که آمریکاییها حس کردند از این نمد -برجام- برای آنها کلاهی ساخته نمیشود. انتظار داشتند در برجام دایره وسیعی از فعالیتهای اقتصادی تعریف شود و وقتی این اتفاق رخ نداد، بازی را بر هم زدند.
من تصور میکنم هوشمندی مقام معظم رهبری که آقای رییسجمهور مطرح کردند که ایشان با سرمایهگذاری آمریکاییها در ایران مشکلی ندارند میتواند این مشکل را حل کند. یعنی آنها دیگر نه تنها دغدغه کار اقتصادی نداشته باشند بلکه در دوران ترامپ تجارت پیشهانگیزه نیز داشته باشند. با این راهبرد انگیزه آنها برای خروج از توافق از بین رفته و مایل به حفظ توافق نیز خواهند بود.
*مقامات آمریکایی اظهارات مختلفی درباره موضوع غنیسازی ایران و درصد آن دارند. آقای ویتکاف غنیسازی ۳.۶ درصد را برای ایران کافی اعلام کرد و کمتر از دو روز بعد حتی همین گفته خود را نیز تغییر داد. درباره درصد غنی سازی چه باید کرد؟
من به دوستان هم گفتم که اگر ما به دنبال این هستیم که «پیشرانههای کشتیهای اقیانوس پیما» اتمی شود باید ببینیم نیاز ما چند درصد و چقدر است. ما باید بر اساس نیاز عمل کنیم این که بگویند ایران بیش از این درصد نیاز ندارد منطقی نیست. نیاز را باید در صحنه عمل تعریف کنیم و به اثبات برسانیم و بر آن مبنا غنیسازی را انجام دهیم.
*مسأله دیگری که در ارتباط با توافق احتمالی ایران و آمریکا طرح میشود افق و چشمانداز روابط ایران بعد از این توافق با روسیه و چین است. برخی طیفهای سیاسی که چین و روسیه را متحدین استراتژیک ایران توصیف میکنند در اینباره نگرانی دارند.
اگر قبلاً هم این دغدغه بود با پیام هوشمندانه رهبری به رهبران چین و روسیه نباید این دغدغه باشد. چون در این پیام بر دائمی بودن و راهبردی بودن روابط تأکید شده است و اگر ما مذاکرهای هم با کشوری به نام آمریکا داریم تأثیری بر روابط ما با آمریکا نخواهد داشت.
*تصور میکنید درباره مسأله انتقال اورانیوم در صورت حصول توافق، چه گزینههایی پیش روی ما است؟ برخی معتقدند برخلاف برجام اینبار آمریکا با روسیه به عنوان کشور مقصد برای انتقال اورانیوم ایران موافق نیست و ممکن است گزینههای دیگری شاید مثل ترکیه مطرح شود.
من درباره جزئیات فنی اظهارنظر نمیکنم اما فکر میکنم این که ما تنها راهکار در مورد اورانیوم را انتقال آن تصور کنیم چندان صحیح نیست. باید بتوان اورانیوم ۶۰ درصد را به درصدهای پایینتر تبدیل کرد بنابراین بحث انتقال را باید کنار بگذاریم و با استفاده از دیگر روشها، نیاز داخلی صلح آمیز خود را تأمین کنیم.
ف ۱۱۰
جناب بروجردي اجازه بفرماييد تيم مذاكره ايران كه مورد تاييد مقام معظم رهبري نيز هست كار خودش انجام دهد و خواهش ميكنيم شما دنبال غني سازي منطقه باشيد .مردم منطقه در هر نقطه اي گرفتارن
اقای بروجردی مردم تمام ایران موافق به ثمر نشستن این مذاکرات هستند دیگر گرانی. ومشکلات زندگی مردم را کلافه کرده است لطفا همراه مردم باشید تا کارها به نتیجه یرسد