دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰ق.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 0

در  اجلاسیه جدید کشورهای  BRICS  روسیه چه مواردی بررسی گردید؟!

شاید در خبرهای مختلف در خصوص جلسه اخیر کشورهای عضو بریکس مطالبی شنیده باشید. اساسا بریکس به چه معناست و اعضای ان چه کشورهايي هستند؟ در سال ۲۰۰۶ ،برزيل ،…

شاید در خبرهای مختلف در خصوص جلسه اخیر کشورهای عضو بریکس مطالبی شنیده باشید. اساسا بریکس به چه معناست و اعضای ان چه کشورهايي هستند؟ در سال ۲۰۰۶ ،برزيل ، روسیه، هند و چین گروه “Bric” را ایجاد کردند. آفریقای جنوبی در سال ٢٠١٠ به آن ملحق شد و آن را “Brics” ساخت. این گروه برای گرد هم آوردن مهم ترین کشورهای در حال توسعه جهان، برای به چالش کشیدن قدرت سیاسی و اقتصادی کشورهای ثروتمند آمریکای شمالی و اروپای غربی طراحی شده است. در زمان دولت سیزدهم به همت وزارت خارجه و درایت شهید رئیسی ایران نیز به عضویت کشورهای عضو بریکس پیوست.

به گزارش میلاد لارستان در اجلاسیه جدید کشورهای عضو بریکس که با اولین حضور رئیس جمهور پزشکیان در روسیه در حال برگزاری است برنامه‌هایی برای «سیستم چند‌ ارزی» به منظور به چالش کشیدن تسلط دلار آمریکا مورد بحث قرار خواهد گرفت. در این اجلاس بررسی پیشنهاد روسیه در مورد ابتکار پرداخت‌های فرامرزی بريكس (BCBPI) از ارزهای ملی كه به جای دلار آمریکا استفاده خواهد شد مورد بحث قرار ميگيرد .

وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه گزارشی منتشر کرده‌ که در آن برنامه‌هایی برای تحول در سیستم پولی و مالی بین‌المللی ارائه نموده است.  سازمان بريكس که به سمت جنوب جهانی گرایش دارد، برنامه‌هایی برای تحول در سیستم پولی و مالی بین‌المللی و به چالش کشیدن تسلط دلار آمریکا منتشر کرده است.

روسیه به عنوان رئیس BRICS در سال ۲۰۲۴، پیشنهاد ایجاد ابتکار پرداخت‌های فرامرزی بريكس را ارائه نموده  که در آن اعضای این سازمان از ارزهای ملی خود برای تجارت استفاده خواهند کرد.

در بريكس همچنین زیرساخت‌های پیام‌رسانی جایگزینی برای دور زدن سیستم SWIFT سويفت ارتباطات بین‌بانکی، که تحت نظارت ایالات متحده و موضوع تحریم‌های یک‌جانبه غربی است، تأسیس شده است .

 

این «سیستم چند‌ارزی» همچنین شامل مکانیسم‌های جدیدی برای نه تنها کاهش وابستگی به دلار در تجارت، بلکه تشویق سرمایه‌گذاری در اعضای BRICS و دیگر بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، از جمله یک پلتفرم تسویه حساب BRICS، یک «سیستم جدید حسابداری و تسویه اوراق بهادار»، و ابزارهای مالی مبتنی بر ارزهای ملی خواهد بود .

بريكس در زمینه فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT مانند بلاک‌چین) تجربه خواهد کرد و از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDCs) برای تسویه عدم توازن‌های تجاری به صورت مستقیم، بدون نیاز به سیستم SWIFT و بانک‌های واسط در کشورهای ثالث، حمایت خواهد کرد.

همچنین در اين اجلاس ، برنامه‌هایی برای تأسیس بورس غلات BRICS و آژانس قیمت‌گذاری مرتبط با آن ، با مراکز تجاری در کالاهایی مانند غلات، نفت، گاز طبیعی و طلا، که می‌توانند برای تسویه عدم توازن‌های تجاری نیز استفاده شوند، بررسی خواهد شد .

این پیشنهادها در گزارشی با عنوان «بهبود سیستم پولی و مالی بین‌المللی» که توسط وزارت دارایی فدراسیون روسیه، بانک روسیه و شرکت مشاوره یاکوف و شرکا تدوین شده است ، بررسي خواهند شد .

بقلم : غلامشاه عالي

نوشته شده در تاریخ:پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۸ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “در  اجلاسیه جدید کشورهای  BRICS  روسیه چه مواردی بررسی گردید؟!”

  1. ناشناس گفت:

    فراموش نكنيم كه شروع فعاليت براي حضور در بريكس از زمان دولت روحاني شروع شد ويك دوره اقاي روحاني بعنوان مهمان در جلسه حضور داشت ودر زمان دولت اقاي رييسي حضور ايران در بريكس رسميت يافت

  2. ناشناس گفت:

    احسنت و درود بر شما جناب عالی

  3. Hossein گفت:

    احسنت دستمريزاد جناب استاد عالي عزيز
    بریکس (BRICS ) یک سازمان فراحکومتی با عضویت برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، مصر، اتیوپی، و امارات متحده عربی است كه در اينده ميتوانند باعث به چالش كشيدن ديگر ارزها بشود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین